Pepino - dressage & breeding

Alla inlägg den 17 februari 2016

Av Sara - 17 februari 2016 20:37

Idag var det många järn i elden och de flesta järnen var Hugos! Jag var i stallet 8 som vanligt och släppte ut alla pojkarna utom Hugo. Mockade i ett nafs och var klar med alltihop till 9.15 Gjorde iordning Hugo och lastade honom, sadel och träns och körde mot djursjukhuset. Här skulle jag träffa Anna på Horsefarm och prova ut sadel till Hugo samt kolla den jag har, vilket nu är en Lippo Azzario. Snabbt konstaterades det jag själv tyckte, nämligen att Lippon är liiite för lång och trycker honom i ländryggen. Sedan behövde den fixas lite i stoppningen oxå och det blev gjort på studs! Fem olika sadlar provade jag att rida i och den som tilltalade mej mest, och låg fint på Hugo var en Prestige Helene. Den är nu med hem på prov så får jag testa att rida i den ett tag. Anna har även en Prestige D1 som jag ska prova om två veckor. Och så fick jag via en vän tips om en Erreplus Vittoria till salu, som jag oxå ska prova. Det känns ändå som om man ska betala 30-35.000 för en sadel då ska den minsann kännas FANTASTISK!

Hugo redo för avresa

 

Var tillbaka strax efter lunch och då skyndade mej att jobba Hercules & Aquila innan jag skulle ta emot en ny saluhäst. Det är en 4-årig svenskfödd valack som rest från Värmland för att komma hit! Han var söt och efter att ha snackat lite med sina nya stallkamrater var han lugn och städad i sin nya box. Han fick vila sej idag efter sin långa resa och i morgon ska jag ta och bekanta mej lite närmre med honom!

Söt kille!

 


Kl 15.45 var det så dags för Hugo igen. Nu Amanda-träning då. Hugo var lite läskigt ojämn på ett bakben i förra veckan och som vanligt får man hjärtat i halsgropen och ser värsta scenariot framför sej. Fick dock goda och lugnande råd av gulliga stallkamrater och lyckades hålla mej sval tills i går när vår eminenta ir-terrapeut Håkan Engqvist kom till gården. Håkan har behandlat Hugo förr, och flera av mina hästar, och han kunde snabbt konstatera att han gjort något med muskel och ligament på insidan av låret vä bak (obs, ta inte min förklaring allt för ordagrant, jag minns inte exakt vad han sa). Hugo fick behandling och fick restriktioner att joggas i två-tre dagar och därefter kan han jobba på som vanligt. Han kommer att kollas regelbundet av Håkan! På sadelutprovningen i förmiddags red jag väldigt stillsamt så ett litet pass för Amanda kändes ok. Hugo fick gå ett pass med bara lösgörande arbete och han var superfin! Jämn och fin! Ingen optimal uppladdning inför årets första tävling, som är på söndag, men i samråd med Amanda bestämde jag att jag ska åka, med inte allt för höga förväntningar och med enda målet att ha en avspänd och lösgjord häst på banan! Så får det bli som det blir!

Vackraste Hugo fick sola lite innan träningen idag!

 


Teo är oxå patient hos Håkan. Teo har ju gått med ömma fötter fram under lååång tid och det har skapat exterma spänningar i nacke, bogar och överarmar som han får hjälp med att lösa upp. Jag hoppas fortfarande att Teo skall kunna visas riden på årets hingstvisning!

Nöjd Teo får behandling av Håkan!

 


Presentation

Fråga mig

217 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards