Pepino - dressage & breeding

Direktlänk till inlägg 20 augusti 2015

Stor dag!

Av Sara - 20 augusti 2015 09:14

Det var en intensiv och spännande dag istallet i går! Kl 9.30 anlände äntligen CARRETERO SD till Pepino! Han var den sötaste jag sett på länge och framför allt så visade han genast hur cool och mjuk han är i sitt temperament! Vilken kille!

           

Väl installerad lät vi honom äta, dricka och vila medan Mina & jag tog itu med resten av dagens bestyr. Nykomlingen Bizarro skulle premiärridas. Han ska visserligen kastreras på måndag men jag tänkte ändå att det vore bra att veta lite hur han är att rida innan konvalecensen. Han var pigg som en mört och rejält hingstig så lite longering innan jag satt upp kändes klokt. Sedan gick det hur fint som helst och så fort han kom i arbete så var han fullt koncentrerad på sin uppgift. Han känns käck och enkel så det blir kul att komma igång och jobba honom när han är valack. Snygg är han även om han är på tok för smal i dagsläget.

         

Efter ridpasset fick han en dusch och sedan körde jag honom till Ugglarps hästklinik där han skall bo fram tills kastreringen. Eftersom jag är borta i helgen och inte har möjlighet att köra dit honom då, så kom vi fram till att han lika gärna kan bo där redan nu så att han kan slappna av ordentligt innan operationen. Han kommer hem igen på tisdag nästa vecka! De har det superbra på Ugglarp så det känns skönt att han är där så länge!

Tillbaka i stallet var det dags för nästa premiärritt. En nyanländ saluhäst som kom i måndags skulle testas. Hon är ett 5-årigt sto även hon e. Tendencioso IV så hon fick bo bredvid brorsan Guapo! De är ganska lika! Detta sto heter Belisana SL och är en elegant skimmel på 157  cm. Hon rör sej även hon stort och fint även om hon är ganska liten själv. Hon är välriden och fin men behöver stärkas lite i galopparbetet. Väldigt käck häst med fantastiska sidvärtsrörelser!

Belisana SL

             


Vidare var det Guapos tur. Efter tre ridpass är han en liten favorit! Han är inte helt olik Hugo att rida och rör sej så stort och vägvinnande. Han är verkligen SUPER i temperamentet och jag önskar honom verkligen en duktig och seriös dressyrryttare som kan utveckla denna stjärna! Han skulle göra sej väldigt bra på tävlingar! Han har inte alls mycket erfarenhet från dressyrarbete utan är mest riden ute i skog och mark. Men han är så klok och ridbar så han kommer att utvecklas snabbt. Han är till salu redan nu (annons kommer) men säljaren är väldigt mån om att han ska få en bra grund så minst sex veckor i träning skall han vara här på säljarens bekostnad även om han blir såld innan dess. Han är verkligen ett framtidslöfte! 

Guapo LXIX

         

Avslutningsvis på gårdagen var det Amanda-träning. Jag ver väldigt trött och varm efter en intensiv dag så jag slarvade och red utan hjälm. Ha överseende med det... Hugo fick ett genrep inför helgens ridprov på Championatet i Danmark. Vi lade upp en plan för hur jag ska värma honom och sedan vad jag ska tänka på i själva programmet. Han kommer mer och mer ihop och blir starkare att bära sej i en snygg tävlingsform iallafall kortare stunder. Travökningarna börjar nu likna något! Min fina fina häst!!

Hurón FS - alias Hugo           

 
 
Nina

Nina

20 augusti 2015 15:21

Det är så roligt att se dig på Hugo för du rider alltid med ett leende då! Och inte vilket leende som helst, det sträcker sig verkligen från öra till öra :) Har Mino åkt? Kommer palominon från samma ställe dit han nu ska åka? Din nya stjärna är verkligen underbar. Han verkar vara så där mjuk och mysig i sättet som min Dorado var <3

Kram och lycka till dig!

http://www.dorado.bloggplatsen.se

Sara

20 augusti 2015 16:30

Hehe ja det går inte att sluta le när han är så där fantastisk att sitta på min Hugo!! ??
Mino åker i morgon bitti. Lastbilen har vänt och är på väg söderut igen. Nej det är inte samma ställe han ska till.

Kram Sara

 
Ingen bild

Anna-Carin Åström

20 augusti 2015 19:56

Hej! Det var roligt att se dig och fina Rio förra veckan i dramadokumentären om drottning Kristina. Måste ha varit hur spännande som helst att få vara med om en filminspelning, samt att få visa upp sin vackra hingst!
Lycka till med den nya fina hingsten! Han ser ut att vara en riktig riktig "kelgris":)
/A-C

 
Ingen bild

Anna

21 augusti 2015 22:17

Hoppas du får ordning på hovarna på den nya. De såg inte roliga ut fram på bilden utanför lastbilen!!!
Jag funderar på varför man inte sköter hovvården i Spanien?
Lycka till med allt!

Sara

21 augusti 2015 22:42

Han har jättefina hovar! Behöver bara verkas ?. Men det är inte så svårt att åtgärda så det ska nog "gå att få ordning på"...
Men håller med om att det är trist att få en häst levererad med sådana fötter... Generellt sett tycker jag dock att hovvården i Spanien är utmärkt! 8 av 10 hästar jag får hem är bättre skodda än de flesta i Sverige!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara - 4 december 2016 20:45

Så har vi varit iväg på några LA, jag & Hugo. Förra helgen red jag hela programmet och kände mej nöjd, men på filmen såg vi ut som om Hugo hade tuggumi under fötterna och jag passiv i sadeln, som vanligt, suck... Jag nöjde mej och plockade inte upp h...

Av Sara - 21 november 2016 19:25

Helgen har gått och så är det måndag igen. I fredags var jag en sväng på HFRK, som arrangerade Nationella dressyrtävlingar i dagarna tre. Pepino Dressage & Breeding sponsrade PSG-klassen på fredagen och då var jag givetvis på plats för att titta och ...

Av Sara - 17 november 2016 20:36


Igår var det som vanligt dags för Amanda-träning med Hugo, och det är veckans höjdpunkt. Nu när jag sedan några år tillbaka, tränar varje vecka, fattar jag inte hur jag gjorde innan? Eller rättare sagt, det gör jag egentligen visst... Den utveckling ...

Av Sara - 14 november 2016 20:03


Ja det är nya tider här på Pepino, men det har ni ju iofs märkt redan med alla förändringar som skett senaste året. Och de fortsätter... Vi byter namn, Pepino PRE kommer framöver att heta "Pepino dressage & breeding" och det är precis vad det ska han...

Av Sara - 28 september 2016 19:43


Idag var det dags för träning med finaste Hugo för Amanda. Sedan jag sist skrev om hu knäckt jag var för att jag är så kass på att rida, så har jag tagit mej själv i kragen. Ja, det finns oändligt många som är sååå mycket duktigare på att rida än jag...

Presentation

Fråga mig

217 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18 19 20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards