Pepino - dressage & breeding

Alla inlägg den 21 januari 2014

Av Sara - 21 januari 2014 17:10

För snart tre år sedan stod jag för tillfället med endast 2 st hästar hemma i stallet. Ett medelålders PRE sto med namnet Mariscala (även hon inköpt hos Sara) och ett gammalt travarsto med namnet Gibraltar Pride alias Gittan. Mariscala var min rid, tränings och tävlingshäst, och Gittan som sprang sönder ett bakben redan vid 2 års ålder gick här som sällskapshäst.

Då kom tanken att jag kanske en sista gång skulle börja om med en ny unghäst (är så himla kul) och varför inte då en åring? Maken som var väldigt nöjd med att jag äntligen kommit i ned i endast 2 st hästar, hade började se fram emot lite mera ledig tid, kanske tom ett och annat biobesök någon gång? Han var ju inte riktigt lika ivrig som jag, men att titta runt lite på hästnet blir man ju inte med häst av.

Då kommer det plötsligt ett mail från Sara med frågan om jag inte möjligen var intresserad av en lovande åring? Det var definitivt inte maken som sladdrat... Åringen visade sig vara Primera P (e. Tendencioso IV  u. Clasica P), ett stort och mycket välväxt ungsto som rörde sej riktigt bra och köpet var ett faktum.

Min plan var klar: Primera ska växa upp med Mariscala och Gittan, som tar henne under sina vingars beskydd och uppfostrar henne vänligt med bestämt. Primera med sina 156 cm redan som 1 ½ åring skulle bli ett stort och ståtligt sto, säkert över 165 cm perfekt till mina 175 cm.


Redan första gången mina numera 3 st hästar gick ut tillsammans i hagen, började min plan att svajja rejält. Mariscala var inte ett dugg intresserad av att dela hage med någon ny snorunge! Gittan gjorde som hon alltid gjort, gick i mellan för att skydda den nya mobbade hästen. Men Gittans "bäst före datum" är ju passerad för länge sedan och hon klarade inte längre av att springa varken fort eller för den delen länge. Så Primera fick klara sej själv och blev både ledsen och rädd.

Vad gör man då? Jo man köper en till häst    så 3 dagar efter Primeras ankomst så anländer ytterligare ett PRE sto, brun denna gången och med namnet Tequila. Så liiten och tunn, född sent på året i Augusti alltså nästan 6 månader yngre än Primera. Lyckan var fullständig, åringarna i en hage och gamlingarna i en hage, lugnet infann sej och alla var nöjda (kanske inte maken) Nu hade jag plötsligt 4 hästar!
Bild på första mötet för Primera och Tequila 5/10 2011

Hösten gick, vintern gick och våren närmade sej. Båda åringarna som nu var 2-åringar skötte
sig perfekt. Dom var ledda, verkade, lastade, åkte transport, tränsades, longerades, tömkördes och
allt vad man bara kan göra med unghästarna! Helt enligt min plan! Även deras egna personligheter börjar att träda fram. Primera som är så ytterst lätthanterlig (under förutsättning att hon förstår vad man vill) väldigt bekväm, ganska så lat och en primadonna utan dess like. Får hon hö så vill hon ha hösilage, får hon havre så vill hon ha musli, får hon stora morötter vill hon ha små morötter osv. Primera hatar att komma in från hagen utan att det är gödslat i hennes box, hon hatar regn ?och blåst?vill ha täcke ute vid dåligt väder..hon rullar sej aldrig när det är vått och lerigt. 
Medans Tequila mest "hänger efter" Primera och är nöjd med det. Lite vimsig, virrig och glömsk, men
vad hon tvärt emot Primera var bra på så var det att växa! 9 cm på 7 månader och då lika hög som P! Som fortfarande bara var 156 cm... I Maj släpper jag ut båda på ett 4 månaders bete i Hörby ihop med 3 st andra ungston, nu jäklar ska väl i alla fall Primera växa.
Bild på betessläppning Maj 2012

Men icke, i slutet av Augusti så hämtar jag hem dom båda igen och ivrigt tar jag fram tumstocken
för att mäta Primera..men inte en enda cm, eller jo faktiskt ett par stycken dock inte på höjden
utan endast på längden och huvudstorlek. Primera börjar likna en övergödd tax med stort huvud och rörelser ungefär som den samma. Vad händer med min plan? Tequila däremot hade nu vuxit om Primera och var 160 cm!
Bild på Taxen Primera

Under hösten fortsätter jag med utbildning och hantering av de snart 3-åringa T+P. Allting fungerar och inget är glömt under sommaren, jag lägger på sadel, hänger och klänger och vips så sitter jag upp och har plötsligt 2 st inridna hästar. 

Vintern blir tidig 2012 och redan i December har vi kallt, hårt, snö och då även isen såklart, jag
kan omöjligt fortsätta med de båda utan att riskera att antingen frysa ihjäl eller trilla av och slå
ihjäl mej. Inget av alternativen är särskilt lockande. Båda två vilar helt hela Dec-Jan men saknar det nyfunna aktiva livet som "ridhästar". De blir på dåligt humör och hittar på en massa skit. Då får båda åka till Sara på ridning i ridhus och även championat träning!
Bild från vår första ridtur, kolla in frambenen!

Nu ska vi ju inte glömma bort att jag även har Mariscala som har absolut första prioritering
i alla lägen. Hon ska hållas igång i alla väder, henne ställer man inte av för att det är lite is och
snö. Utan hon ska tränas och gärna tävla också och det är nu jag börjar inse att det kan bli lite mycket
med 3 st ridhästar + Gittan + heltidsarbete...
Bild från tävling på Ribbersborg

Februari månad tillbringar Te+Pr hos Sara och Klara och sköter sej som 2 st 3-åringar ska.
Hem igen och Mars månad vilar dom såklart, fullproppade med nya intryck och Primera
har faktiskt börjat växa lite..Hurra Hurra! April sysselsätter jag mej med att springa runt med de båda (en och en) på ridbanan hemma inför championatet i Åstorp, som sen blir inställt... Jaja, jag fick i alla fall upp flåset!

Film på mej & Primera som utställningstränar!


I Maj åker de ut på bete igen, till Primeras stora förtvivlan. Hon hatar att sova ute på natten! En kontrollmätning av henne innan avfärd visar att hon är nästan 160 cm hög= 4 cm på 1 1/1 år! Hmm... Medan Tequila nu ligger på 163 cm= 16 cm på samma tid! Jag har då i flera månader tänkt och våndats över hur jag ska minska ner mitt hästantal, och kommer fram till att det måste bli Mariscala som får säljas. Det är så himla roligt med unghästar, allt går så fort och man har så många olika

mål att nå fram till. Marsicala och jag var liksom klara med varandra, bekvämt och tryggt men inte speciellt spännande längre.
Så när de unga två kom hem från betet igen så sa Primera; tack gode gud för min halmade box! 
och sen så gjorde hon fingret på Mariscala som åkte till Sara för försäljning! Då var jag nere på 3 st hästar och bio planen kom upp igen!

Det vara bara att sitta upp på T och P igen efter betet, trots att ingen suttit på dom sen Februari
månad hos Sara (hela April sprang jag ju sidan om) inget konstigt alls tyckte dom utan det var
bara att sätta igång att rida. Det hade hänt jättemycket med då främst Primera som alltid har varit först med allt. Balansen var bättre, gångarterna även med mej på ryggen är helt super (släng dej i väggen Teo), och hon jobbar stadigt på tygel. Primera tycker det är verkligen roligt att vara ridhäst och att åka till ridhuset och träna! 
Tänk vad fort tiden gått från att dom kom hit som åringar och nu är dom snart fullfjädrade ridhästar! 
Tack om nu någon skulle vilja läsa mitt gästinförande och: Nej vi har inte varit på bio ännu... Om Primera blir riktigt riktigt upprörd och med skor på så är hon faktistk 161 cm hög! Lilla klena Tequila är idag 166 cm hög, och gamla Gittan har fortfarande som livsuppgift att ta hand om Te+Pe!
Hälsningar Monica i Lomma

Presentation

Fråga mig

217 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6 7 8 9 10
11
12
13
14
15 16 17
18
19
20 21 22 23
24
25
26
27 28
29
30 31
<<< Januari 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards