Pepino - dressage & breeding

Alla inlägg den 26 november 2015

Av Sara - 26 november 2015 20:58

Idag fick vi sol!! Hurra så härligt. Lite kanske det torkade upp i hagarna och livet kändes lite lättare! Red Bizarro först på morgonen, och det gick sådär... Han har varit väldigt fin och känss mjuk och fin, men så helt plötsligt slår han upp huvudet och får lite panik! Speciellt i höger varv och mest i galoppfattningar i detta varv. Har först inte oroat mej men nu känner jag ändå att det inte vill släppa utan snarare blir värre. Så på måndag blir det ett veterinärbesök för honom...

Jobbade vidare med resten av hästarna och promenerade hundarna en sväng i solen med. Denise kom med Rio och jag red honom. Jag ska ju låna honom till en show om två veckor så vi får repa lite. Det var härligt att sitta på Rio igen och han känns superfräsch! Vi gjorde fina bytesserier i vartannat, någon piruett åt varje håll och så liten passage & piaff mm. Så otroligt kul! Tack snälla Denise för att jag får låna honom!!!

Sist idag lastade jag Curre och körde med honom till Robban på Intill Dressyr i Ekeby. Jag hade bett Denise hjälpa mej att lasta, men hon behövdes verkligen inte! Curre gick bara RAKT in i lastbilen och lät sej snällt bindas upp och åt lite hö. Han stod som ett ljus hela vägen och lastades sedan lugnt av och fick komma i i sin box bredvid en av sina nya lekkamrater. Han ska gå tillsammans med två ung hingstar födda 2014. Det skiljer inte så mycket varken i ålder eller storlek då Curre ju förvisso är född 2013, men först den 2:a september. Han kommer att få så roligt med dem! 

 


Så till dagens gästblogg! Detta är en hälsning från Cecilia & Bacardi som blev ett par tidigt i år. Här är Cecilias ord om deras första år tillsammans!


Under många år åkte jag och familjen till Andalusien i Spanien en vecka på hösten och det var då jag upptäckte de vackra spanska hästarna med långa böljande manar och taktfulla steg ? riktiga drömhästar. Under högtiden Rosario visades de vackra hästarna upp utsmyckade med färgglada tofsar och schabrak. Jag blev alltmer fascinerad och nyfiken på PRE-hästen.

När jag för drygt ett år sedan beslutade mig för att äntligen skaffa egen häst igen fick jag kontakt med Sara och Pepinopre och for dit för att bekanta mig lite närmare med rasen. Just då hade Sara bara två hästar till salu ? ett ungt PRE-sto och en Bacardi. Jag provred båda, men kände att unghäst inte var något för mig. Jag såg ju framför mig en välutbildad, gärna läromästare, att rida dressyr på. Ca 165cm hög och med lång svallande man. Men så blev det inte. Det blev Bacardi, en brun PRE part breed valack, f. 2008 e. Alferes IV , u. Torsmobackens Sungria (fullblod/nordsvensk). Ett charmtroll på 160 cm.

När jag provred Bacardi första gången hade han precis kommit till Sara för försäljning. Han var en lagom tjock och envis man i sina bästa år med rätt dålig kondis då hans tidigare ägare Saga inte hade kunnat rida på ett bra tag. Han var lite lat, väldigt lurig och lite tjurig, kickade efter skänkeln och drog repor i galoppen med mig. Jag tackade Sara och sade att han var väldigt charmig, men inte var vad jag var ute efter. Trodde jag.

Men jag kunde inte få honom ur mina tankar. Det var något hos honom jag hade fallit för. Charmen ja, men också utmaningen ? en känsla av att han hade mer att ge, bättre sidor att visa. Så ett par veckor senare var jag tillbaka och provred igen. Det blev ett par repor i galoppen igen, men jag kände att där fanns något att jobba med. Han var envis och hade många rävar bakom öronen, men ändå en ärlighet, vilja och en stor portion charm. Och han kändes väldigt orädd och trygg.

Efter nyår tog jag en stormig dag med min ridlärare för att titta på honom och provred en tredje gång. I ridhuset studsade de andra hästarna när stormen svepte runt, men Bacardi rörde knappt en min. ?Jag förstår att du har fallit för honom, han är jättecharmig? sade hon, ?men är det verkligen en sådan häst du ska ha?? ?Ja?, sade jag, ?det är nog det?. Och så blev det. Så 16 januari 2015 hämtade jag hem min Bacardi och körde hem honom till Kädarps gård vid Bokskogen strax utanför Malmö.

Jag rider själv mest dressyr, men ville ha en trygg och bussig kompis som jag också kan rida ut själv med i skogen, arbeta med från marken, kanske i framtiden köra in och hoppa lite enklare hinder med. En allroundhäst mot dressyr helt enkelt.

Under våren har vi fokuserat på att bygga upp kondition och styrka och befästa grunderna. Vi har varvat markarbete med mycket skogsritter och successivt ökat längd och tempo. I början orkade han knappt skritta hela ?långa rundan?, men idag travar vi större delen i friskt tempo och sträcker ut i galopp med driv i steget.

Jag satte direkt ett delmål att starta LC:2 på klubbens lokala dressyrtävling fösta helgen i juni, med målet att inte skämma ut oss alltför mycket, vilket vi i stort sett lyckades med, även om procenten inte var något att skryta över. Vi har dock haft problem med han kastat väldigt mycket med huvudet och ibland tagit bettet mellan tänderna i högergaloppen och dragit iväg med mig. Jag har trott att det var dåligt uppförande och har varit rätt tuff mot honom i tillrättavisningarna och det har gått bättre. Men i augusti började vi träna dressyr för Valeria Varga Persson och hon tyckte att jag skulle kolla upp hans tänder. Det visade sig att där satt två vargtänder i överkäken där bettet låg och skavde. En av dem var dessutom delad. Stackars Bacardi hade jätteont och hade helt enkelt försökt komma undan smärtan. Vi tog bort dem direkt och under läkeperioden red jag först på kapson (!) och sen på hackamore. Han slutade direkt att slå med huvudet och började bjuda på ett nytt sätt och länga på steget. Och jag själv tvingades rida mer med sätet istf handen J.

Nu tränar vi för fullt igen och jobbar med formen och att han ska orka bära sig själv och gå stadigt med nacken som högsta punkt. Vi fokuserar på takt och stadga samt att länga stegen och att få till rena galoppfattningar. Senaste träningarna har vi börjat jobba mer med själva galoppen, att få den ren, tretaktig och rund. Vi jobbar också mycket sidvärtes rörelser, där han är riktigt duktig. Det är otroligt roligt och det känns som vi gör stora framsteg varje vecka och att han nu kan visa sitt rätta jag.

Nu siktar vi på att starta i LC på någon klubbtävling/pay&ride och till våren hoppas jag vi kan starta både LC och LB på några lokala tävlingar. Mitt långsiktiga mål är att kunna tävla upp till Msv, även om vi inte kommer att ha någon större chans till placeringar i konkurrensen med de långbenta sporthästarna. Men vi tränar och tävlar mot oss själva ? det viktigaste är att visa oss själva att vi blir lite bättre var gång och har kul tillsammans J!

Min medryttare Maja tränar hoppning varannan vecka sedan ett par veckor och även de har tagit elefantkliv framåt på bara några få gånger. Senaste träningen hoppade de en bana på 80-90 cm och nästa helg ska de starta sin första lokala tävling... Lite nervöst!

Som ägare till en ?halv-PRE? får jag många roliga och en del märkliga kommentarer om rasen generellt och om Bacardi specifikt. Bacardi är ju inte så hög och har mycket, lång och yvig pannlugg och man ? han ser ut lite som en stor ponny och tas inte riktigt alltid på allvar. Kommentarer som ?han är ju väldigt söt, men nästa häst du köper...? Man förutsätter att jag kommera att vilja ?byta upp mig?. Men jag vet precis vilken häst jag köpt och ungefär vilken kapacitet han har. Mitt mål är och har hela tiden varit att ta oss två tillsammans så långt vi bara kan. Jag älskar min Bacarid och hoppas att vi får många, många fina år tillsammans, såväl i stallet som på dressyr-/hoppbanan och i skog och mark.

Med backspegeln i handen kan jag dock konstatera att det tar betydligt längre tid än jag såg framför mig att lära känna en ny häst. Nu, efter drygt 10 månader, känns det som vi verkligen börjat känna varandra på riktigt. Nu förstår vi varandra. Och jag har inte en sekund ångrat att jag köpte min PRE-Bacardi. Trots att han inte alls var vad jag skulle ha <3. Trodde jag J.

Kram från Cilla och Bacardi


         

Presentation

Fråga mig

217 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
<<< November 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards