Pepino - dressage & breeding

Direktlänk till inlägg 13 januari 2014

Brrrrrrrr........

Av Sara - 13 januari 2014 23:01

Fy fabian vilken kyla som intagit Skåne! Jo, det är förvisso rena hästar som står i hagarna men man frrrryyyyyyyyser! Idag minus 3-4 grader och en pinande vind från nordväst. Bestämde mej likväl för att det var dags att testa att skritta rundan med Mino. Den vi promenerade härom dagen. Men det var första och ända gången han varit där. Vilade igår så pigg som attan när jag satt upp och det var väääldigt svårt att skritta den första kilometern. Men ju längre bort vi kom ju mer fanns att titta på och halvägs så var vi inne i en fin skritt med en glad häst och isglass till matte på ryggen. Mino var så otroligt duktig och bara gick på överallt trots att denna enda normallånga runda som finns här hemma, bjuder på en hel del läskigheter. Man måste rida igen en grisgård, på en hyfsat trafikerad 70-väg där bilarna kör som vettvillingar, förbi massa läskiga hus med massa läskiga saker i trädgårdarna och så över helt öppna grusvägar med fält på båda sidor så långt ögat når! Det gick iallafall hur bra som helst! Överlycklig men som en isbit kom jag hem igen! Mino verkade väldigt nöjd han med! 

På kylig och blåsig tur, men vilken härlig utsikt   

 

Tillbaka i stallet hade jag två boxar kvar att mocka och det var bra, så fick jag upp värmen igen i bortfrusna fingar och tår! Alazano var nästa och han var pigg som en mört idag! Börjar bli spänstig igen och delar av MSVC-programmet börjar nu arta sej! Speciellt galoppen. Hmm,har tidigare oroat mej för att han ska bli lite loj eller seg, men nu känns det precis tvärt om! Bara han inte börjar takta eller galoppera på stället! Jösses det finns gry i den killen! Härligt!!!

In för en snabb lunch och värma mej vid brasan. Lockande att stanna kvar där framför, men jag har bra självdiciplin så efter min knappa timmes lunch gav jag mej ut igen. Ritmico har ju varit så fin så fin, så nu höjer jag ribban lite och då blir det så klart lite svårare igen. Han går som en klocka, när han får lulla runt bara, men nu vill jag att han ska JOBBA! Inte bara springa runt och böja på nacken. DET tycker Ritmico är en väldigt märklig begäran. Ska man behöva TA I också??? Japp, det måste man så nu blir det väl några svettiga veckor innan han accepterat detta och börjar anstränga sej lite. I slutet var han iallafall väldigt fin i traven, fast å andra sidan brörjade han blir trött så svårt att få spänst och avspänning tillsammans. Men det kommer!

Teo fick vara i hagen en bra stund idag eftersom det var torrt och fint. Det uppskattades ICKE! Han visade tydligt att matte var alldeles för sen att hämta sin gullegris från den kalla och blåsiga hagen! Så himla taskigt! Stora killen var väldigt nöjd i sin box sen. Nyborstad och med varmt täcke på ryggen, halm upp till magen och en stor ranson med hö - as good as it gets - om Teo får bestämma!

Sen kom Katrin och var med när jag jobbade med Quiero. Har stått i stigbygeln och hängt över honom med hela min tyngd idag! Det är inga problem. Men liiite läskigt är det när man studsar upp på pallen! Longeringengår som en dans och idag testade vi även galopp. Han har fattat stanna-kommansot (ptrrroooo) kristallklart och tvärnitar när det kommer! Det är väldigt bra att kunna, då en stoppknapp är himla praktisk när man börjar sitta på dem! Det dröjer nog inte länge förrän jag skrittar runt på honom!

I lösdriften med småkillarna är de nöjda med att ha fått in sin Termobar. De har druckit frenetiskt hela dagen så jag fick fylla på 3 gånger! Så himla gott med tempererat vatten tyckte småkillarna. Och så väldigt bra för dem! En väldigt dyr men bra investering. Har förlorat en ett-åring i förstoppningskolik då hon drack dåligt pga kylan. Aldrig mera!

Sist skulle jag idag vilja kolla om det finns någon ledig människa som är sugen på att mocka och grooma lite åt mej? Jag skulle vilja ha hjälp 3-4 timmar/dag (förmiddag) måndag-fredag. Mockning och så hjälpa mej med att fixa hästarn före och efter ridning. Flera hästar är på intåg i träning och till försäljning, så tiden blir lite knapp om jag ska rodda allt själv. Maila mej om du är intresserad!

God natt!!

//S


 
 
Ingen bild

Bea

13 januari 2014 23:37

Synd jag inte bor närmre . Kram

Sara

14 januari 2014 07:57

Ja synd... ? kram

 
Ingen bild

Sara

14 januari 2014 07:00

Ville bara säga att du har en fin blogg! Och ja det är för kallt!! Men de går över snart :) vi hade minus 17 igår här på östgötaslätten så ja hoppas på mildare temperaturer snart!! Ha en fin dag! Kram

Sara

14 januari 2014 07:56

Tack Sara! Brrrr ja! Längtar efter våren!
// S

 
Malin Johansson

Malin Johansson

14 januari 2014 07:52

Hade jag gärna ställt upp på :-)
(hjälpa dig att mocka och ta hand om dina fina hästar)

http://www.havrefallen.bloggspot.com

Sara

14 januari 2014 07:55

Du kan väl ringa eller maila mej om du är intresserad!
Med vänlig hälsning, Sara

 
Ingen bild

Anna

14 januari 2014 08:21

Vill bara säga att det e så kul att läsa din blogg.
Vilken toppen ide med gäst bloggarna. Kul att få läsa om fler fantastiska PRE hästar. Blir ännu mer sugen på en egen, när det blir dags så vet jag vart jag ska vända mig 😉

Sara

14 januari 2014 17:50

Tack Anna! Du är så varmt välkommen att höra av dej om det blir aktuellt att skaffa egen PRE!
Vänligen, Sara

 
Zandra & Reño

Zandra & Reño

14 januari 2014 09:30

Åh vad synd att det inte är granngårds mellan skåneland och Sthlm, hade gärna ryckt ut å hjälpt dig nu när jag ska återgå till solbänken å har mer tid! :)
Riktigt kul å få läsa gästbloggningarna och historierna från dina sålda hästar! Verkar vara en underbar kontakt du får med köparna! :)
Hur går det med Falsterboshowen förresten?

http://www.zidressage.se

Sara

14 januari 2014 17:50

Du hade varit välkommen Zandra! Ja det är så roligt att matcha ihop trevliga köpare med fina hästar! Rätt ryttare till rätt häst brukar vara ett vinnande koncept!

Just nu håller jag på att planera musik för Falsterbo. Det är ju ganska lång tid kvar, men jag planerar för fullt!

Mvh Sara

 
Ingen bild

nenne

15 januari 2014 13:41

Hej. Hur stor är ditt ridhus, kostnad? Vad kostar underlaget? Jag pallar inte i detta väder!!! Går inte hålla en jämn nivå i träningen..har travare o det ska tävlas året om...

Sara

15 januari 2014 20:39

Mitt ridhus är 24X42 m. Underlaget är "Saras special" och är en blandning av sand, spån, flis och syntet... Funkar jättebra just nu och inte så dyrt. Svårt att vara utan ridhus i detta landet om man ska få till ordentlig träning!
Mvh Sara

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara - 4 december 2016 20:45

Så har vi varit iväg på några LA, jag & Hugo. Förra helgen red jag hela programmet och kände mej nöjd, men på filmen såg vi ut som om Hugo hade tuggumi under fötterna och jag passiv i sadeln, som vanligt, suck... Jag nöjde mej och plockade inte upp h...

Av Sara - 21 november 2016 19:25

Helgen har gått och så är det måndag igen. I fredags var jag en sväng på HFRK, som arrangerade Nationella dressyrtävlingar i dagarna tre. Pepino Dressage & Breeding sponsrade PSG-klassen på fredagen och då var jag givetvis på plats för att titta och ...

Av Sara - 17 november 2016 20:36


Igår var det som vanligt dags för Amanda-träning med Hugo, och det är veckans höjdpunkt. Nu när jag sedan några år tillbaka, tränar varje vecka, fattar jag inte hur jag gjorde innan? Eller rättare sagt, det gör jag egentligen visst... Den utveckling ...

Av Sara - 14 november 2016 20:03


Ja det är nya tider här på Pepino, men det har ni ju iofs märkt redan med alla förändringar som skett senaste året. Och de fortsätter... Vi byter namn, Pepino PRE kommer framöver att heta "Pepino dressage & breeding" och det är precis vad det ska han...

Av Sara - 28 september 2016 19:43


Idag var det dags för träning med finaste Hugo för Amanda. Sedan jag sist skrev om hu knäckt jag var för att jag är så kass på att rida, så har jag tagit mej själv i kragen. Ja, det finns oändligt många som är sååå mycket duktigare på att rida än jag...

Presentation

Fråga mig

217 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6 7 8 9 10
11
12
13
14
15 16 17
18
19
20 21 22 23
24
25
26
27 28
29
30 31
<<< Januari 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards