Pepino - dressage & breeding

Alla inlägg den 24 februari 2015

Av Sara - 24 februari 2015 07:44

Även om det fortfarande är väldigt kallt och ibland snöar det visst i Skåne, så är det likväl så att våren närmar sej med stormsteg och därmed oxå årets föl- och betäckninssäsong. Man kan inte låta blir att undra, när ska det vända? Är det i år som betäckningarna ska börja öka igen eller dröjer det ännu? Jag tror tyvärr på det sistnämnda... För drygt tio år sedan, när jag hade Zagal XI & Alferez IV så var det annat! Pojkarna betjänade 25-30 ston vardera. På naturlig betäckning! Gud vad vi slet på den tiden! Så småningom gick jag över till seminverksamheten och arbetsinsatsen minskade, samtidigt som kostnaderna ökade. Dålig affär med andra ord... Har flera gånger undrat om det är värt besväret? Det är dyrt att provta seminhingstarna, allt förbrukningsmaterial som går åt osv. Men svaret blir ändå att JA, det är värt det. Avel är ändå det allra roligaste, även om det är omöjligt att leva på det... Saknar mina ston och drömmen om en stor stoflock och därmed många unghästar och föl som växer upp. Nåväl, det är bara att blicka framåt... Blir efteråt några ston till mina vackra pojkar i år tros?
VACKER MINO-BÄBIS!

Om du är sugen på att betäcka men inte har något lämpligt sto, så kan jag tipsa om detta härliga Warlander-sto! Hon heter Silencia och är född 2007. Mamman är Frieser och hon är dotter till Alferez IV. Hon lånas ut på foder till seriöst hem som avels och/eller ridhäst! Kontakta mej för mer information!

Clarice ska följa i slutet av april och är återigen dräktig ned min favorit, Tanteo. Hans avkommor är något alldeles extra, som ju han själv oxå! De är resliga, och stora, men underbart temperament och bra rörelser. Väldigt kompletta spanska hästar! Som det ser ut så ska Clasica betäckas i år igen. Står ju med ett angenämt bekymmer nämligen att välja hingst. Svårt när man har ett sto och fyra hingstar!! Ja, fyra. Jag planerar nämligen att sätta Rio i avel om det fungerar. Till ett begränsat antal ston och under en begränsad tid. Prover är inskickade så får vi se om han kan tänkas hoppa på bocken. I går var det fullständigt skitväder hos oss och jag red därför Rio i ridhuset. Han älskar det! Ingenstans skrittar han så glatt som där inne! Vi travade lite och övade på slutor och skrittpiruetter samt lite Piaf. Jan känns otrolig spänstig och PIGG!!!
Mino är tillbaka på banan! Efter en ofrivillig vintervila, pga att han blev så stressad och stökig vid flytten, känns det nu som om han landat och är mera harmoniskt. Så i slutet av förra veckan bestämde jag mej för att sätta fart på honom. Logerade lite på torsdagen och red på fredagen. Han var otroligt duktig! Red även igår och han kändes hur fin som helst! Inga höga krav, utan mest fokus på att han ska vara avspänd och lydig. På onsdag tänkte jag rida för Amanda även med Mino! Hoppas att hon kan hjälpa mej att utveckla honom! Det har ju gått strålande med Hugo!
Idag åker Platino till sitt nya hem i Ystad. Jag och Magnus ska leverera honom i kväll. Och på torsdag hämtas Optimus av sin nya ägarinna. Har haft några provridningar på Feriante, men ingen som klaffat riktigt ännu. Har några till inbokade så jag hoppas att någon av dem kan passa!
I morgon fylls det på i stallet förstå då det kommer en ny träninghäst, som ska vara här en månad. Så ska även ett sto komma, en saluhäst. Har bokat transport till min gulbruna 4-åring i Spanien och han ska resa norrut nästa vecka. Så stallet blir inte precis tomt och jag & Mina är inte precis sysslolösa.... Jag har sju boxar i mitt stall, men runt hörnan håller man nu på att uppföra ytterligare två boxar. Jag som tänkte från början att jag skulle klara mej med sex boxar! Då hade jag iofs inte köpt Rio och Hugo. Så det är ju deras två boxar som behövs, precis som jag planerat.
Nej nu möts jag sticka till stallet och ta tag i denna dagen. Ha det fint mina vänner! ??

Presentation

Fråga mig

217 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
<<< Februari 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards