Pepino - dressage & breeding

Direktlänk till inlägg 18 januari 2010

Gaditana XXVII - presentation

Av Sara - 18 januari 2010 13:52

Tänkte presentera hästarna lite mera ingående, i slumpvis ordning här på bloggen. Först ut är Gaditana alias Gittan som jag fick så fina foton på idag.

  

Gittan köpte vi 2003 i Spanien. Vi hade Zagal, Lara & Alferez och ville gärna ha ett sto till. Vid denna tiden var hästarna otroligt dyra i Spanien och det var i princip omöjligt at fynda, som man kan göra idag. Att överhuvudtaget hitta hästar under 10.000 euro var näst intill omöjligt och skulle man ha ett bra sto fick man betala mycket mycket mera... Gittan är faktiskt således den dyraste av alla våra hästinköp! Men det har vi inte ångrat. Vilket sto!

Gaditana är född hos Fernandes Gonzales Solíz utanför Merida. Han var väldigt framgångsrik på utställningar för 5-15 år sedan men har idag trappat ner sin avel vad jag vet. I allafall sitt utställningsdeltagande. Gaditana var utställd många gånger, både individuellt och i Cobra. Cobran var Campeonas - bäst in show, vid ett flertal tillfällen och även Gittan själv låg alltid högt i bedömning och tilldelades flera gånger över 80 poäng, med dåtidens poängsystem. När vi var och tittade på henne hade hon ett otroligt vackert brunt hingstföl vid sin sida. Vi hade varit runt i flera dagar och tittat på fina ston, men inte riktigt fastnat för något. När vi körde in på gården stod hon nyspolad uppbunden utanför stallet. Jag slängde en blick på henne och bestämde mej direkt. Henne ska vi ha! Mats var inte lika övertygad och Gittan har aldrig blivit hans favorit, men vi kan båda se vilken enastående mamma och avlessto hon är. Och så har hon ju även plockat hem två Campeona de la Raza-titlar åt oss i Sverige!

Gaditana är född 1996 och väntar nu sitt nionde (!) föl. Hon har lämnat både svart, brun och skimmelavkomma. Hon är ju nu dräktig med Teddy och vi är mycket spända på detta föl. Kan man önska sej ett svart sto med vita tecken kanske? Med mammas rastyp och pappas rörelser. Ja tack!

Gaditana XXVII, 3 månader kvar till sin nionde fölning.

Kolla även in hennes egen sida på Pepinos hemsida. Där kan man även se hennes avkommor!

 http://www.pepinopre.com/alias/gaditana.html 

 
 
Ingen bild

Camilla

18 januari 2010 18:59

Hej, jag heter Camilla och är 13 år.
Såg på er hemsida att ni haft en häst som hette Kataba, och som ni sålde till Mia, jag har ridit Kataba osv, och är den fösta hästen jag riktigt förtått och liksom matchat så bra ihop. Iaf så undrar jag om det är ni som har fött upp henne eller om det är så att hon kom från spaninen?

 
Malin

Malin

18 januari 2010 21:13

Fina Gittan! Det är väl inte okänt att hon är min favorit :-). Självklart blir det ett toppenföl!
Kram!

http://www.vetmalin.dinstudio.se

 
Renee

Renee

18 januari 2010 21:16

Gittan tyckte jag verkligen om! Bilden drog mina blickar till sig direkt. Syns på henne att hon har mycket bakom pannbenet!!
Får för mig att hon är väldigt rättvis och tålmodig. Härligt med såna bilder som bara talar!

http://projektlluent.wordpress.com

 
Sara

Sara

19 januari 2010 08:07

Hej Camilla!
Jo då, Kataba kommer från oss. Men hon är född i Spanien och har flera avkommor där. Du kan se hennes stuteri på www.vdcstud.com
Mvh Sara

http://www.pepinopre.com

 
Ingen bild

Bea

19 januari 2010 09:26

Vad roligt att du berättar lite mer om era hästar. Det här ska bli spännande att följa!
/Bea

 
Ingen bild

Eliza

19 januari 2010 12:37

Hejsan! Har följt din blogg ett tag nu, och det är så roligt att se alla vackra hästar och läsa om din träning!
Har själv bott i Spanien och haft PREkorsningar, älskar deras utseende,rörelser och temperament så jag har bestämt mig för att det blir en riktigt PRE nästa gång, men tills den dagen kommer får jag följa dina fantastiska hästar istället ;)
Hälsningar, Eliza

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara - 4 december 2016 20:45

Så har vi varit iväg på några LA, jag & Hugo. Förra helgen red jag hela programmet och kände mej nöjd, men på filmen såg vi ut som om Hugo hade tuggumi under fötterna och jag passiv i sadeln, som vanligt, suck... Jag nöjde mej och plockade inte upp h...

Av Sara - 21 november 2016 19:25

Helgen har gått och så är det måndag igen. I fredags var jag en sväng på HFRK, som arrangerade Nationella dressyrtävlingar i dagarna tre. Pepino Dressage & Breeding sponsrade PSG-klassen på fredagen och då var jag givetvis på plats för att titta och ...

Av Sara - 17 november 2016 20:36


Igår var det som vanligt dags för Amanda-träning med Hugo, och det är veckans höjdpunkt. Nu när jag sedan några år tillbaka, tränar varje vecka, fattar jag inte hur jag gjorde innan? Eller rättare sagt, det gör jag egentligen visst... Den utveckling ...

Av Sara - 14 november 2016 20:03


Ja det är nya tider här på Pepino, men det har ni ju iofs märkt redan med alla förändringar som skett senaste året. Och de fortsätter... Vi byter namn, Pepino PRE kommer framöver att heta "Pepino dressage & breeding" och det är precis vad det ska han...

Av Sara - 28 september 2016 19:43


Idag var det dags för träning med finaste Hugo för Amanda. Sedan jag sist skrev om hu knäckt jag var för att jag är så kass på att rida, så har jag tagit mej själv i kragen. Ja, det finns oändligt många som är sååå mycket duktigare på att rida än jag...

Presentation

Fråga mig

217 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4 5
6
7 8
9
10
11 12 13 14 15
16
17
18 19 20 21 22 23 24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Januari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards