Pepino - dressage & breeding

Direktlänk till inlägg 11 mars 2010

Äntligen händer det saker

Av Sara - 11 mars 2010 20:08

Fy fan vad trist allting är nu. Aldrig blir det vår. Dagarna bara vävs in i varandra med samma gamla sysslor som man gjort i över tre månader nu. Kallt, ruggigt och mörkt. Men så äntligen. Nu börjar vårens göromål iallafall. Idag har jag beställt provtagningsmaterial från SVA. På onsdag nästa vecka kommer Agneta för att CEM-prova pojkarna. Det blir Trazzel, Galope & Teddy som får verka på semin. Det blir för besvärligt att ha fem hingstar på semin, dessutom är både Zancado & Malibu till salu, så det fick avgöra saken. De två sistnämnda betäcker naturligt och ifall av en försäljning så får påbörjade ston betäckas klart innan någon av dem kan levereras. Jag har även beslutat att Trazzel får betäcka alla raser i år ialllafall. Har fått en hel del förfrågningar om detta och eftersom han ändå skall vara på semin spelar det ingen roll rent arbetsmässigt för Trazzel. Så alltså: ALLA ston är välkomna till Razonado-MAC!

Idag har jag varit hos Linda och vi har tillverkat filmer efter förra veckans film- och fotodag. Det tar mycket längre tid än man tror att klippa film, lägga ljud, bilder, osv. Det blev bara Kairoso & Jerez som vi hann med, men flera kommer! På väg till Linda hade jag turen (NOT!)   att råka i klorna på trafikpolisen och blev snabbt 2000 kronor fattigare. Surt, sa räven. 13 km över tillåten hastighet. Ska det verkligen vara så noga? På 100-väg?


Var hemma från Linda vid 17.30 och då var det dags att plocka in hästarna. I kväll har Mays & jag tränat Galope & Trazzel på bocken. Galope var lite motsträvig, men fattade iallafall vad det handlade om. Trazzel hoppade efter ca 15 minuter. Ett par gånger till så har han nog lagt ihop ett och ett! En mycket samarbetsvillig Nexi ( ultrabrunstig) hjälpte oss en del på traven!


Här kommer dagens arbetsprojekt! Båda killarna är ju alltså till salu!

 
 
Ingen bild

Lillemor

11 mars 2010 21:17

Men du har ju precis köpt tillbaka Zancado????

 
Ingen bild

Jenny

12 mars 2010 14:50

Jättefina filmer! Får man komma på hingstvisningen även om man "bara" har pojkar hemma i stallet? Mao inte intresserad av att boka betäckning utan mer för att titta på fina hästar. Behöver kanske inte åka ner till Spanien varje gång man vill se fina hästar (förutom sina egna förståss). :)

 
Ingen bild

Linda

12 mars 2010 17:41

Roligt att betäckning säsongen snart drar i gång igen =) Hade en fundering då du nämde att Galope får betäcka via semin är han inte rätt ung? Tänkte de måste väl göra nån sorts ridprov för att få betäcka via semin eller är jag ute å cyklar? ;0)

 
Sara

Sara

13 mars 2010 09:30

Ja Zancado köpte jag i somras, men egentligen med avsikt att sälja honom vidare. Jag kan tyvärr inte ha hur många hingstar som helst...
Man är varmt välkommen på hingstvisningen även om man inte äger ston =) ALLA är välkomna!
För att verka via semin inom PRE-avel ska hästarna egentligen vara Kvalificerat Avelsgodkänd. Detta utförs av en spansk avelsnämnd men det har ännu inte funnits möjlighet att få visa sin hingst i Sverige så därför ser man mellan fingrarna med detta tills vidare. För att betäcka andra raser finns inga krav annat än CEM & EVA-prov!

http://www.pepinopre.com

 
Ingen bild

Anna

15 mars 2010 15:34

Var de inte tänkt att Zancado skulle bli din "ridhäst"?? Tycker jag läst de så många gånger.
Malibu då?? Var tanken att du skulle sälja honom oxå från början?
Nyfiken bloggläsare!

 
Sara

Sara

15 mars 2010 19:25

Nja, här kan ingen häst "bara" vara ridhäst. Mina avelshingstar är mina ridhästar. Zancado är till salu till rätt köpare och rätt pris därför att Galope & Trazzel ligger närmre mitt hjärta. Malibu var en impulsköp och jag älskar den hästen. Han är till salu på samma premisser som Zacke och därför kan det mycket väl hända att de faktiskt stannar, men jag har nio (9!) hingstar nu och det är ohållbart rent ekonomiskt...

http://www.pepinopre.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara - 4 december 2016 20:45

Så har vi varit iväg på några LA, jag & Hugo. Förra helgen red jag hela programmet och kände mej nöjd, men på filmen såg vi ut som om Hugo hade tuggumi under fötterna och jag passiv i sadeln, som vanligt, suck... Jag nöjde mej och plockade inte upp h...

Av Sara - 21 november 2016 19:25

Helgen har gått och så är det måndag igen. I fredags var jag en sväng på HFRK, som arrangerade Nationella dressyrtävlingar i dagarna tre. Pepino Dressage & Breeding sponsrade PSG-klassen på fredagen och då var jag givetvis på plats för att titta och ...

Av Sara - 17 november 2016 20:36


Igår var det som vanligt dags för Amanda-träning med Hugo, och det är veckans höjdpunkt. Nu när jag sedan några år tillbaka, tränar varje vecka, fattar jag inte hur jag gjorde innan? Eller rättare sagt, det gör jag egentligen visst... Den utveckling ...

Av Sara - 14 november 2016 20:03


Ja det är nya tider här på Pepino, men det har ni ju iofs märkt redan med alla förändringar som skett senaste året. Och de fortsätter... Vi byter namn, Pepino PRE kommer framöver att heta "Pepino dressage & breeding" och det är precis vad det ska han...

Av Sara - 28 september 2016 19:43


Idag var det dags för träning med finaste Hugo för Amanda. Sedan jag sist skrev om hu knäckt jag var för att jag är så kass på att rida, så har jag tagit mej själv i kragen. Ja, det finns oändligt många som är sååå mycket duktigare på att rida än jag...

Presentation

Fråga mig

217 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25 26
27
28
29 30 31
<<< Mars 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards