Pepino - dressage & breeding

Alla inlägg den 3 februari 2016

Av Sara - 3 februari 2016 20:45

Idag har jag haft besök av Cina, ägare till Nefertite och uppfödare till Nieto. Hon kom för att hälsa på mej, förstås, men även för att följa med mej och se Nieto under ryttare för första gången! 

Jag var igång i stallet i god tid och Ulises var sadlad redan kl 9. Denise kom och hjälpte mej med lite mockning, så kunde jag hålla tempot uppe med hästarna. Red Ulises på utebanan och han var riktigt fin! Fick till några fina byten på långsidorna och han kändes ganska kvick och fin! Skrittade en runda runt gården som avslut. Kl 10 kom hovslagaren och skodde Jessies La Toya medan jag red Albin. Han sköter sej och blir mjukare och stadigare för varje dag. Galoppen börjar bli mera framåt och han suger tag bra i bettet. Han är riktigt trevlig och positiv att jobba med! På fredag har jag bokat hans första kund!

Så var det dags för Teo att få hovvård. Det har nu gått snart 10 månader sedan Alastair skodde honom för första gången, och det som skett under denna tid är helt fantastiskt! Eller egentligen är det inte något underverk alls, menar Alastair, utan helt enkelt resultatet av korrekt verkning och balanserad skoning. Men resultatet är att hans hovsprickor nu är helt ett minne blott! Han har gått ner två storlekar i skor och hans fötter är runda, korta och fina. Även trakterna har rätat upp sej betydligt även om hans ballförskjutning aldrig kommer att försvinna helt. Alastair är HELT säker på att Teo skall gå att rida på igen och det väldigt snart! Idag fick han efter avslutad verkning, fyllt upp hoven med en gummiliknande massa och därefter en sula och sina ringskor. Nike Air horseversion! Nu ska han få helgen på sej att vänja sej vid sina nya gympadojor, men hovis tycker att jag kan rida på honom nästa vecka! Vårt gemensamma mål är nu att Teo skall visas riden på hingstvisningen den 3:e april! HOPPAS!!!

Teo & jag i februari 2013

   

Så kom Cina och vi åt lite lunch innan vi packade ihop oss och åkte till Lönnstorp. Lina tog emot oss med finaste Nieto på stallgången. Han såg så reslig och stor ut! Man glömmer fort när man inte ser sin häst på några veckor! Sadlad och klar tog de sej ut i ridhuset och Lina visade som vanligt upp sitt arbete med ett leende på läpparna, en stor protion tålamod och massvis med humor! Nieto hade tagit till sej undervisningen väldigt väl och även om han fortfarande behöver en hel del uppmuntran att gå framåt, så är han hygglig och cool! Ser väldigt mycket fram emot att få jobba med denna härliga kille! Nieto ska stanna 2-3 veckor till och Lina skall rida ut lite med honom och slipa lite mera på rakriktning och bjudning. 

Nieto & Lina!

                         


Vi fick även en glimt av ett sto som en kund till mej lämnat hos Lina igår för inridning. Stoet är 6 år och skall nu ridas in av Lina innan hon kommer till mej för försäljning. Hon var riktigt fin och hade härlig utstrålning! Mera info om henne kommer såsmåningom. Men för någon som söker ett sto med bra storlek och fina rörelser så kommer hon alltså finnas till salu längre fram i vår!

Väl tillbaka i stallet igen var det hög tid att sadla Hugo för veckans Amanda-träning. Vi hann inte riktigt värma upp oss, vilket jag måste skärpa till mej med och vara ute i bättre tid! Så i slutet, när jag äntligen började få ordning på mej själv och där med hästen, var tiden slut. Hugo visade prov på sina fantastiska rörelser i dag, och det är ju underbart, men samtidigt knäckande att jag inte kan rida honom så på egen hand! Det är så OTROLIGT svårt att rida! Hugo är stor, stark och rör sej (ibland) MASSVIS och jag blir spänd, stressad och rider som en kratta. Usch det är så jobbigt för samtidigt som jag borde vara överlycklig för min fantastiska häst, så får jag prestationsångest och överväger att sälja och köpa en sämre häst som passar till mej helt enkelt... Eller så får jag bita ihop och ge mej fan på att jag SKA lära mej att rida denna fina häst så som han förtjänar!!

Tyvärr inga bilder från slutet när han var som finast, utan mera från värmningen. Men han är fin då med, älskade Hugo!!

Tack snälla Cina för att du agerade fotograf!! 

             




Presentation

Fråga mig

217 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards