Pepino - dressage & breeding

Alla inlägg den 16 januari 2014

Av Sara - 16 januari 2014 14:32

Hej jag heter Bea Chrawall och jag köpte Galope P av Sara för snart 1 år sen.
Jag har tidigare utbildat och tävlat mina hästar upp till MSVB dressyr, dock i princip bara halvblod.
För något år sedan skadade jag nacken illa i en hästolycka. Jag fick en spricka på en kota och ryggmärgen klämdes ihop till hälften. Jag förlorade känseln i benen och det höll på att gå riktigt illa. Är nu stelopererad mellan 2 kotor och har diskbrock på dom andra, vilket gör att jag inte kan rida mina stora svenska dressyrhästar utan att bli jätte dålig med migrän och helt utslagen.
Vi har även en partbred PRE, som jag själv fött upp, och den funkade bättre för mig att sitta på, så jag var sugen på att prova en ren PRE. Hade pratat lite med Sara om Galope på Strömsholm augusti 2012 och hon berättade att han kanske skulle bli till salu. Jag skickade en bild hem till sambon och sa att detta vore en dröm...
I November fick jag ridförbud i väntan på operation, hade lite panik då jag inte visste om jag någonsin skulle kunna rida igen. Tog kontakt med Sara och den 16 december (trots ridförbud) åkte jag och min vän Milla till Pepino för att provrida Galope!
Kungen stod på stallgången när jag gick in genom dörren, och jag visste direkt att detta var min häst ?
Han var så snygg med ett vackert huvud och kloka ögon, fast med en stor räv bakom örat.
Han var mjuk och underbar att sitta på och jag kände att detta skulle kunna funka fint, trots mina skador!
Nu var det bara operationen som skulle lyckas och att jag skulle kunna rida efter den och få tillbaka känsel i benen. ? Opererades den 9 januari 2013 och direkt när jag vaknade upp efter narkosen kunde jag känna mina tår! Vilken lycka! Galope fanns direkt i mina tankar.
Några dagar senare ringde jag Sara och sa att vi köper honom! Och den 28/1 var han vår ?. Nu var det bara en liten hake... Jag hade ridförbud i ca 6 månader. Men jag visste jag aldrig skulle klara av att vänta så länge så, efter mycket diskussition med läkaren så var det tidigast efter 3 månader. Vi bestämde att han skulle stå kvar i träning på Pepino till April, och den 30:e mars hämtade jag hem honom. Helt underbart! En dröm att få hem honom! Även om det blev några tuffa dagar i stallet då han skulle tala om att han var Kung och mina 4 andra hästar tyckte han var lite stöddig, men nu har alla sin plats och allt är lugnt.
Nu kom det som var mest spännande! Att visa honom för mina tränare Lotta Esping och Sissi Lilja! Jag hoppades förstås att dom skulle gilla honom, och de gjorde dom!!
Vi tränar mycket och har varit ute och gjort några starter och det har gått riktigt bra! Vi har lyckats ta 3 placeringar och legat precis utanför på de andra. Så nu tränar vi vidare 2014 för att kunna debutera LA. Det bästa av allt är att jag trots min skadade nacke, kan träna och rida utan att få ont, då Galope rör sig så mjukt. Och Dressyrdomarna verkar gillar honom och ger honom fina poäng på sina gångarter!

Och så kom då det stora som jag väntat på med spänning. Att få åka till Strömsholm med min Kung! Det var verkligen en upplevelse! Väldigt annorlunda mot dressyrtävlingar. Men väldigt trevliga människor som var hjälpsamma då jag inte kunde något om detta. Ett stort tack till Sara som hjälpte mig!
Och sen hände det: min älskade, fina kung Galope P blev Champion 2013!!! Vilken känsla att få uppleva detta!

Jag kan inte nog tack Sara för denna hingst som passa mig som handen i handsken.

Kram Bea & Galope

Presentation

Fråga mig

217 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6 7 8 9 10
11
12
13
14
15 16 17
18
19
20 21 22 23
24
25
26
27 28
29
30 31
<<< Januari 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards