Pepino - dressage & breeding

Alla inlägg den 11 maj 2015

Av Sara - 11 maj 2015 21:29

Har haft en härlig helg med både häst och kärlek. Magnus och jag firade ett år i lördags och vilket intensivt år det har varit. Kan bara säga att jag är otroligt kär... Efter en lång lördag i stallet blev det iallafall romantisk middag på kvällen och sedan en helt hästledig söndag. I lördags var det provridning av Sunny och det föl väl ut så idag fick hon följa med på besiktning & röntgen på djursjukhuset tillsammans med Noble. De var så duktiga och åkte fint tillsammans. Noble är ju röntgad sedan tidigare och Sunny var helt fin och fräsch på röntgen! Den kliniska besiktningen av de båda visade inga överraskningar så det var två sålda hästar som åkte med hem i trailern! Stort grattis till Helena & Sandra!! 

I stallet märks det att det är bestäckningssäsong och Mino & Hugo är lite uppskruvade. Hugo har tappat lite i vikt och idag fick jag täcka för hans fönster ut mot hagarna. Han är cool och nöjd i hagen men vid lunchtid är det växling och då vill han gärna hålla koll på vad de andra pysslar med där ute! Nu slipper han det och kan koppla av och äta hö i lugn och ro. Det är ju Hugos första säsong i avel och alltid lite olika hur de tar hela processen. Jag har varit lite orolig om han klarar att vara både i tävlingskondition och i avel. Vi får se hur det går men jag tar det lite i taget. Han är stark och smidig och på senaste träningen konstaterade Amanda att Hugo plättlätt kan gå sin LA och det är "bara" ryttarteknik som ska till. Alltså behöver jag träna programridning... Han känns superfin och lydig så jag rider inga jättehårda pass utan tränar bara på det som behöver tränas på och sedan får det räcka. Vi ser hur långt det håller! I värsta fall ställer jag av honom några veckor, men idag kändes han strålande, avspänd och fin, så jag hoppas jag kan hålla igång honom!

Hugo & jag i fredags

     


Mino är ju mera rutinerad och håller hullet bättre, även om han är betydligt mera slimmad nu än för ett år sedan. Kan ju ha att göra med att han arbetar lite mera och är slank och smidig, inte box-tjock.... Idag red jag lite på banan och sedan red vi ut en sväng! Han var superduktig och när nästa tillfälle bjuds av väder och vind ska jag ge mej ut på en lite längre runda. Mino känns som sitt gamla trygga jag även om han kan vara lite yster emellanåt! Men han är "med" mej hela tiden, vilket är en härlig känsla! 

Fina warlander-Milton är en härlig kille! I fredags red jag honom för första gången och han var hur duktig som helst. Ett sto i ridhuset men det var inga som helst problem. Milton är alltså fortfarande hingst. I helgen  fick han vila men idag var det arbete igen. Han är så mysig att hålla på med och står lugnt och fint i stallgången och låter sej borstas och fixas. Noble & Hugo är morgongänget i hagen, och Milton & Mino eftermiddagsgänget. Och Milton har inga som helst problem med att stå kvar inne och äta hö fast alla andra, utom Mino då, går ut. Idag longerade jag 5 varv typ och sedan satt jag upp. Milton rör sej otroligt mjukt och har tre hääääärliga gångarter! Han jobbade på fint och efter en liten stund fick vi sällskap av ett annat ekipage men det bekom heller inte Milton. På onsdag ska vi fota och filma och sedan kommer han ut på annons. I fredags såg vi ut såhär:

 

Rio är glad och fin och jag han svullnar aldrig upp i senfästet längre. Torr och fin i benen hela tiden och han känns väldigt fin! Snart är han redo att läggas ut på annons... Det känna otroligt tungt men samtidigt så hinner jag inte hålla tre hästar i tävlingskondition och även rida alla andra hästar. Samt tappa hingstar, ta emot kunder osv. Två egna hästar känns alldeles lagom så jag hoppas kunna hitta ett hem till Rio där han får vara den kung han är!! Rio är alltså till salu om någon missat det. En fantastisk häst som är både en Grand Prix-häst och samtidigt den snällaste och coolaste häst man kan tänka sej. 100 % trafiksäker och hanteringssäker i allt! En läromästare av absolut högsta klass! Finaste, bästaste Rio   

Rio vid hingstvisningen för en månad sedan

 

 

Nästa vecka, torsdagen den 21:a maj kl 17.00 bjuder vi in till en kväll i PRE-hästens tecken. Jag kommer att visa upp pojkarna ridna och berätta hur jag rider dem och vad man kan tänka på med en spansk häst. Jag kommer även att visa upp de saluhästar som finns och några deltagare kan få möjlighet att prova att rida en PRE med min guidning. Vi kommer att besöka hästarna i stallet och vi kommer att prata om att köpa, importera, rida, äga och sköta om en PRE. Att deltaga kostar 400:- och i priset ingår även kvällsmat, dricka samt kaffe och kaka. Det finns fortfarande platser kvar så om du är nyfiken på rasen och vill träffa likasinnande och ha en trevlig kväll, då önskar jag er varmt välkomna! Anmälan & förfrågan på min mail pepino.pre@gmail.com

Glada hälsningar, Sara 

 

Foto Caroline Cronsell


Presentation

Fråga mig

217 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26 27
28
29
30
31
<<< Maj 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards