Pepino - dressage & breeding

Alla inlägg den 10 december 2013

Av Sara - 10 december 2013 22:45

Det var rakt in i verkligheten och vardagen igen, väl hemkommen ifrån Spanien. Alltid lika härligt att komma ut i stallet igen när man varit borta! Hästarna och stallet hade överlevt även denna storm fint. Lite småsaker som gått sönder eller blåst bort, men inga allvarliga skador. Skönt! Alla hästarna hade ju tillbringat en hel del inomhus av förklarliga skäl, och var överlyckliga att få komma ut i måndags morse. Jag mockade och tog Alazano på en promenad och åkte sedan och hämtade hem Ritmico. Han hämtade sej snabbt och kunde egentligen få åka hem redan på onsdagen, men eftersom jag inte var hemma så fick han bo kvar tills igår. Han var väldigt lycklig över få komma hem igen och gick rakt upp i trailern! Duktig kille! Eftermiddagen tillbringade jag på hästryggen och betade av alla en efter en. 

Sist ut igår kväll vara Alazano som skulle gå sin första lektion. Susanna var snabb och bokade genast när jag lade ut informationen om denna verksamheten. Alazano är verkligen den optimala letionshästen och gör rätt när ryttaren gör rätt. Pigg och glad - kexchoklad - men aldrig stressad eller spänd. Susanna fick först värma upp honom noga och jag intruerade henne om sits, händer (första gången hon red på kandar) säte, skänklar osv. När allt grundjobb var fixat (hihi) gick vi över till lite svårare saker. Skänkelvikningar i skritt och trav, för att sedan övergå till diagonalslutor i skritt och trav. Vidare i galopp och samling av denna på volten för att sedan näst intilll göra piruetter. Skrittpiruetter testades oxå för att få in rätt känsla och avslutningsvis samlade vi upp traven och Susanna för känna på sin livs första passage & piaff, följt av spansk skritt. En strålande lycklig ryttare och jag måste också säga att det var otroligt roligt! Varmt välkommen igen Susanna, och alla andra som är sugna!

Underbara och shyssta ALAZANO   

 

Idag har det gått i ett med arbete på smådjursmottagningen fram till kl 13 idag. Hem och fixa stallet som jag idag hade lyxen att få lite hjälp med. Alazano & Alcon tog vi med oss på en uteritt i ett gråmulet Skåne. Idag känns det som om solen inte gick upp överhuvudtaget. Det blev liksom aldrig ljust alls! Usch vad trist! Red Rociero i ridhuset och han var underbar som vanligt. I morgon blir det provridning av honom igen. Hann inte med Teo eftersom det är kör på tisdagar oxå och vi repar för fullt inför julkonserterna. 

I morgon ska Mino åka på spa och rehab. Jag har bestämt mej för att ta hjälp med att få igång honom i arbete igen. Han har förstås tappat en del muskulatur och eftersom han är en så otroligt ambitiös och välvillig häst så är det så himla lätt att han överanstränger sej. Jag har ridit honom några gånger sedan jag fick klartecken från veterinären, men har kommit på att det är mycket bättre för honom att komma igång på ett mera skonsamt sätt, utan ryttare. Så nu blir det Gunnarlunda i ett par-tre veckor och sedan ska jag kombinera ridning med återbesök där. Har jag lite flyt nu ( och Mino förstås) så är han igång i arbete här hemma igen efter nyår!

     

Presentation

Fråga mig

217 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards