Pepino - dressage & breeding

Direktlänk till inlägg 28 november 2013

Dilema

Av Sara - 28 november 2013 22:19

Jag har ett angenämt bekymmer... Jag ska rida clinic för Julio på måndag & tisdag och jag kan inte välja vilken häst jag ska ta med mej. Jag hade ju bestämt mej för att ta med Teo, MEN, han går så himla fint här hemma nu och han är mer och mer avspänd för varje pass. Så jag är lite tveksam till att ta med honom till ett nytt ställe i detta skede. Vi håller precis på att "bonda" om och jag känner att han börjar visa mera tillit när jag är på hans rygg. OM jag tar med honom på clinicen så kommer jag att bli liiiite nervös och ha liiite prestationsångest. Jag vill inte smitta honom med det den första gången vi ska iväg. När jag åker iväg och ska rida för första gången på ett nytt ställe med honom, så känns det klokare att jag gör det utan publik och krav... Ett par månader till så är vi nog där!! Så nu står valet mellan Fuxis och Rociero. Fuxen går ju som en liten klocka och honom har jag inga bekymmer alls med. Bara att jobba med hans smidighet och lätthet, som behöver fräschas upp! Vore förstås kul att "visa upp" honom på en clinic och få lite tips och råd om finlir.  Rociero går från klarhet till klarhet och jag är bara FÖRÄLSKAD i den hästen. Det är sann LYCKA att rida honom. Här tror jag att Julio kan komma med många goda råd. Jag skulle även vilja höra lite om hans åsikter om mitt påbörjade arbete med passage & piaff, samt bytena. Hmm, vad tycker ni?

       

Idag var det provridning av Rociero, och det gick jättebra! Tjejen gillade honom skarpt, och jag är inte ett dugg förvånad. Om man kan klara av hans energi och förvalta den rätt är han (som ni förstår vid detta laget att jag tycker) UNDERBAR! Hon ska återkomma och prova att rida ut en sväng oxå, så får vi se sen! Han är en klippa på uteritter så det ska säkert gå fint! 

Idag har det blåst nästan stormvindar igen. Suck! Teo, som alltid har så bråttom ut på morgonen, var väldigt missnöjd då han HATAR blåst! Men ska man tvunget ut får man snällt stanna ute några timmar iallafall. Kl 13 var dock alla pojkar inne igen och verkade väldigt nöjda med det... Blev ridhusarbete för hela slanten idag. Men även det är lite spännande när det blåser SÅÅÅ mycket som det gjorde idag. Plåten vibrerar när vinden kommer från ett visst håll och det skorrar BRRRRRRRRR högt! Jag hoppar högt varje gång, och är otroligt tacksam över att inte hästarna gör det. Första "blås-passet" i ridhuset för fuxis och han var lätt skeptisk men efter bara några varv så släppte han det och så var det inte mera med det. Skönt! 

I morgon skulle det vara bättre så då hoppas jag på några uteritter! Hektisk helg väntar med nattjobb, spa & julbord samt två konserter på söndag. Och så hästarna då! Helgen är till för vila eller hur var det nu? Hej hopp!




 
 
Ingen bild

Catta

28 november 2013 23:00

Låter som om du har mest NYTTA av att ta med Rociero ;)

Sara

28 november 2013 23:18

Ja det känns så! Och fuxen kan jag ju alltid ta med en annan gång! ?
// S

 
Ingen bild

Anki

29 november 2013 07:47

Å andra sidan så kan det få bli nya ägarens sak att jobba vidare med Rociero, och du kan bli hjälpt i din egen ridning , så knapparna sitter om du vill ut och tävla med fuxen. ;-)

 
Ingen bild

Susanna

29 november 2013 08:27

Jag tycker (såklart ;-) ) att du ska ta med Rociero! :-) även kul att få lite synpunkter på de påbörjade passagen och piaffen :-)

 
Ingen bild

Sara

29 november 2013 10:13

Hej Sara! Måste börja med att säga att det är väldigt givande och framförallt roligt att följa din blogg! Jag undrar lite var ifrån du köper dina fina hästar ifrån Spanien? Jag har börjat fundera på att skaffa mig en egen spanjor och vill kolla upp försäljare osv innan jag bestämmer mig. Tack på förhand!

Sara

29 november 2013 15:31

Hej Sara!
Jag köper inte mina hästar från något särskilt ställe utan ofta från privatpersoner eller mindre stuterier. Det handlar helt enkelt om kontakter och tillfällen när jag hittar fina hästar till överkomliga priser. Åker man till ett stuteri för att köpa häst blir det garanterat betydligt dyrare...
Vänligen, Sara

 
Ingen bild

Katarina

29 november 2013 11:53

Nänä. Den gule!!!

 
Ingen bild

Ingela R

29 november 2013 12:49

Ja tänk om man hade fler av angenäma bekymmer.;)
Jag hade nog valt den häst som JAG kan lära mig mest på. Sedan kan man omsätta sina kunskaper på övriga hästar. Då spelar det inte så stor roll om hästen ska säljas eller vara kvar.
Skulle nog också låta Teo vänta lite. Jag tror man vinner mycket i det långa loppet om man inte forserar en ung häst.
Ser fram emot din rapport efter clinicen.

 
Christina Nord

Christina Nord

29 november 2013 17:01

Hade definitivt valt Rociero då jag tror du får mer utbyte av lektionen på honom.
En helt fantastisk häst som det hade varit en ynnest att få sitta på!
Jag följer din blogg slaviskt och går gärna in på andra av dina inlägg för att lära och har verkligen haft nytta av dina tips :)!

http://www.stuterirubin.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara - 4 december 2016 20:45

Så har vi varit iväg på några LA, jag & Hugo. Förra helgen red jag hela programmet och kände mej nöjd, men på filmen såg vi ut som om Hugo hade tuggumi under fötterna och jag passiv i sadeln, som vanligt, suck... Jag nöjde mej och plockade inte upp h...

Av Sara - 21 november 2016 19:25

Helgen har gått och så är det måndag igen. I fredags var jag en sväng på HFRK, som arrangerade Nationella dressyrtävlingar i dagarna tre. Pepino Dressage & Breeding sponsrade PSG-klassen på fredagen och då var jag givetvis på plats för att titta och ...

Av Sara - 17 november 2016 20:36


Igår var det som vanligt dags för Amanda-träning med Hugo, och det är veckans höjdpunkt. Nu när jag sedan några år tillbaka, tränar varje vecka, fattar jag inte hur jag gjorde innan? Eller rättare sagt, det gör jag egentligen visst... Den utveckling ...

Av Sara - 14 november 2016 20:03


Ja det är nya tider här på Pepino, men det har ni ju iofs märkt redan med alla förändringar som skett senaste året. Och de fortsätter... Vi byter namn, Pepino PRE kommer framöver att heta "Pepino dressage & breeding" och det är precis vad det ska han...

Av Sara - 28 september 2016 19:43


Idag var det dags för träning med finaste Hugo för Amanda. Sedan jag sist skrev om hu knäckt jag var för att jag är så kass på att rida, så har jag tagit mej själv i kragen. Ja, det finns oändligt många som är sååå mycket duktigare på att rida än jag...

Presentation

Fråga mig

217 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards