Pepino - dressage & breeding

Direktlänk till inlägg 26 december 2013

Nästan vanlig dag

Av Sara - 26 december 2013 22:21

Fast ändå med lite helglyx! Har mellandagsshoppat med mamma och sedan ätit kalkonmiddag hos syrran. Nice!

Körde iallafall igång genast i morse i stallet. Det blir aldrig som det ska med hästarna när det är helgdagar, så det kändes väldigt skönt att kunna gå ut och fixa med hästarna utan stress idag. Började med att bada av Rociero, olja hovar och göra honom fin för avresa. Packade hans väska med tillbehör och pass och så var han resklar. Kl 11 kom lastbilen och hämtade honom och han är nog precis framme i skrivande stund! Ser fram emot att följa Zuzanna och fina, fina Rociero!

     

Nu när Rociero åkt hade jag bestämt mej för att det var dags för Alazano att vänja sej vid att gå i hage. Rociero & Ritmico har turats om att sällskapa Alazano inomhus eller i småhagarna utanför stallet. Alazano lider av viss separationsångest och gillar INTE att vara själv. Av erfarenhet så vet jag att i en trygg miljö med fasta rutiner så vänjer sej i princip alla hästar vid normalt svenskt hästliv, men jag väljer alltid att skynda långsamt. Alazano har ju levt 11 år i Spanien, så det är troligtvis många, många år sedan han var i hage. Eftersom nästan inga hingstar alls går i hage i hans hemland, blir det ju en väldigt stillsam stallmiljö, där alla kompisar i princip alltid står i sina boxar. Men, idag, alltså Ritmico + Alazano = sant. Det var mycket fart i början och Ritmico talade genast om vart skåpet ska stå. Men det ska nog gå bra det här! Fina grabbarna!

Teo väntade otåligt i sin box på sin tur, så när jag försäkrat mej om att A+R klarade av sin uppgift lämnade jag dem för att ägna en timme åt min kung Teo. Sååååå nöjd var han med det! Jag har väl aldrig haft en häst som så tydligt visar båda lycka & missnöje! I stallgången med mattes fulla uppmärksamhet och pyssel är han STÖRTNÖJD! Trots vila från ridning i nästan en vecka var han superfin och snäll! Det går bättre och bättre för varje vecka vi jobbar. Nu jäklar ska det bli ordning och reda med hans träning! Han är verkligen underbar att rida när knapparna fungerar, och det blir mer och mer av den varan känns det som! Idag gjorde vi en superfin galoppfattning och galopperade flera varv och snart nästan i en vettig form oxå! Härligt!! 

 

I dag åkte Rociero och i morgon åker Ellen. (snyft) Cina kommer ner och hämtar henne så på förmiddagen blir det putsning och klippning! Hade bokat hovslagaren att verka tjejerna den 8/1 så tyvär Cina, hon behöver verkas... :(

Nieto & Danilo har tillbringat en natt i lösdriften och verkar trivas fint! De två är verkligen polare nu! I helgen ska jag sätta in Zanteo till dem, och på måndag kommer den fjärde killen. Sedan är flocken fulltalig! Som jag skrivit tidigare så måste jag verkligen gallra i min hästpopulation inför flytten. Därför är Zanteo till salu. Så otroligt svårt att välja mellan Nieto & Zanteo. De är båda FANTASTISKA hingstföl! Bland de absolut bästa jag sett! Men, återigen, får sunda förnuftet gå före hjärtat. Nieto är inte släkt med mina ston som jag ska behålla (Alhaja & Valencia) och skulle han bli lika fantastisk som vuxen som han är nu, så vill jag ju kunna använda honom på mina ston... Därav valet att behålla Nieto och sälja Zanteo. Så om någon söker ett riktigt hingstämne, så finns han här: Zanteo P.

 



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara - 4 december 2016 20:45

Så har vi varit iväg på några LA, jag & Hugo. Förra helgen red jag hela programmet och kände mej nöjd, men på filmen såg vi ut som om Hugo hade tuggumi under fötterna och jag passiv i sadeln, som vanligt, suck... Jag nöjde mej och plockade inte upp h...

Av Sara - 21 november 2016 19:25

Helgen har gått och så är det måndag igen. I fredags var jag en sväng på HFRK, som arrangerade Nationella dressyrtävlingar i dagarna tre. Pepino Dressage & Breeding sponsrade PSG-klassen på fredagen och då var jag givetvis på plats för att titta och ...

Av Sara - 17 november 2016 20:36


Igår var det som vanligt dags för Amanda-träning med Hugo, och det är veckans höjdpunkt. Nu när jag sedan några år tillbaka, tränar varje vecka, fattar jag inte hur jag gjorde innan? Eller rättare sagt, det gör jag egentligen visst... Den utveckling ...

Av Sara - 14 november 2016 20:03


Ja det är nya tider här på Pepino, men det har ni ju iofs märkt redan med alla förändringar som skett senaste året. Och de fortsätter... Vi byter namn, Pepino PRE kommer framöver att heta "Pepino dressage & breeding" och det är precis vad det ska han...

Av Sara - 28 september 2016 19:43


Idag var det dags för träning med finaste Hugo för Amanda. Sedan jag sist skrev om hu knäckt jag var för att jag är så kass på att rida, så har jag tagit mej själv i kragen. Ja, det finns oändligt många som är sååå mycket duktigare på att rida än jag...

Presentation

Fråga mig

217 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards