Pepino - dressage & breeding

Alla inlägg den 8 juli 2015

Av Sara - 8 juli 2015 20:01

Det är lyxigt med en vecka som Falsterbo så nära inpå. I går tog jag & Mina ledigt från stallet och Denise fick ansvara för hästarna på hemmaplan. Vi hade en härlig dag längst ner på Skånes spets och vädret var härligt! Perfekt hästväder, 22-25 grader varmt, lite vind och blandat sol/moln. Det blev förstås lite shopping utöver tävlingarna. Jag hämtade mina nya ursnygga stövlar från Mountainhorse. Såååå otroligt fina och väldigt sköna. Blev premiärtur i dem idag! Även ridbyxorna och tröjan är nyinköpta. Och Hugo fick nytt pannband och ett bett som vi testade idag!

 

Idag var det tillbaka till vardagen som vanligt. Onsdag är tappningsdag och denna veckan har det inkommit tre (!) nya ston! I dag skickade jag en Mino-låda & en Teo-låda till dessa nya brudar! Mino har börjat finna sej i sitt öde med boxvilan och verkar ha kommit till ro. Han är väldigt glad över att få komma till bocken lite då och då iallafall! Jag har i princip bestämt mej för att operera honom. Har googlat, pratat med folk och funderat. Även en hel del uppmuntran från er läsare och det tackar jag verkligen för! Tankarna gick en sväng om att införskaffa en ny gul unghingst. Men några timmars surf och frågor till mina kontakter så insåg jag snabbt samma sak som när jag letade efter Mino. Hingstar som han växer inte på träd. Finns de är de svindyra eller inte till salu alls. De flesta gula hingstar är små, burkiga och barocka, med trista korta rörelser och inte alls Minos uttryck... Så varför gå över ån efter vattnet! Mino får sin chans att bli frisk igen! I morgon ska gipset och och så ska jag höra lite mer om exakt plan för min guldhingst, men det känns som rätt beslut!

 

 

Idag hade jag nya hovslagaren på plats oxå. Han är från England och RIKTIGT duktig! Hästarna står perfekt på i vinklarna på sina hovar och det är otroligt snyggt och noggrant skott. Jag är mycket nöjd. De två nya pojkarna Qrejano & Clarinete var i stort behov av hovvård och de uppförde sej bägge två exemplarisk. De fick även beröm för sin hovkvalité! I morgon ska de båda sadlas och ridas för första gången på svensk mark. Ser fram emot det!

Pratade även med hovslagaren om Mino och hans skada och det finns en hel del med skoningen som han kan göra för att hjälpa Mino att läka och komma tillbaka. Han hade mycket goda erfarenheter av hästar med sådana skador och menade att han mest sannolikt kan bli fullt funktionell igen med operation och rätt skoning! Underbart att höra! 

    

Presentation

Fråga mig

217 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards