Pepino - dressage & breeding

Alla inlägg den 20 augusti 2012

Av Sara - 20 augusti 2012 21:44

Så då var man hemma och har hunnit med en intensiv dag här oxå efter en omtumlande och härlig helg. Som de flesta av er kanske redan läst på fb så gick det ju ganska bra för oss, om man säger så :) På lördagen visades alla hästarna för exteriör och gångartsbedömning. Det viktigaste momentet alltså. I Teos klass var det 5 unga grabbar och stämningen var minst sagt uppskruvad. Teo var väldigt lugn och duktig, tills det var min tur att visa honom. Han gillade INTE att gå ifrån de andra killarna utan ville helst vara med dem. Han ser stor och mäktig ut, men mentalt är han fortfarande en liten bebis som söker trygghet bland de andra hästarna i nya miljöer. Det gick ändå hyfsat och iallafall bättre än i Norge. Han stod stilla då och då men knappast hela tiden. Vi fick visat någon slags skritt och en mesig trav, men jag vågade inte jaga på honom när han var så stressade så det fick bli det säkra före det osäkra. Han belönades således bara med 6 för både skritt och trav... MEN exteriört hade han utställningens högsta poäng och fick fina 94,75 av denne välrenomerande domare, som är känd för att inte kasta ut poäng i onödan. Teo vann alltså sin klass. Det bådade gott inför Championuttagningarna på söndagen.

       

Klara visade Jennies sto Carmina V till seger i stoklassen 5-6 år. Så hon gick vidare till söndagens finaler.

Sen var det Rävens tur. Han var lugn och snäll som ett lamm, och jag tror jag gjorde min bästa visning någonsin inspirerad av en fantastisk häst. Räven visade alla gångarterna lysande och traven är ju "to die for". Publiken fullkomligt vrålade från läktaren när jag visade hans trav och mina ben har aldrig sprungit så fort :)

Räven fick mycket fina poäng och vann hingstklassen med överlägsna poäng. Man kan väl säga att Klara & jag gick väldigt nöjda till middagen på lördagskvällen...

Söndagen fortsatte i högt tempo med ridproven först. Även här överträffade Räven sej själv och var sååå fin och lydig. Ni som läst här vet ju hur lite jag ridit honom och att hela Championatet var en liten chansning med honom, men det gick verkligen vägen... Vi fick fina poäng på ridprovet och han var supersnygg. Efter lunch var det dags för de avslutande Championuttagningarna där vi började med att jag & Räven tävlade om bästa rörelser - där Räven briljerade och vann en solklar titel. Vidare så var det Teos tur att tävla om titeln JOVEN CAMPEON DEL CONCURSO - UNGHINGSTCHAMPION, vilket han då vann, till min stora lycka :)

         

     

Carmina var oxå med och tävlade om bästa rörelser och Klara visade upp henne riktigt bra, men vad hjälper det när Räven var med... Däremot så gick det bättre i tävlan om bästa sto. Carmina blev utsedd till SUBCAMPEONA DEL CONCURSO - RESERV STOCHAMPION.

Räven fick gå in igen för att tävla om CAMPEON DEL CONCURSO - HINGSTCHAMPION, och även här drog "jag" det längsta strået och Räven vann. Matte Jennie Colbrie strålade av lycka över sin fina hingst, med all rätt.

När allt var avslutad så var det bara att packa och tömma box och lasta i häst och saker och köra söderut. Räven åkte alltså med matte hem till Haninge så Teo fick resa ensam hem. Något han nog faktiskt uppskattade för han stod som ett ljus och åt hö och äpple hela vägen. Vi hemma vid 23 i går och det var tre trötta liv som klev av bilen i Vallåkra.

Idag var vi uppe med tuppen och jag & Klara fodrade och släppte ut hästarna tillsammans för sista gången. Sedan körde jag henne till tåget kl 07.00 och vi sa farväl. Snyft... Det ska bli spännande att höra hur det går för henne i Spanien och jag håller verkligen tummarna för att hon ska trivas. Fick besked i kväll om att hon är väl framme och att allt har gått bra so far.

Själv har jag haft en fullspäckad dag med hästarna, upp-packning, städning och avlämning av lastbilen och så besiktning och avlämning av Abbe. Det gick utmärkt med honom och han ficl beröm av veterinären för sitt härliga temperament. Han stod som ett ljus och lät sej undersökas utan protester. Sedan gick han spikrakt in i transporten och åkte till sitt nya hem. Där har allt gått bra och han är redan bästis med sina nordsvenska nya vänner.

Så som avslutning så kör vi även i halm här på gården. Ca 2000 balar är inne på loftet och fler ska det bli...


Diamante e. Zagal XI vann klassen för 5 & 6-åriga hingstar. Han rörde sej även väldigt trevligt

Nelento e. Tendencioso IV tävlade mot Teo. Han rör sej väldigt trevlig och är så himla snygg i modellen tycker jag. Här med glada matte och uppfödare Carina Nordling.

       

Presentation

Fråga mig

217 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15 16 17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27 28
29
30
31
<<< Augusti 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards