Pepino - dressage & breeding

Direktlänk till inlägg 8 februari 2010

Mera sadel, kyla och veterinär

Av Sara - 8 februari 2010 18:25

I går var jag så iväg med Teddy på Gränsbo Stuteri för att Träffa Rose och prova Equipe-sadlarna. Det var en väldigt annorlunda sadelutprovning jämförelsevis med hur det gick till både när jag fick min Passier och sedan Rööslin. Först tog Rose en titt på Teddan bara ståendes på backen. Så gick hon till sin sadelkammaren och hämtade 8 olika sadlar som hon gissade skulle passa. Sedan placerade vi oss i ridhuset med tränsad häst och alla sadlar upphängda på sargen. Vio började med Elegance-varianten i olika tum och olika bomvidder. Den första i bomvidd 1+ och i 17,5 tum kändes mycket bekväm och även om Teddy var oerhört laddad efter 10 dagars vila så fick jag en bra känsla i den. Vi provade vidare i Elegans-serien men kom fram till att den första var bäst. Lite trång över manken och så vill jag ha 17 tum men annars bra. Så ville ändå Rose att jag skulle testa Oracle-varianten eftersom det var den som jag själv spontant fastnat för. Men den har rak bom och alla har varit överens om att hans rygg kräver en svängd bom. I Oraclen fanns dock en 2+ bomvidd fast 18 (!) tum så den var lite lång. Så satt jag upp. YES!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Jag fick tillbaka min häst! Rose bara ropade rakt ut: den ska du ha!!!!!!! Teddy dansade fram lugnt sökandes framåt nedåt med sin vanliga taktmässiga och luftiga trav som på senaste tiden varit bortblåst! Jag visste inte om jag skulle skratta eller gråta! Vilken förbaskad tur att vi provade den raka bommen! Uppenbarligen är det så att han höjer sin rygg så pass mycket i arbetet att han måste ha gott om plats att göra det. Det känns oxå förnuftigt när jag tänker på hur väl han fungerade i 1,5 år med Bates:en innan den blev för smal. Även om den var lite lång så fick han iallafall inte ont i ryggen av den! Denna ljuvliga sadel har enkelkåpa med STORA knästöd och djup sits. Sedan är hela sadeln gjord av fantastisk mjukt kalvskinn med en gripkänsla helt olik de "vanliga" lädersadlarna som jag ofta upplever som hala.

En sådan här Equipe Oracle blir det alltså till Teddy!

  

Idag har vi haft -8 grader och mjölkvit dimma hela dagen. Svinkallt men smäktande vackert! Snälla distriktsveterinären Helene kom förbi och vaccinerade alla hästarna. I hagarna! Hon är för söt! Inget knot över att pulsa runt i snön med vaccin och sprutor i högsta hugg! Sedan är alla hästarna väldigt snälla och ingen är dum att spruta. Så på 20 minuter var alla vaccinerade och intygen ifyllda. Jag hade förberett med att vika upp alla på rätt sida, skriva i rätt datum och kolla vilket vaccin alla skulle ha. Stona skulle egentligen inte vaccineras förrän i maj, men det är så bökigt att ha olika datum hit och dit, Så nu är det bara Malibu som halkar efter lite. Alla andra ska vaccineras i början av februari hädan efter! Perfekt!

En häst som tydligen älskar snön är Bailon! Det berättar Charlotte som fått skaffa sej halsrem för att hålla sej kvar på alla glädjeturer som han bjuder på!

  

 
 
Kryddan

Kryddan

8 februari 2010 19:09

Sadeln ser underbar ut!!! Det där med halsrem kanske vore något för mig också? Haha... spanska busfrön i snön, härligt!
Kram, Kryddan

http://kryddan.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Charlotte

8 februari 2010 20:37

Jo, halsrem är topp, knepig att hitta i vanliga dressyrhästbutiken bara : ) Inhandlas säkrast i de riktigt snabba kusarnas shop på Täby Galopp! Hoppas nu sadeln blir bra!

 
Ingen bild

Ann

8 februari 2010 21:26

Vad skönt att ha hittat en sadel som passar er bägge! Den såg skön ut, ska själv börja leta så fort jag kan börja rida igen efter fölningen! Den jag har passar inte heller riktigt bra...

 
Ingen bild

Kryddan

9 februari 2010 08:45

Till Charlotte: Det går lika bra med selleri... ett stigläder alltså...

 
Ingen bild

Annette

9 februari 2010 11:13

Charlotte: Eller halsremmen från en martingal!
Den har räddat mig många gånger ;-)

 
Malin

Malin

9 februari 2010 13:15

Grattis till sadeln!
Passar på att tacka Charlotte för att hon skickar Bailon-bilder till dig (och dig för att du lägger in dem). Han är ju en favorit :-). Han och Milagro är verkligen lika.
Kram!

http://vetmalin.dinstudio.se

 
Ingen bild

Helena

9 februari 2010 16:39

Såå kul att det löst sig med sadel, grattis!! Har själv haft sadelproblem och det är så frustrerande att ha en känsla av att det inte är rätt, men inga konkreta orsaker att grunda känslan på...

 
Ingen bild

Charlotte

9 februari 2010 16:42

Jo, ett snöre funkar väl också men det är ju roligare att få gå in i jockeyaffären och köpa deras prylar, finns i alla regnbågens färger dessutom! Ja, Malin, lilla Milagro är en kopia av sin far, såg att du sålt honom, hoppas man ändå kan få följa hans öden och äventyr!

 
Ingen bild

Renee

9 februari 2010 18:31

Härligt att det löste sig med sadel!!
Lluent gör samma sak...borde också ha svängd bom, men han ändrar ryggen så mycket i arbetet att han har en rak istället.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara - 4 december 2016 20:45

Så har vi varit iväg på några LA, jag & Hugo. Förra helgen red jag hela programmet och kände mej nöjd, men på filmen såg vi ut som om Hugo hade tuggumi under fötterna och jag passiv i sadeln, som vanligt, suck... Jag nöjde mej och plockade inte upp h...

Av Sara - 21 november 2016 19:25

Helgen har gått och så är det måndag igen. I fredags var jag en sväng på HFRK, som arrangerade Nationella dressyrtävlingar i dagarna tre. Pepino Dressage & Breeding sponsrade PSG-klassen på fredagen och då var jag givetvis på plats för att titta och ...

Av Sara - 17 november 2016 20:36


Igår var det som vanligt dags för Amanda-träning med Hugo, och det är veckans höjdpunkt. Nu när jag sedan några år tillbaka, tränar varje vecka, fattar jag inte hur jag gjorde innan? Eller rättare sagt, det gör jag egentligen visst... Den utveckling ...

Av Sara - 14 november 2016 20:03


Ja det är nya tider här på Pepino, men det har ni ju iofs märkt redan med alla förändringar som skett senaste året. Och de fortsätter... Vi byter namn, Pepino PRE kommer framöver att heta "Pepino dressage & breeding" och det är precis vad det ska han...

Av Sara - 28 september 2016 19:43


Idag var det dags för träning med finaste Hugo för Amanda. Sedan jag sist skrev om hu knäckt jag var för att jag är så kass på att rida, så har jag tagit mej själv i kragen. Ja, det finns oändligt många som är sååå mycket duktigare på att rida än jag...

Presentation

Fråga mig

217 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4
5
6
7
8 9 10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20 21
22
23 24 25 26
27
28
<<< Februari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards