Pepino - dressage & breeding

Direktlänk till inlägg 25 maj 2009

Helg, kurs, inget föl...

Av Sara - 25 maj 2009 23:10

LÖrdagen var stormig, regn och blåst. Nexi mötte upp med värsta vaxpropparna på lördagmorgonen så hon fick snällt stå inne för noggran övervakning. Jag skulle egentligen iväg till Ribban och rida uppvisning, men vågade inte lämna damen så jag stannade hemma. För gäves visade det sej för nu är det måndag kväll och fortfarande syns inget föl till...

Lördagen bjöd i stället på en färdigrenoverad ovanvåning, städning av dito och flytt av möbler. Sen var det flera med ston som skulle lämnas och hämtas vilket oxå tog tid. Bla kom Mastia hit. Ett väldigt fint PRE-sto från Wärmagårdens PRE-uppfödaning. Stoet kommer ursprungligen från Yeguada Maipe och är mycket välstammad. Teddy (och jag) känner sej hedrade av hennes besök!

Söndag morgon upp i ottan och efter fodring & utsläpp så lastade jag Teddy och gav mej iväg mot Skånes södra delar för att rida för Joao Lynche. Usch, det var inte alls kul. Jag var så otroligt besviken när jag åkte därifrån. Hade tänkt mej att jag skulle värma upp ca 15 min i lugn och ro för att Teddan och jag skulle hinna slappna av och komma till arbete innan Joao "lade sej i". Men jag han bara skritta ett varv så kom han in och ville starta lektionen. Skit! Misstag nr 1. Sen berättade jag om hästen, hur dåligt riden han var när jag fick honom, hur mycket jag jobbat med form, balans och bärighet, hans svagheter och hans styrkor. Joao uppfattade nog att jag ville ha hjälp med grunden, vilket jag INTE ville. Har rätt bra kläm på den själv. Misstag nr 2: jag förtydligar inte min önskan om att träna på byten och piaffen. Varpå Joao "jobbar" (läs leder runt) Teddan vid hand i 10 min. Helt meningslöst för min och hästens del, kanske givande för Joao, vet ej. Sen får jag skritta runt i ca 20 min på små små volter och långa tyglar, travade ca 10 varv på små små volter. Joao sitter upp, skrittar ca 5 min, travar 2 varv på volten. Och sen: I think we stop here for today.

Gah! 950 spänn fattigare och jag har inte gjort ett skit!!! Fan vad meningslöst och bortkastade pengar! Joao är säkert mycket duktig och kunnig men det fick jag tyvärr inte ta del av alls...Jag vill ha Borba! Fan fan fan!

Söndag kväll flyttade Mats och jag upp sängarna och sov i vårt nya sovrum. Underbart!

Måndag morgon ensam i stallet. Gud vad skönt! Hårdare arbete men jag gillar och vara själv. fast sen kom Camilla och det är ju alltid supertrevligt! Vi mockade och räfsade och fixade. Sen kom Agneta. Ett till dräktigt sto med Teddy idag! Hurra! Sen fick jag bsetälla sperma till två damer. Hämta på Waldoff, seminera, tappa Teddy , seminera igen.

Två spanska damer åkte hem med sina föl idag. Båda dräktiga med Veleño. Sist på kvällen kom Dick & Pito med Delfinus & Danza. Den förstnämnda ska betäcka den sistämnda och Mats och jag ska försöka ombesörja det hela. Förra året ville Delfinus inte på några villkor betäcka deras andra sto , Tatanya, men vi hoppas att Danza är mera tilltalande. (Danza är förresten"vår" Danza, som ser fantstiskt fin ut! Lik sin far upp idagen!)

Nu är klockan nästan tolv och jag sitter och stirrar på tv-bilden över Nexi, som inte visar några som helst tecken på att vilja föla i natt heller. Suck, mina ögon går verkligen i kors nu. Kläm ut ungen så att jag kan får sova en hel natt snart, snälla!

Godnatt..... Tills kl 01, 03, 05, 07.............

 
 
Ingen bild

Irene A

26 maj 2009 09:35

Vad synd at det inte gikk som du ville på lektionen for Lynce, og at du inte berettade at det var byten du ville trena på. Det er nog en av hans spesialiteter :-)
På treningen her i Norge, var det to elever som hadde som mål for helgen å klare å ri et rent bytte. Det endte med at begge hestene gikk rene toer-serier med João, og byttene var rake og jevne =) Det var interessant at se!=)
Lykke til med treningen =)

 
Ingen bild

Jessica

26 maj 2009 17:31

Ska vi bilda klubb, Sara? Jag menar den för "de dumt yrvaket stirrande på en häst som står och sover eller obekymrat äter hö". Pastan har inte heller behagat nedkomma,men nu har hon juver iaf - alltid bra att ha när fölisen anlänt! Hör av mig via sms när den är här! Härligt med ovanvåningen - grattis! Kramar

 
Linda

Linda

26 maj 2009 20:47

Usch vad tråkigt med träningen!! :( Och FYY vad dyrt tillika, förstår verkligen din besvikelse!!
Skönt med nyrenovering, hoppas att jag själv också kan bli klar med mina små projekt någon gång..

http://tralopp.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara - 4 december 2016 20:45

Så har vi varit iväg på några LA, jag & Hugo. Förra helgen red jag hela programmet och kände mej nöjd, men på filmen såg vi ut som om Hugo hade tuggumi under fötterna och jag passiv i sadeln, som vanligt, suck... Jag nöjde mej och plockade inte upp h...

Av Sara - 21 november 2016 19:25

Helgen har gått och så är det måndag igen. I fredags var jag en sväng på HFRK, som arrangerade Nationella dressyrtävlingar i dagarna tre. Pepino Dressage & Breeding sponsrade PSG-klassen på fredagen och då var jag givetvis på plats för att titta och ...

Av Sara - 17 november 2016 20:36


Igår var det som vanligt dags för Amanda-träning med Hugo, och det är veckans höjdpunkt. Nu när jag sedan några år tillbaka, tränar varje vecka, fattar jag inte hur jag gjorde innan? Eller rättare sagt, det gör jag egentligen visst... Den utveckling ...

Av Sara - 14 november 2016 20:03


Ja det är nya tider här på Pepino, men det har ni ju iofs märkt redan med alla förändringar som skett senaste året. Och de fortsätter... Vi byter namn, Pepino PRE kommer framöver att heta "Pepino dressage & breeding" och det är precis vad det ska han...

Av Sara - 28 september 2016 19:43


Idag var det dags för träning med finaste Hugo för Amanda. Sedan jag sist skrev om hu knäckt jag var för att jag är så kass på att rida, så har jag tagit mej själv i kragen. Ja, det finns oändligt många som är sååå mycket duktigare på att rida än jag...

Presentation

Fråga mig

217 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5 6 7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18 19 20 21 22
23
24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards