Pepino - dressage & breeding

Alla inlägg den 27 januari 2014

Av Sara - 27 januari 2014 18:11

Kallt som kriget fortfarande. Idag stormvidar, igen, snö och svinkallt. Ingen utevistelse för någon idag! Stona har inte lämnat sin lösdrift på flera veckor. De går ut 5-10 minuter och står och kikar lite. Men konstaterar snabbt att det är för blåsigt, för besvärligt att gå och inte alls trevligt, och traskar sedan inomhus igen och vilar i halmen eller mumsar hö. I år har jag tagit mej besväret (nu när jag bara har tre ston) att mata dem flera gånger om dagen istället för att ha fri tillgång. Det har verkligen varit värt besväret. De har aldrig varit finare! Högdräktiga och runda, men inte alls feta. Fina i pälsen och glada i ögonen! De är verkligen fina nu, tjejerna!

I pojkarnas stall är det numera proppfullt! Iofs är ju Teo borta denna veckan, men han kommer med hem igen på torsdag när Mino ska träna. Så det är en kort frist! Nu har jag alltså 7 hästar i träning. Puh! Och troligtvis kommer ytterligare en till helgen... Så, jag går inte upp i vikt precis nu. 

Hästuppdatering: 

  • Miro fortsätter att imponera med sitt coola temperament och härliga rörelser. Han är verkligen en enkel häst att ha i stallet och att arbeta med.
  • Mino är underbart explosiv men snäll och igår imponerade han stort på mej genom att hålla sej fint på mattan i ridhuset när vi fick sällskap av en livlig tjej! Vi testade iofs lite passage, men det är bara underbart! Han lyssnar på sin matte och slappnar av när jag ber honom. LOVE!! 
  • Ritmico fortsätter sin bana uppåt. Står numera nästan helt stilla när jag sitter upp och jobbar bättre och bättre med sin rygg och hals. Spänningarna släpper sakta men säkert och idag lyckades vi med en snygg galoppfattning från skritt!
  • Fuxis, skrämde slag på mej i slutet av förra veckan när han inte kändes helt fräsch under ett träningspass. Blev endast skritt fredag & lördag samt vila igår. Idag tog jag ut honom på lina och han såg oförskämt frisk och pigg ut. Puh!!! I morgon blir det ett dressyrpass igen för att checka av lite mera programdetaljer inför lördagens tävlingsdebut!
  • Quieros inridning fortlöper stadigt och idag har jag suttit på honom i ridhuset för första gången. Gick strålande, förutom när jag satt av och landade olyckligt på uppsittningspallen och lade mej raklång baklänges! Det tyckte Q var liiite suspekt förstås, men det kan ju förstå! I morgon kör vi igen och då ska vi bli ledda ett varv eller två oxå är planen. 
  • Och så då den 7:e hästen... Alcon. 

I går kom Ellie & Helen, i tårar, och lämnade finast Alcon här hos mej igen. Tyvärr har de på denna månad han varit hos dem fått inse, att han är för mycket och för känslig häst för Ellie. Alcon är Ellies övergångshäst från ponny, och det blev helt enkelt för stort steg därifrån till pampiga Alcon. Tillsammans har vi kommit fram till att detta är den bästa lösningen både för Ellie och för hästen. Det blev för svårt helt enkelt. Så är det ibland och då får man göra det bästa av situationen. Alltså ska jag nu försöka hitta en ny ägare till honom som passar bättre. Red honom först ut i morse och det var med lättnad och glädje jag fann att Alcon var precis som vanligt! Mjuk, fin och underbar! I höstas hade jag ju med mej honom på Strömsholm och han var en stjärna förstås. Bilderna är därifrån.


         

Presentation

Fråga mig

217 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6 7 8 9 10
11
12
13
14
15 16 17
18
19
20 21 22 23
24
25
26
27 28
29
30 31
<<< Januari 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards