Pepino - dressage & breeding

Direktlänk till inlägg 1 juni 2011

Nostalgi.....

Av Sara - 1 juni 2011 19:01

Ridhusbygget fortskrider med 3/4 tak klart. Idag var det tyvärr för blåsigt för att lägga takplåtar så de ska fortsätta i morgon i stället. Då är taket förhoppningsvis klart! Alltså kunde jag jobba hästarna inomhus på dagtid idag när inga byggare var på plats! Inget ont som inte har något gott med sej... Så efter dagens u-ljud och mockning så stod ridning på schemat! Min nya högra hand Alice verkar mycket lovande och hjälpte mej att fixa iordning hästarna, sadla av och släppa ut i hagar igen. Eller höa och vattna i boxarna. Herregud vad man sparar tid! Mandon fick bli först ut. Efter en trött uteritt i måndags fick han vila igår och kändes mera på hugget idag. Lite obstinat i början av passet, men i slutet gjorde han superfina skrittpiruetter och fin samlad galopp! Vi tog en snabb lunch och sedan jobbade jag vidare med Sueño. Han jobbade fin i alla gångarterna och nu avslutar vi varje pass med att skritta ut en runda. Det är lite spännande att först gå förbi Teddans hage och sedan alla stona. Han är lite spänd, men det går bättre för varje dag och idag kunde han tom få lång tygel på hemvägen och frusta lite!

Amigo jobbade sitt premiärpass i ridhuset igår och fick smaka på att böja sej i hörnen, inte skjuta ut eller in bogarna och verkligen spåra. Det var ytterst onödiga och ovanligt arbetsamma övningar, ansåg Amigo igår. Men idag hade han funderat lite och emellanåt kunde han nog tycka att det inte var helt omöjligt att gå rättställd! Fick till några riktigt fina bitar i både skritt och trav. Känns väldigt lovande och jag ser fram emot morgondagens pass!

Kairo fick idag ryttare på sej igen för första gången på ett bra tag. Har jobbat honom lite i lina mån-tis men idag satt jag upp. Det jag fint även om han var ganska spänd. På välbalanserade Kairo kunde jag inte få honom rak och då gick det upp för mej att min sadel är sned, igen!!! FAN!!! Har väl bara ridit i den i 4-5 veckor sedan den var i Italien och korrigerades. Den var helt rak och fin när den kom tillbaka men nu är den alltså sned igen. Jag har även tyckt att Sueño har kännts skum, men mera skyllt på stackars hästen. Det är ju för fansken sadeln! Suck... Nu hoppas jag på reklamation så att jag kan få en helt ny sadel...

Så till rubriken. Jag fick dessa bilder av Irene Andersen från Norge. Hon har tagit dem på Grevagården 2004 (är jag ganska säker på att det är) Detta året visade vi Zagal & Lara. Zagal blev reservchampion och Lara blev både stochampion och vann för bästa rörelser. En härlig helg! Det känns länge sedan och det tynger lite i hjärtat när man ser dessa två hästar som är så saknade här...

Zagal XI & Larrabezua, våra stamhästar.

          


 
 
Erika

Erika

1 juni 2011 19:40

Hej! Jag Zagal var verkligen en väldigt fin häst och du red honom bra :-).Får mycket beröm av de som sett La Gaar, kul men borde inte kunna bli annat efter Zagal. Han är dock rätt så slö men tror det kommer bli bättre när han tränas mer, blir väldigt unghäst trött. Han tänker mycket tror jag.
Mvh Erika

http://www.harmonihalsa.se

Sara

1 juni 2011 19:49

Tack Erica! Ska bli skoj att se mera av La Gaar i framtiden!
Vänligen, Sara

 
Ingen bild

Terese

1 juni 2011 19:54

Vad kul att höra att Amigo är pigg o glad!..Ses snart!Terese

Sara

1 juni 2011 20:35

Han mår prima och rör sej som en kung med sina nya dojjor! När tänkte ni komma? Du kan väl maila mej!
Vänligen, Sara

 
Natalie

Natalie

1 juni 2011 20:49

De var fantastiskt fina båda två!

http://colina.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Ellen

2 juni 2011 10:20


Varför låter du aldrig praktikanterna rida? Så har jag fått uppfattningen om av många PRE-uppfödar.
Praktisarna får bara släpa hästarna in och ut, mocka, höa, vattna osv.. allt BASIC, som en 17 åring med brinnande intresse för hästar säkert kan göra med nattmössan nerdragen till knäna.

Sara

2 juni 2011 14:47

Jag låter visst praktikanterna rida, när jag har en passande häst. Jag anser inte det är passande att praktikanter rider omkring på hingstar. Inte heller hästar som jag har i träning och tar betalt för att JAG skall rida och utbilda dem kan jag låta praktikanter rida. Dessutom är det väldigt varierande ridkunskap mellan olika praktikaner, och jag har ansvar att ingen blir skadad här. Varken häst eller ryttare.
Jag upplever att mina praktisar tycker att praktiken här är väldigt givande, även om det inte är någon ridning. Avslutningsvis så kan jag säga att långt ifrån alla 17-åringar mockar och sköter hästarna med nattmössan nerdragen. Det finns oftast mycket att lära dem även på detta område.
Hoppas du fick svar på din fråga!
Sara

 
Irene A

Irene A

2 juni 2011 17:17

Jeg synes det virker fornuftig å la praktikantene holde seg til stallarbeid - eventuell få undervisning om man har passende hester. Om jeg betaler for å ha min hest i trening, så ser jeg det som en selvfölge at ikke praktikanter rider min häst... I skandinavia har jeg inntrykk av at det er vanlig å la praktikanter ri ganske mye, og spesielt på unghestene. Det var noe av det jeg satte stor pris på när min tidligere häst stod i trening i Spanien. Det var kun treneren som red min häst, ingen andre. Da får man en godt grunnridd unghest, uten uvaner :-)

http://www.prehorse.info/breeders/263

Sara

2 juni 2011 19:22

Ibland blir jag nästan orolig när praktikanter berättar att de red många hästar om dagen, på andra välrenomerade tränings och utbildningsstall. Undrar om hästägarna vet om och godkänner detta...
Själv var jag utsatt för samma sak när jag lämnade ett 3-årigt sto för inridning hos ett mycket kännt stall. Beridaren där var mycket duktig, det var bara det att hon red aldrig min häst! det gjorde en 15-16 årig tjej som praktiserade där. "under beridarens överseende" som det hette. Min häst gick som en kratta på 3-årstestet trots att jag betalt dyrt för just den utbildaren. Nej usch, så skulle jag aldrig göra!
Sara

 
Ingen bild

Marie, Stall Lilla Rocknen

2 juni 2011 19:54

Hej!
Jag tror tyvärr det är ganska vanligt när man lämnar sin häst på in- och tillridning. Det är alltså praktikanter som gör grovjobbet med ridningen och ägaren till utbildningsstallet som håvar in pengarna. Tror att man ska kolla noga innan man lämnar iväg sin häst!
Hälsn
Marie

Sara

2 juni 2011 20:09

Så är det iallafall INTE här! Men jag är rädd för att du har rätt...
Mvh Sara

 
Ingen bild

Ellen

2 juni 2011 21:20

ja, fast ingen ifrågasatte varför du inte lät praktikanterna UTBILDA dina icke egna hästar, som du får betalt att rida.

Tråkigt att en enkel fråga skulle vändas till något så stort och negativt.

Sara

2 juni 2011 21:47

Men det är ju när man rider hästen som man utbildar den? Hur menar du? Jag anser att varje ridpass är lika viktig och varje dag planeras för hästen steg för steg.
Rida hästen på måfå bara för att den ska motioneras tycker jag är meningslöst.
Menade du att du tycker att jag ska låta praktikanterna rida på våra avelshingstar då eller?
Mvh Sara

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara - 4 december 2016 20:45

Så har vi varit iväg på några LA, jag & Hugo. Förra helgen red jag hela programmet och kände mej nöjd, men på filmen såg vi ut som om Hugo hade tuggumi under fötterna och jag passiv i sadeln, som vanligt, suck... Jag nöjde mej och plockade inte upp h...

Av Sara - 21 november 2016 19:25

Helgen har gått och så är det måndag igen. I fredags var jag en sväng på HFRK, som arrangerade Nationella dressyrtävlingar i dagarna tre. Pepino Dressage & Breeding sponsrade PSG-klassen på fredagen och då var jag givetvis på plats för att titta och ...

Av Sara - 17 november 2016 20:36


Igår var det som vanligt dags för Amanda-träning med Hugo, och det är veckans höjdpunkt. Nu när jag sedan några år tillbaka, tränar varje vecka, fattar jag inte hur jag gjorde innan? Eller rättare sagt, det gör jag egentligen visst... Den utveckling ...

Av Sara - 14 november 2016 20:03


Ja det är nya tider här på Pepino, men det har ni ju iofs märkt redan med alla förändringar som skett senaste året. Och de fortsätter... Vi byter namn, Pepino PRE kommer framöver att heta "Pepino dressage & breeding" och det är precis vad det ska han...

Av Sara - 28 september 2016 19:43


Idag var det dags för träning med finaste Hugo för Amanda. Sedan jag sist skrev om hu knäckt jag var för att jag är så kass på att rida, så har jag tagit mej själv i kragen. Ja, det finns oändligt många som är sååå mycket duktigare på att rida än jag...

Presentation

Fråga mig

217 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4
5
6
7
8 9
10
11 12
13 14 15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25 26
27
28
29
30
<<< Juni 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards