Pepino - dressage & breeding

Alla inlägg den 12 mars 2012

Av Sara - 12 mars 2012 22:13

Denna veckan är hyfsat styv... Alice är borta vilket innebär att vi har hennes häst att sköta och hennes boxar att mocka oxå. Igår anlände en ny häst i träning, vilket innebär att vi nu har II hästar som ska arbeta och I5 boxar som ska mockas. Puh...

Men det är bara att kavla upp ärmarna och spotta i nävarna och köra igång. Jag fodrade och tog ut pojkarna och sedan satt jag upp på Vandidoso kl 9.I5 Han var verkligen glad att komma igång och jobba igen. Vandi är en svart PRE på ca I58 cm som är utbildad en bra bit på vägen. Han gör byten, skolor och lite piaff & passage. Dock behöver han finslipas en del innan han kommer ut till försäljning och det är detta vi sysslar med nu. Idag kunde vi avsluta passet med avspänd, vägvinnande skritt, uppsamling till 7-8 steg i passage för att sedan sakta av och slappna av i skritten igen. Lovley//

Efter Vandi tog Klara ut Zeus och jag sadlade nyanlända Brentina Z. Ett vackert PRE-sto som ska vara här i träning i 6-8 veckor eller så. Hon var väldigt snäll och klarade sitt första arbetspass fint. Zeus går som en klocka och jag funderar på att skicka ut honom & Klara på en liten tävling. Passar på att påpeka att han nu är prissänkt till otroligt billiga 75.000:- nu. Han behöver ett eget hem nu.

Innan lunch hann vi med Tunante & Sensi-sötnos oxå. Tunante gör superfina galoppfattningar nu och Sensi har börjat jobba vidare med lite skolor i trav. Idag fick jag honom i en mycket fin och bärig trav med härlig ryggverksamhet och takt. Lovley igen///

Lunch med knäckebröd och kokta ägg. Mycket protein och lite kolhyderater är vår kost för att orka mycket och länge. det behövdes för strax efter satt jag i sadeln på Galope. Jag kunde konstatera att hans två-veckors-vila gjort honom gott och vi kunde arbeta avslappnat och fint. Galoppfattningarna som krånglat lite fungerade idag som ett smäck xå matte var glad och Ploppen nöjd. Sweet//

Så hade vi igång traktorn och med gemensamma krafter och uppfinningsrikedom lyckades vi köra ut några storbalar med halm från ridhuset till gäststallet. Jäkla gafflarna på traktorn är liiite för korta och det gör det nästan omöjligt att lyfta upp balarna utan att de tippar av bakåt. Men om man sätter Klara som motvikt uppe på halmbalen så funkar det. Hon skrek och ylade av höjdskräck första rundan, men sedan jäklar blev hon tuffare och vi körde balar i rappet.

Klara fick mocka vidare och jag sadlade Faffe. Han har gått som en lite klocka men nu börjar han bli lite starkare och få lite flås så nu har han tid att busa och ifrågasätta lite. Han är ju en Affe-son... Men han har som alla dem även en otrolig bjudning och talang så jag ska bara få honom att förstå hur kul det är att göra rätt, så kommer han gå som en klocka igen, i form och med takt och bärighet. Faffe tycker det är ganska surt att jag bestämmer allt när vi jobbar, men så måste det vara.

Sist ikväll fick Teo & Altanero sin uppmärksamhet med sadelträning och stallpyssel. De älskar det båda två och är så nöjda när vi är färdiga med dem. Snart kan vi nog klättra upp.

Imorgon väntar en ny mastodont-dag då jag utöver allt annat ska jobba på smådjurskliniken några timmar. Fullt ös medvetslös.

För precis ett år sedan påbörjades ridhusbygget, och jag red Galope de allra första gångerna.

     

Presentation

Fråga mig

217 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards