Pepino - dressage & breeding

Alla inlägg den 12 januari 2015

Av Sara - 12 januari 2015 20:15

Så har vi klarat av ytterligare en storm här i Södra Sverige. Väldigt skönt att inte ha en hel gård att oroa sej för. Mitt lilla hus ligger ganska skyddat så det var jag inte så orolig för. Malin med familj hade gjort en bra insats att stormsäkra gården med alla stall och hästar. Inga stora skador alls och förstås och som väl är, inga skadade hästar. Förra veckan jobbade alla hästarna (och jag & Mina) flitigt, så jag tog faktiskt ledigt helt i helgen och det var väldigt lyxigt och skönt! Det hade ändå inte gått att rida varken utomhus eller inomhus i vädret som var...

Idag var det dock lugnare och hästarna kunde få lov att gå ut igen. Jag satte igång med ridningen så snart pojkarna tuggat i sej sin frukost. Platino fick vara först ut. Han var pigg och glad över att få jobba igen! Han fick först röra sej lite i lina. Jag tycker att det är väldigt bra för hästarna, speciellt efter vila eller om de har lätt för att spänna sej, att få röra sej utan belastning eller krav. Platino uppskattar verkligen denna övning! Första gångerna sprang han som en tok, men nu har han vant sej och galopperar med luftiga, lugna språng och tar ett och annat glädjeskutt! Härligt att se! Sedan blev det ett ridpass på det och han känns härlig! Provridningar är inbokade på denna riktigt fina häst!

Platino & jag i förra veckan

             

Noble fick jobba i lina endast idag. Han fick bommar på marken och från att första gången tycka att det var döläskigt och svårt, så hoppar han nu stora mjuka språng över dem med spetsade öron! Han är en fröjd att vila ögonen på den hästen! 

Mina servade mej med hästar och Hugo fick ett pass med mycket skrittarbete och galopp över bommarna han med. Duktig kille! 

Rio skrittar fortsatt. Han ska få börja med vattenträning oxå som komplement. Det tror jag han kommer att uppskatta. Kanske inte träningen i sej, men Rio älskar att komma iväg på äventyr! 

I eftermiddag var vi på djursjukhuset med Padideh. Alltid lite extra nervöst när man haft en häst så länge som vi har haft henne, men den oron var obefogad, som väl var. Den kliniska besiktningen var inga som helst problem och röntgenundersökningen helt ua. En utbuktning på en bakkota som hon haft i flera år, enligt uppgift, visade sej endast vara förtjockad hud efter en äldre skada. Skönt! Vi kunde åka hem glada i hågen, Mina och jag! Gladast är nog ändå köparen, Marie, som kommer i morgon för att hämta hem sin skatt! 

Fina Padideh, eller "Femman" som vi kallat henne. Äntligen får hon ett eget hem och en alldeles egen matte!!

     


En annan häst som det tyvärr inte gått riktigt enligt planerna för, det är Folke. Han säldes ju i november till en ung tjej här i närheten. Mina har hjälpt dem flitigt för att de skulle hitta varandra men trots ohejdad kärlek från flickan, har Folke blivit en busig häst som nu utnyttjar sin unga ryttare och hittar på hyss. Han är ju snäll som ett lamm i all hantering och hur enkel som helst i stallmiljön, på uteritter osv. Men lite då och då när han känner för det, så tar han helt enkelt bettet och springer på ett annat håll än hans ryttare har tänkt sej... Så här kan vi ju inte ha det och jag vill ju absolut inte att någon skall komma till skada. Mina kan ju rida honom, så med rätt ryttare (en tålmodig med bra balans) så kan han säkert fungera fint! Han kommer tillbaka till mitt stall i helgen och är till salu till ett väldigt bra pris om någon vill ha en fantastiskt fin liten häst, men som är en utmaning!

Folke, nyanländ i Sverige. September 2014. 

     

Presentation

Fråga mig

217 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards