Pepino - dressage & breeding

Alla inlägg den 31 januari 2014

Av Sara - 31 januari 2014 21:30

Hej!

Jag heter Annika och bor i Falun. Jag jobbar som instruktör/tränare i dressyr numera efter att tidigare jobbat som ridskolechef. Jag har också ett städjobb på halvtid. Är utbildad på Strömsholm och tog min examen där i slutet på 80-talet, då kurserna fortfarande hette Rik I-III. Vi bor på en liten gård med eget stall och har skrittavstånd till närliggande ridbanor och ridhus, samt fina uteridningsmöjligheter.

Min berättelse om Italiano VIII har sin början för ca: 15 år sedan. Jag var på distriktets årliga fortbildning för instruktörer då en av deltagarna hade med sig en Pre. De var inte många som red dressyr på dessa då här uppe. I alla fall så såg nog mina kurskamrater mest en väldig massa man, svans och höga knän när den reds av sin ryttare.. Jag fastnade för den fina balansen, bärigheten, samt att den verkade ha en otrolig arbetsmoral. Tänkte då att någon gång, en dag ska jag också försöka hitta en! Nu, många år senare står det en där i vårat stall. Italiano! 
Efter att på mindre än ett år förlorat två hästar i sjukdomar/skador som knappt finns.. hade jag nästan gett upp det här med hästar.. Men våren 2012 började jag leta igen. I maj åkte jag till Spanien, kanske mest för att lära och se många av dessa hästar. Och det gjorde jag, men det blev ingen häst med hem. Väl hemma igen blev det många mil i bilen den sommaren. Var första gången till Pepino i juni för att provrida, men det "klickade" inte riktigt den gången. Det som var bra då, det var att Sara fick en aning om hur jag red, vilket säkert underlättar när hon ska försöka passa i hop sina saluhästar med nya ryttare. I juli var vi på väg till Stockholm för rida en Pre för tredje gången som jag nästan hade bestämt mig för. På väg dit ser jag på Saras hemsida att det kommit en saluhäst. Italiano, "hästen alla vill ha" stod det.. Min första tanke var då, undrar om denna Italiano vill ha mig?? Såg videon på honom och hjärtat började slå snabbare. Ringde Sara och frågade om vi kunde komma. Sagt och gjort, först till Stockholm och red den hästen där, med Italianos video i huvudet hela tiden, hem och packa och i väg till Skåne igen, den fjärde vändan den sommaren.

Väl framme tog Sara och Klara emot oss på sitt proffsiga sätt, och visade oss Italiano i stallet först. De där ögonen.. Sara berättade att han var född 2001, snäll och lätthanterlig. Hon sa också att han kunde uppfattas som lite"trög", inte så pigg.. och att hon var liiite rädd att jag skulle tycka att han kanske skulle bli lite "tråkig".. Men hon sa också att med bra ridning går det att hitta hans turbo. Klara visade honom riden fint innan jag testade. Jag kände efter bara några varv att denna häst var ämnad för mig! (bara han nu ville ha mig också). 

Efter besiktning och röntgen i slutet på juli 2012 landade Italiano hos oss. Vilken lycka!. Och spännande.. Italiano smälte fint in hos oss hur enkelt som helst. Våran lilla shettis Pelle och han fann varandra direkt också! Också viktigt.
Jag har gått försiktigt fram med Italianos dressyrträning. Hösten 2012 red vi till största del ut i skogen och längs våra fina ridvägar. Ville att han skulle få tid att ställa om sig till att ha mig som arbetskamrat på ryggen nu, och att finna hans bjudning och arbetsglädje. Den har vi nog hittat nu! I dag är Italiano en ganska pigg och i bland även en lite sprallig häst. Han har blivit otroligt känslig för hjälperna på underbart sätt.
Våren 2013 började vi lägga lite mer träning på bana och i ridhus. Jag har från början haft god hjälp av mina tränare här hemma som både tränat mig, men också ridit Italiano en del. Även om jag kanske har många års erfarenhet är jag ödmjuk nog att säga att jag fortfarande lär mig rida, och att Italiano verkligen fått min känsla i ridningen till en nivå jag bara väntat och hoppats på.
Jag och min tränare har startat tre klasser var, lätt B- Lätt A. Han har vunnit en Lätt B, och placerat sig i samtliga starter på 64- 71%. Domarna verkar gilla honom! (framför allt när dom ser hans längningar).
Vintern och vårens arbete/målsättning är att till hösten förhoppningsvis kunna starta Msv:B. Han gör fantastiskt fina skolor, och bytena börjar komma så smått.. Men framför allt har han kommit att bli min bästa vän i vardagen! Alltid go och glad när jag lägger på sadeln, vare sig vi ska ut i skogen på en tur eller till ridhuset för att trimma.

Så tack alla inblandade att jag fått chansen med denna underbara häst!

       

Presentation

Fråga mig

217 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6 7 8 9 10
11
12
13
14
15 16 17
18
19
20 21 22 23
24
25
26
27 28
29
30 31
<<< Januari 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards