Pepino - dressage & breeding

Alla inlägg under augusti 2015

Av Sara - 16 augusti 2015 21:05

Ja stallets inneboende ändrar hela tiden uttryck. På onsdag skall Mino åka till Spanien. Det känns skönt att han kommer iväg då det bara är jobbigt att gå och se på honom varje dag... Något som håller mitt humör uppe är dock att i samma stund som Mino skall lastas, så kommer en annan liten gul av lastbilen. Han är två år gammal bara men en väldigt spännande liten hingst! Han är lagom stor i förhållande till mina andra bjässar i stallet, och mäter fnv 160 cm. Han är långbent och elegant och rör sej riktigt fint. Jag hoppas och tror att han kan bli en fin dressyrhäst och så klart hoppas jag även att han kan vara i avel. Jag har inte träffat honom själv ännu så det är otroligt spännande! I fredags lastades han och påbörjade sin resa norrut. 

 

Idag anlände Guapo, Teddy-avkomman. Han var större än jag trodde och en långbent och elegant kille! Han klev av trailern totalt cool efter 5 timmars resa. Kom in i stallet och fick bli boxgranne med Clarinete. Han var inte svart heller som jag fått för mej utan skimmel fast väldigt mörk. I morgon ska jag bekanta mej närmre med honom! 

I veckan som gått besiktigade jag två hästar i Spanien. En av dem hade tyvärr en lös benbit så den får inte komma till mitt stall. Men den andra var frisk och fräsch både på röntgen och den kliniska undersökningen så han får komma! Han är 11 år, 165 cm och välriden och väldigt trevlig och snäll! 

 

Av Sara - 16 augusti 2015 00:36

Ja det har ju varit några lugna veckor men nu blir det tillbaka till den mera normala, hektiska vardagen. Nya hästar är på ingång och därmed oxå flera att rida och sköta om!
I dag, söndag, anländer 5-årige Guapo. En svart, svenskfödd valack e. Tendencioso IV. Jag har aldrig träffat honom men alla Teddy-avkommor som jag haft har varit väldigt trevliga och med härlig ridbarhet!
Så på måndag kommer en häst från Danmark. Den är född i Spanien för 7 år sedan, men importerades till Danmark i unga år. Han är välriden och snygg. Fortfarande hingst och har avkommor i Danmark. Han säljes ju som ridhäst här och som vanligt levererar jag hästarna som valacker om så önskas. Snygg är han iallafall!

Av Sara - 12 augusti 2015 20:16

SÅ var det onsdag kväll och dagarna rusar! Det är verkligen perfekt väder nu för både folk och fä! Igår regnade det iofs lite grand men det var nästan skönt :P (vågar knappt säga det) I måndags var jag iväg och besiktigade Clarinete. Hade ju aldrig lastat honom innan, men som väntat av den hästen gick han rakt in alldeles av sej själv både på väg dit och hem. Väl på kliniken uppförde han sej som den mest världsvana häst man kan tänka sej, och han är ju faktiskt bara 4 år! Han är en av de enklaste hästar jag någonsin haft att göra med, precis som Alcon, som kom från samma uppfödare. Han är verkligen duktig med sina hästar den killen! Nu ska Clarinete vara kvar här i träning tills mitten av september innan han flyttar till Marianne i Luleå. 

Fina, duktiga Clarinete!!

 


Fick beställning på Teo till två ston i måndags men båda hade ovulerat idag så därmed tror jag att betäckningssäsongen 2015 är avslutad. Ett litet gäng kvar som skall dräktighetsundersökas förstås så jag hoppas att ALLA är dräktiga :) Idag fick jag glatt besked från en stoägare som hade ett sto dräktigt med Teo på 30 dygn och ett sto dräktigt med Mino på 16 dygn. Hurra!! Hoppas att de sista Mino-stona oxå är dräktiga. Det blir de sista av honom då han flyttar till Spanien inom kort. Eventuellt redan nästa vecka... 

Igår var en vanlig dag när jag red alla tre (!) hästarna Hugo, Clarinete & Hugo. Inga andra rids ju just nu så det är lugna gatan. Men det ändrar sej snart så det gäller att slappna av och njuta medans det går. Näste vecka kommer ett par nya hästar och i slutet av september kommer ju Dandy & Cacique från Spanien. Inom några veckor är det alltså 4-5 nya saluhästar i stallet! Puh!

Millton åkte iväg idag mot Ö-Vik där hans förväntansfulla nya ägare Yvonne väntar på honom. Jag har ridit honom måndag och tisdag och jösses vilken häst han är! Han gick finare än någonsin trots tre veckors vila och en kastration under den tiden! Han var focuserad, mjuk och arbetsvillig och svävade fint i både skritt, trav och galopp! Vilken häst hon får Yvonne! Fler Warlanderhästar åt folket hahaha!!

MH Millton   

Sista ridpasset...

 

Innan avfärd idag

 

Idag var det bara Clarinete att rida på förmiddagen så jag passade även på att städa ur sadelkammaren. Åkte till tippen med en äcklig soffa som fungerat som mus-hotell ett bra tag nu. Bläää! Sedan var jag inom Djursjukhuset och Anna sadelutprovare och hämtade hem min Equipe som blivit justerad. Och råkade visst beställa en brun Lippo Azzario... De är så otroligt snygga i brunt!!

Sen körde jag inom IKEA och köpte ett bord och tre stolar. Nu ska vi kunna sitta och fika i värmen i vinter! Mus-fritt!!

I eftermiddag pysslade jag lite mer med hästarna. Promenerade med Yeste och groomade Teo. Han är så underbar min Teo! Det är så coolt med honom. När man tar in vilken häst som helst i stallet så lever det allid om lite grand på alla hästar. Hugo hummar lite, Mino hojtar högt och de andra brukar oxå reagera lite på ett eller annat vis. Men när man tar in Teo så händer det absolut INGET!! Teo säger inget och gör inget utan går bara rakt igenom stallet till sin box. Alla hästarna står tysta och stilla i sina boxar och bara kollar på honom. SÅ HÄFTGIT!! Idag pysslade jag med honom och så fick han & Hugo snacka lite. Det gillar Teo! Han är så otroligt social med andra hästar! 

Mina älsklingar Teo & Hugo!

 


I eftermiddags var det Amanda-träning med Hugo och som vanligt var det otroligt roligt och givande! Nu går vi focuserat vidare mot MSVC även om det nog blir någon mera start i LA för att hålla igång tävlandet förstås. Idag var det 10-meters volter i galopp och öppna/sluta på schemat bland annat. Hugo fick jobba ordentligt och matte med! Med överlag så känns han så väldigt fin och arbetsvillig! Bara jag hittar knapparna och har kontroll på mej själv och min hjälpgivning så gör Hugo så rätt så rätt. Men det är så svåååårt!! Fast så klar oxå det som gör ridning så otroligt roligt!!


Av Sara - 9 augusti 2015 14:59

Idag for jag iväg till Ljungby ridklubb med Hugo för att starta ytterligare en LA:3. Hela resten av augusti hade jag uppbokad och sedan ska jag på en efterlängtad semester i början av september så det var nu eller om väldigt länge kändes det som. Hag kände mej taggad att rida bättre och med mera power denna gången än senast i Helsingborg när det blev väldigt tamt... Träningen i onsdags var Hugo jättefin på och även efter det så det kändes kul!
Tyvärr kunde ingen följa med mej utan det blev jag och Hugo på eget äventyr. Tur att han är så otroligt hygglig och enkel att ha med sej! Jag känner mej stolt och nöjd bara över den biten!
Det tog bara 1,5 timme att köra och vi kom fram till en väldigt fin anläggning. Två ridhus med väldigt bra luft trots värmen och riktigt bra underlag! Hit kommer jag igen!
Red inte fram så väldigt länge utan testade 30 minuters väl planerad framridning i stället för de 40-50 hag haft tidigare. Det gav mej en väldigt energisk häst inne på banan men samtidigt väldigt arbetsvillig och inte alls trött i rygg och bakben. Jag tig med min putspåse till framridningen och strax innan start satt jag av och tog av skydden och satt upp igen.
Inne på banan var Hugo som sagt taggad men väldigt fokuserad och ridbar. Om något red jag en del slarviga vägar och skritten blev överilad. Fick beröm för formen idag (hurra) !!! Och 7 på gångarter och min sits. Nåväl det är bara att slipa på! Nästa gång ska jag rida bättre i galoppdelen och inte slarva med vägarna!!

Eftersom jag var efteranmäld startade jag allra först och sedan blev det en lååång väntan... Tre timmar senare kunde jag & Hugo äntligen vända kosan mot Skåne igen med en röd rosett, plakett och hederspris med oss! Hurra!! 

Innan avfärd




   

Av Sara - 4 augusti 2015 19:03

Äntligen kom det lite sommar!! I går fyllde jag år och jag brukar säga att det alltid är fint väder på min födelsedag! Men i år kändes det faktiskt lite osäkert men voila! Det blev fint!! 

I går var en väldigt bra dag, förutom att det var min födelsedag. Jag var i stallet på morgonen och visade Clarinete för en kund från Luleå. Hon träffade honom även i söndags och idag blev det bestämt att Clarinete blir Luleå-bo! Han ska stanna några veckor till i träning dock men sedan får han sällskapa Yeste i norra delen av vårt land. I går besiktigade nämligen både Yeste & Orejano utan bekymmer. Yeste stannade kvar på kliniken för att kastreras idag (vilket har gått bra) och jag ska hämta honom i morgon. Orejanos nya ägare kom och var med vid besiktningen och kunde ta med sej sin nya sagohäst hem direkt. Orejano var så otroligt duktig och gick bara rakt in i hennes transport och kom fram väl. Tre fantastiska hästar som snabbt hittat nya hem i Sverige. Det är underbart att få sälja så fina hästar och jag glädjer mej verkligen åt att följa dem och deras ägare framöver!

Orejano med lycklig ägare Yvonne!

 

Clarinete med (förhoppningsvis) nya ägaren Marianne

 

Jag fick en hälsning från en kund som köpte sin första PRE av mej i våras. Nämligen Fabuloso! Det går strålande för dem och de trevs fantastiskt bra tillsammans!

 

Och så Mino då... Sist jag skrev om honom hade jag ju i princip bestämt mej för att operera honom. Men så gick det ett par dagar och jag pratade med Kirurgen. Vi har röntgat om honom och jag fick helt klart för mej vilka kostnader en operation skulle innebära, konvalecens och läkning samt prognos. Efter noggrant funderande och en anstränging att lägga känslorna åt sidan, så beslutade jag mej för att INTE operera ändå... Mino är just nu ohalt och mår väl. Jag var idag på djursjukhuset med honom för behandling i den skadade leden för att göra honom ännu mera bekväm. Han är därmed redo för en lång resa om några veckor. Det ser nämligen ut som om Mino säljs tillbaka till Spanien. Där kan han ha en framtid som avelshingst och ett bra liv utan att vara ridhäst. Jag håller som bäst på att förhandla med köparen om detaljerna, men jag tror vi snart skall vara överens. Nu håller jag alla tummar för att hans sista ston är dräktiga så att det blir så många Mino-föl som möjligt till nästa år.

 


Presentation

Fråga mig

217 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18 19 20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards