Pepino - dressage & breeding

Direktlänk till inlägg 5 juni 2016

Nya vindar blåser

Av Sara - 5 juni 2016 21:36

Long time no see... Jag SKA verkligen försöka bli bättre, eller oxå kanske jag helt enkelt lägger ner bloggen, vi får se. Nya vindar blåser och som jag skrev sist så ska fyra hingstar bli två. Ett steg närmre har jag kommit för Teo är såld. Han stannar betäckningssäsongen ut men 1/8 flyttar han till sitt nya hem.

 

Alltså återstår ytterligare en hingst som ska säljas. Curre eller Nieto? För mej är det som att välja mellan Lemon Key Pie eller Banoffepie - OMÖJLIGT!!! Båda två är fantastiska! En syrlig och fräsch, den andra syndigt söt... 

Till hösten börjar jag jobba halvtid på kontor med fakturering, löner osv och halva tiden kommer jag att spendera i stallet. Som ni säkert räknat ut kommer alltså även verksamheten med försäljningshästar att minska. Jag kommer helt att sluta importera hästar för försäljning. Jag kommer endast att åta mej förmedlingsuppdrag. Företrädelsevis för svenskfödda hästar. Det finns så otroligt många fina hästar som föds i Sverige. Otroligt bra kvalite, som växt upp under bästa tänkbara förhållanden och har otroligt fina förutsättningar för att blir starka, friska och vackra PRE-hästar! Om folk bara kunde ha tålamod!! Mitt hetaste PRE-tips: KÖP EN SVENSKFÖDD PRE UNGHÄST! Om man tänker på hur mycket som ska fixas med den importerade, vuxna hästen, så är det i princip alltid en bättre affär att köpa en svenskfödd unghäst och vänta på att den ska bli vuxen. Många kunder (95 %) söker en vuxen häst i 6-12 års ålder. Den ska givetvis vara frisk, stabil mentalt, välriden, vacker, ha alla papper iordning osv. Och så undrar kunden om det inte finns några sådana hästar i Sverige? Jo visst finns de! 100-tals eller tom 1000-tals!! MEN, de som har en sådan häst, som köpt den som föl kanske, som väntat och pysslat och kämpat genom unghäståren, som nu står med en FANTASTISK svenskfödd 8-årig PRE, de är lyckliga hästägare och de säljer absolut inte sin häst!! Som man sa i någån öl-reklam, worth waiting for! Och det är de verkligen, värda att vänta på!

Så istället för att importera och sälja många hästar, ska jag framöver koncentrera mej mera på den svenska PRE-aveln. Jag ska hålla hingstar av toppklass som används som dressyrhästar och jag ska hjälpa uppfödare att marknadsföra och sälja sina fina svenska PRE-hästar. Sverige är ett fantastiskt land att föda upp hästar i, och vi är BRA på det! Vaför gå över ån efter vatten! Många av de föl som föds i Sverige är otroligt välstammade och riktigt lovande framtidsutsikter! Ett sådant föl i Spanien skulle kosta massvis med pengar eller förmodligen inte vara till salu ens. Men här i Sverige kan man köpa ett otroligt fint föl eller lovande 1-2-3-åring för otroligt bra pris! Köp dem!! Jag står väldigt gärna till tjänst för kunder som vill ha tips eller råd om hästar. Varmt välkommen att maila eller ringa för tips eller råd! 

Ett exempel på ett fantastiskt hingstföl som finns till salu i Sverige just nu! Stor, mycket rörlig med fantastisk stam och förutsätningar!

 

Som alla säkert förstått är Hugo min stora kärlek nu. Det var Zagal XI, sen var det Razonado MAC och nu är det Hurón FS. Många hästar har passerat mitt stall och mitt hjärta, men få ha lyckats stanna kvar och växa. Många har inte blivit så som jag hoppats och jag har tvingats ge upp drömmen. Med Hugo var det tvärt om. Honom hade jag inga förhoppningar om, i fråga om att han skulle bli MIN häst alltså, men plötsligt händer det, och nu är han verkligen MIN häst. Jag är så lycklig över att äga honom och längtar efter att få rida honom varje dag! 

     

Så till den sista saken i detta blogginlägget. Eftersom jag bara ska ha två hästar i vinter, och inte så många saluhästar, så vill jag gärna hyra ut två boxar i mitt stall! Bara valacker eller väldigt snälla hingstar är välkomna. Jag tänker mej ett slags kollektivupplägg så att den som hyr box är behjälplig en del med fodringar, utsläpp och/eller intag. Otroligt trevlig stämning, hjälp och peppning utlovas! Varmt välkommen med förfrågningar!

Glada & soliga hälsningar, Sara 

 
 
Ingen bild

Anna

5 juni 2016 23:56

Det är bra med nya vändningar i livet. Man ska växa och se framåt. Att stanna kvar och inte våga ta nya steg är aldrig bra så lycka till med "ny" inriktning. 😊
Men jag hoppas du fortsätter med din blogg. Jag blir så inspirerad av att läsa den och du ger hästsverige en ärlig, innehållsrik, nyttig och roligt hästliv.

Har precis kommit hem från Mallorca där jag ridit PRE hingstar i en vecka. Många fina till salu och det var underbart på alla sätt men säker på att de finns i Sverige också.
👍😃

 
Ingen bild

Charlotte (B)

7 juni 2016 20:04

Åh nej, sluta för all del inte att blogga Sara! Även om du kommer att minska din hästverksamhet så är vi är så många fans härute som skulle bli alldeles vilsna utan din alltid lika intressanta och inspirerande blogg! Ser redan fram emot att följa hur arbetet med de svenskfödda fölen och unghästarna kommer att ta form och utvecklas.
Kram!

 
Ingen bild

Nathalie

9 juni 2016 16:52

INTE sluta blogga! Bra inlägg, håller helt och hållet med dig! :) Kul att vara med på resan själv också! Kram på dig och lycka till med allt!

 
Ingen bild

Malin

10 juni 2016 09:16

Ånej! Inte sluta blogga! Morgonkaffet skulle bli så mycket tråkigare utan att få läsa om dina fina hästar samtidigt :( Den här bloggen är så rolig och inspirerande att läsa! Hälsningar Malin

 
Ingen bild

Lisa

11 juni 2016 20:13

Hej! Synd om du lägger ner din blogg. Har följt dig där sedan länge med stor behållning. Själv PRE ägare sedan två år tillbaka. Lycka till med din nya inriktning. Det blir säkert "jättebra".

 
Ingen bild

Gabbi

5 juli 2016 23:43

Något av det bästa jag läst på länge.. jag förstår inte varför så många ska gå över ån efter vatten…
Varför tror så många att de ska göra fynd i spanien. Jag ser ofta framförallt välstammade föl och unghästar med en prislapp som är hälften mot vad de skulle kostat i spanien i samma kvalitet, och här i sverige har de haft en helt annan start.
Om människor visste under vilka taskiga förhållanden många P.R.E föds upp i spanien, sförhållanden som kan komma att påverka hästen livet ut, så skulle de nog tänka efter en gång till. Jag har blivit bedrövad varje gång jag varit där.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara - 4 december 2016 20:45

Så har vi varit iväg på några LA, jag & Hugo. Förra helgen red jag hela programmet och kände mej nöjd, men på filmen såg vi ut som om Hugo hade tuggumi under fötterna och jag passiv i sadeln, som vanligt, suck... Jag nöjde mej och plockade inte upp h...

Av Sara - 21 november 2016 19:25

Helgen har gått och så är det måndag igen. I fredags var jag en sväng på HFRK, som arrangerade Nationella dressyrtävlingar i dagarna tre. Pepino Dressage & Breeding sponsrade PSG-klassen på fredagen och då var jag givetvis på plats för att titta och ...

Av Sara - 17 november 2016 20:36


Igår var det som vanligt dags för Amanda-träning med Hugo, och det är veckans höjdpunkt. Nu när jag sedan några år tillbaka, tränar varje vecka, fattar jag inte hur jag gjorde innan? Eller rättare sagt, det gör jag egentligen visst... Den utveckling ...

Av Sara - 14 november 2016 20:03


Ja det är nya tider här på Pepino, men det har ni ju iofs märkt redan med alla förändringar som skett senaste året. Och de fortsätter... Vi byter namn, Pepino PRE kommer framöver att heta "Pepino dressage & breeding" och det är precis vad det ska han...

Av Sara - 28 september 2016 19:43


Idag var det dags för träning med finaste Hugo för Amanda. Sedan jag sist skrev om hu knäckt jag var för att jag är så kass på att rida, så har jag tagit mej själv i kragen. Ja, det finns oändligt många som är sååå mycket duktigare på att rida än jag...

Presentation

Fråga mig

217 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards