Pepino - dressage & breeding

Direktlänk till inlägg 26 januari 2014

Gästblogg nr 8 - Olivia & Ibero

Av Sara - 26 januari 2014 10:53

Efter många om och men lyckades jag till slut att övertala min sambo till att vi skulle bli hästägare. Letandet började direkt! Jag satt timmar på hästnet, letade hästar, läste annonser och tittade på filmer. Ringde på några hästar, och bokade några provridningar. Alla stora, maffiga halvblod med dressyrstam. Men så skickar stallägaren i stallet där jag ska ha hästen en länk till mig via sms. Jag klickar på den, och jag minns väl att jag redan bläddrat förbi den på hästnet och tänkt "nej, det där är nog ingen häst för mig". Den översta annonsbilden var från en uppvisning, där ryttaren hade en stooor spansk klänning, och även om bilden var fin, var det ju en dressyrhäst jag letade efter, så jag hade bara scrollat vidare. Kim däremot bad mig att titta på filmen, så det gjorde jag. Man kan väl säga att jag var såld på hästen innan jag ens provridit. Jag jobbade natt den kvällen, men direkt när jag vaknade på morgonen ringde jag till Sara! Jag skulle prova en hel hög med andra hästar den helgen, och ville gärna testa Ibero innan dess, så provridning bokades redan samma dag! Så jag och Kim satte oss i bilen ner till Helsingborg och träffade min fina pärla. Provridningen i sig gick väl egentligen inte så bra. Han är ganska speciell, den där Ibero. Han blev "rädd" några gånger i ridhuset och stack med mig. Men trots detta kände jag att detta var hästen för mig.
Vi tackade Sara så mycket för provridningen, och styrde bilen hem igen så jag kunde få fundera lite. I bilen tittade jag på filmerna och jag och Kim diskuterade lite. Jag kände att alla hästar jag skulle prova efter Ibero, skulle jag bara jämföra med honom, och att jag skulle bli väldigt besviken om denna häst föll genom mina fingrar för att jag velade och väntade för länge.

Jag som lovade min sambo ett lugnt hästköp, där jag inte köpte "första bästa" (jag har en tendens till att bli lite otålig, och har jag bestämt mig för något ska det hända NU, helst igår..hehe..). Men i mitt fall köpte jag inte första bästa, utan det var bara så att jag hade sån tur att den första hästen jag testade var den bästa för mig! Han passar mig som handen i handsken, min lilla Ibero.

Så efter många turer med sköthästar och foderhästar, stod det nu mitt namn på köpekontraktet. JAG hade blivit hästägare, och till världens finaste PRE dessutom.
Ibero har nu varit i min ägo i ca 4 månader. Det har blivit en del blod, svett och tårar redan, men jag skulle inte byta min tramsiga, flyktbenägna lilla häst mot något annat i världen. Jag är såå nöjd med mitt köp, efter detta kommer jag nog aldrig köpa ett tråkigt halvblod! Nu är det bara PRE som gäller ;) För vilken underbar ras det är.
Vårt mål för detta året är att starta en LA med godkänt resultat, och ett lite mer långsiktigt satsar vi på MSV! Det ska bli kul att se vad det blir av "Ibbe", men jag tror att det kommer gå spikrakt uppåt härifrån!

Olivia & Ibero

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara - 4 december 2016 20:45

Så har vi varit iväg på några LA, jag & Hugo. Förra helgen red jag hela programmet och kände mej nöjd, men på filmen såg vi ut som om Hugo hade tuggumi under fötterna och jag passiv i sadeln, som vanligt, suck... Jag nöjde mej och plockade inte upp h...

Av Sara - 21 november 2016 19:25

Helgen har gått och så är det måndag igen. I fredags var jag en sväng på HFRK, som arrangerade Nationella dressyrtävlingar i dagarna tre. Pepino Dressage & Breeding sponsrade PSG-klassen på fredagen och då var jag givetvis på plats för att titta och ...

Av Sara - 17 november 2016 20:36


Igår var det som vanligt dags för Amanda-träning med Hugo, och det är veckans höjdpunkt. Nu när jag sedan några år tillbaka, tränar varje vecka, fattar jag inte hur jag gjorde innan? Eller rättare sagt, det gör jag egentligen visst... Den utveckling ...

Av Sara - 14 november 2016 20:03


Ja det är nya tider här på Pepino, men det har ni ju iofs märkt redan med alla förändringar som skett senaste året. Och de fortsätter... Vi byter namn, Pepino PRE kommer framöver att heta "Pepino dressage & breeding" och det är precis vad det ska han...

Av Sara - 28 september 2016 19:43


Idag var det dags för träning med finaste Hugo för Amanda. Sedan jag sist skrev om hu knäckt jag var för att jag är så kass på att rida, så har jag tagit mej själv i kragen. Ja, det finns oändligt många som är sååå mycket duktigare på att rida än jag...

Presentation

Fråga mig

217 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6 7 8 9 10
11
12
13
14
15 16 17
18
19
20 21 22 23
24
25
26
27 28
29
30 31
<<< Januari 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards