Pepino - dressage & breeding

Direktlänk till inlägg 3 juni 2013

Djursjukhuset gånger 3

Av Sara - 3 juni 2013 21:22

Puh vilket dygn! Helgen har varit omväxlande med ösregn och åska varvat med tryckande hetta och sol. Igår, söndag, kom två nya saluhästar till oss. Ett väldigt sött 3-årigt sto som ska ridas in och sedan säljas, och en 4-årig valack e. Bailon IV, en kvalificerad hingst vi köpte i Spanien 2007. Han verkade i avel i två säsonger här innan han såldes. Valacken är väldigt lik sin far både att se på och att rida. Annons kommer på honom redan i veckan! En supertrevlig, mycket ridbar och totalt okomplicerad häst!

Bailon IV

   


Inatt har jag jobbat på djursjukhuset och pysslat om små fölungar, halta hästar och några stackare med kolik. Var "två" inatt vilket innebär att jag kan åka hem och vara stand by. Så jag kom hem rdan vid 02 och fick sova några timmar. Sedan ville hästarna ut i solen och jag drog igång i högt tempo. Tillät mej att stanna några minuter och njuta av fölen som lyckligt härjade när de släpptes ut! De är så fina och så glada för varandra! De busar och härjar och turas om att jaga varandra. Sedan klias de och vilar bredvid varandra. Såååå söta! 

 

Mockade, red Xadrez och sedan var det dags att hämta in Reservada och lasta henne. Kom precis iväg i tid (tidsoptimist som jag ständigt är. Ska bara...) Reservada var en pärla och gick snällt i och ur trailer och uppförde sej exemplariskt under alla undersökningar och röntgen. Hon är lika strålande inuti som utanpå och passerande röntgen och besiktning utan anmärkningar! Härligt! Stort grattis till Elin från Jokkmokk som nu blir stolt ägare till ett av Sveriges absolut bästa spanska ston!

 

Hem igen och skynda på för i stallet väntade ett sto som skulle semineras med Teo. Tappade duktiga Teo och seminerade damen i fråga och lät meddela ägarna att hon var klar att hämtas. Klara kom så vi satte på kaffe och beslöt att ta en snabb kopp innan vi började rida. Precis hann vi sätta oss så kom Quieros ägare Katrin och behövde hjälp med att få in Q från hagen. Väl ute upptäckte vi att han var svullen och hade ett fult sår över hasen! Huuu! In med hästen och tvätta av. Han är så otroligt snäll och stod blickstilla och lät mej skura hela benet. Såg tyvärr inte helt kul ut och hästen hade hög feber. Finns ju alltid risk att det kommer i kontakt med leden, och det är INTE bra. Efter lite om och men bestämde vi att det var lika bra att köra in honom. Så lasta hästen och in till djursjukhuset. Igen. Fixade kanyl, medicin och lite prover och sedan lämnade vi honom där. De hade mycket att göra med leden ska provtryckas och så får vi se vidare vad som behöver göras. Väntar ännu på att höra ifrån Katrin om vad det säger. Hoppas verkligen det bara är köttsår!

Hemma igen åt jag en hastig kvällsmat och avslutade med ridning och sedan kvällsfodring. Ganska slut i rutan nu kan jag säga... I morgon står hovslagare och tappning av hingstar på schemat. Utöver det vanliga mockning, ridning och annat pyssel. En god natt sömn innan dess känns välbehövlig.

Hej hopp!


 
 
MalinMalin Johansson

MalinMalin Johansson

4 juni 2013 07:23

Ja men visst! härliga bilder, du får jobba med det du allra helst vill och bara det är ju en fördel med att det är lite mer att göra på vår/sommar. Hade gärna bytt med dig :-)
fina hästar har du i alla fall.

http://www.havrefallen.bloggspot.se

Sara

4 juni 2013 07:38

Jag klagar inte ?
// S

 
Malin Kihl

Malin Kihl

4 juni 2013 16:05

Jösses vilket dygn! Hoppas att det inte var så illa med Q :(. Fina Bailon! fast han betäckte väl bara under en säsong ;)

http://vetmalin.dinstudio.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara - 4 december 2016 20:45

Så har vi varit iväg på några LA, jag & Hugo. Förra helgen red jag hela programmet och kände mej nöjd, men på filmen såg vi ut som om Hugo hade tuggumi under fötterna och jag passiv i sadeln, som vanligt, suck... Jag nöjde mej och plockade inte upp h...

Av Sara - 21 november 2016 19:25

Helgen har gått och så är det måndag igen. I fredags var jag en sväng på HFRK, som arrangerade Nationella dressyrtävlingar i dagarna tre. Pepino Dressage & Breeding sponsrade PSG-klassen på fredagen och då var jag givetvis på plats för att titta och ...

Av Sara - 17 november 2016 20:36


Igår var det som vanligt dags för Amanda-träning med Hugo, och det är veckans höjdpunkt. Nu när jag sedan några år tillbaka, tränar varje vecka, fattar jag inte hur jag gjorde innan? Eller rättare sagt, det gör jag egentligen visst... Den utveckling ...

Av Sara - 14 november 2016 20:03


Ja det är nya tider här på Pepino, men det har ni ju iofs märkt redan med alla förändringar som skett senaste året. Och de fortsätter... Vi byter namn, Pepino PRE kommer framöver att heta "Pepino dressage & breeding" och det är precis vad det ska han...

Av Sara - 28 september 2016 19:43


Idag var det dags för träning med finaste Hugo för Amanda. Sedan jag sist skrev om hu knäckt jag var för att jag är så kass på att rida, så har jag tagit mej själv i kragen. Ja, det finns oändligt många som är sååå mycket duktigare på att rida än jag...

Presentation

Fråga mig

217 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22 23
24
25
26
27 28
29
30
<<< Juni 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards