Pepino - dressage & breeding

Direktlänk till inlägg 20 januari 2014

Fy katten vilken vinter!!!

Av Sara - 20 januari 2014 17:41

Hela helgen har det stormat ordentligt här hos oss och samtidigt har det snöat. Man har nog svårt at tro det, men genast så blir våra vägar helt ofarbara. Snön blåser fritt och på vägarna lägger det sej i stora vallar som på sina ställen kan bli en meter höga eller mera. Omöjligt att köra igenom alltså. Snöröjningen jobbar febrilt, men vad hjälper det när det blåser igen på några timmar. Inatt jobbade jag och körde hem vid midnatt med lite höjd puls. Hade turen att hamna precis bakom en plogbild sista biten hem vilket jag var väldigt tacksam för...

Vaknade i morse av att det blåste ännu värre än igår. Beckmörkt ute och ingen lust att kliva upp precis. Tvingade mej upp och satt igång kaffet, som precis hann rinna ner, då strömmen försvann. Underbart! Ut och fodra hästarna och konstaterade att det blev omöjligt att mocka. Ingen sol ute så det var väääldigt mörkt i boxarna. Bestämde mej för att göra utomhussysslor in väntan på det elektriska ljuset. Fick kört varsin storbal med halm till lösdrifterna och passade även på att åka och handla. Vid 11 var strömmen åter och jag kunde börja i stallet. Vicki kom och hjälpte mej att mocka så jag kunde sätta igång med hästarna direkt. Teo fick vara först ut och då det var ett hysteriskt oljud i ridhuset kändes det som han fick nöja sej med att busa lös idag. Han var ganska nöjd med det tror jag :)


Fuxen är ju lite mera världsvan så honom sadlade jag upp. Lite otäckt när det dundrar som värst (plåten vibrerar i vinden och det låter som värsta racerbilen kör in i ridhuset!). Annars vara han fin. Lite stel i början då han vilat i helgen, men efter hand så blev han mjukare och spänstigare och kändes fiiin! Vicky hjälpte mej att longera senaste tillskottet här. Miro kom i lördags och idag var hans första arbetsdag här. Kändes oxå lagom att börja med longering idag för att se hur han reagerade på stormen. Han brydde sej inte nämnvärt och skötte sej exemplariskt. Fina rörelser har han begåvats med, denna 5-åriga Teddy-avkomma. I morgon blir det ridning. Ser fram emot det!

Katrin kom med semlor och efter att ha suttit på Quiero i stallgången, samt longerat ett litet pass, så lyxade vi med kaffe och semla vid brasan. Mmmmmmmm!

Men, men sen gick det inte att ligga på latsidan längre. Flera hästar ville sysselsättas. Mino fick promenad i ridhuset meda Denise longerade sin Diamante med sadel för första gången (inga som helst problem förstså) det var väldigt spännande, tyckte Mino, men all miljöträning tar jag tacksamt emot. Mino reds både i fredags och lördags så efter en vilodag igår blev det lagom med skrittpromenad, inomhus då idag. Så irriterande när jag precis kommit igång att skritta honom på längre rundor ute. Nu är det isgata överallt och inte att tänka på. De har lovat plusgrader igen om ett vecka och jag hoppas faktiskt de har rätt...

Sist ut ikväll blev Ritmico som efter några tuffa pass idag bjöd mej på sina bästa kvaliteer. Lite jobbigt har han tyckt det vara att jag vill ha kontakt med hans mun, att han ska vara rakt mellan mina skänklar, flytta åt sidan för tryck osv. Men nu äntligen börjar han komma mellan hand och skänkel, utan att spänna sej. Han vågar ta mjukt stöd på bettet, utan att hänga. Och JÖSSES vad fint han rör sej de! Galoppen går ok och vi övar på fattningarna. Han vill helst spänna sej och rusa in i galoppen, fast jag vet att han förstår var jag menar så jag tillåter inte det. Vi tränar vidare på det. Efter galoppen idag var traven iallafall "to die for" och han frustade djupt och sträckte ut sin hals. Som avslutning blev jag belönad med en fantastisk skritt, som jag anat men aldrig tidigare fått känna på. WOW!!! Det behövde jag för att hålla gnistan uppe. Nu kör vi på! Heja Ritmico!

Vill avslutningsvis be om flera gästbloggare! Det är så roligt att läsa så fatta pennan och skriv nu!

Kram på er!

Sara

Zanteo & Nieto mumsar hö i kylan! Lurviga och nöjda utegångshästar!

 

 
 
Ingen bild

Anna-Stina

20 januari 2014 19:36

Ja du ligger inte på latsidan ;) Kul att läsa om allt som händer från väder till hästar å gofika! 😊👍

 
Ingen bild

Sofia

21 januari 2014 13:10

Hej Sara. Du efterlyser gästbloggare. Jag äger en part breed men som inte är besläktad med ditt hästblod. Ja läser din blogg sedan 3 år tillbaka. Får ja vara med gästa el vill du ha gäster som har med duna hästar att göra?

Sara

21 januari 2014 22:31

Hej Sofia!
Ja det var väl tänkt för mina kunder i första hand, men som trogen bloggläsare så är du välkommen att skriva. Du kanske blir en kund en vacker dag? :)
Vänligen, Sara

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara - 4 december 2016 20:45

Så har vi varit iväg på några LA, jag & Hugo. Förra helgen red jag hela programmet och kände mej nöjd, men på filmen såg vi ut som om Hugo hade tuggumi under fötterna och jag passiv i sadeln, som vanligt, suck... Jag nöjde mej och plockade inte upp h...

Av Sara - 21 november 2016 19:25

Helgen har gått och så är det måndag igen. I fredags var jag en sväng på HFRK, som arrangerade Nationella dressyrtävlingar i dagarna tre. Pepino Dressage & Breeding sponsrade PSG-klassen på fredagen och då var jag givetvis på plats för att titta och ...

Av Sara - 17 november 2016 20:36


Igår var det som vanligt dags för Amanda-träning med Hugo, och det är veckans höjdpunkt. Nu när jag sedan några år tillbaka, tränar varje vecka, fattar jag inte hur jag gjorde innan? Eller rättare sagt, det gör jag egentligen visst... Den utveckling ...

Av Sara - 14 november 2016 20:03


Ja det är nya tider här på Pepino, men det har ni ju iofs märkt redan med alla förändringar som skett senaste året. Och de fortsätter... Vi byter namn, Pepino PRE kommer framöver att heta "Pepino dressage & breeding" och det är precis vad det ska han...

Av Sara - 28 september 2016 19:43


Idag var det dags för träning med finaste Hugo för Amanda. Sedan jag sist skrev om hu knäckt jag var för att jag är så kass på att rida, så har jag tagit mej själv i kragen. Ja, det finns oändligt många som är sååå mycket duktigare på att rida än jag...

Presentation

Fråga mig

217 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6 7 8 9 10
11
12
13
14
15 16 17
18
19
20 21 22 23
24
25
26
27 28
29
30 31
<<< Januari 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards