Pepino - dressage & breeding

Alla inlägg under augusti 2013

Av Sara - 14 augusti 2013 23:03

Hela natten har jag haft Tempo på dropp i min säng. Det innebar inte mycket sömn. Övervaka slang och dropphastighet så snart han rörde på sej... Idag har han varit liiite piggare men vill fortfarande inte äta. Ful inflammation i mag-tarmsystemet har han. Troligtvis pga något olämpligt han hittat och stoppat i sej... Ikväll är det mera dropp. Hoppas han är bättre i morgon! Inte varken kräkts eller haft diarré idag. Men så har han inte ätit på två dagar heller.
Låg och lyssnade på regnet inatt och så har det fortsatt hela dagen. Herregud vad det har regnat!!! Och åskat! Fodrade pojkarna inne och åt sedan frukost och gjorde lite pappersarbete. Vid 9.30 lättade regnet och solen kom fram. Släppte ut Teo & Mino och började mocka. Helt plötsligt blev det mörkt igen och började mullra. På två sekunder var nästa åskväder över oss och gissa om jag kastade mej ut för att ta in pojkarna igen!!! Fy vilken puls jag hade! Skönt att ha dem under tak igen... Fortsatte med mockningen och tänkte jag skulle rida så snart det slutade åska. Vilket det INTE gjorde! Det har åskat och ösregnat om vart annat precis hela dagen! Men i ridhuset borde man ju ändå kunna ta något kort pass när det lättade. OM inte ridhuset var översvämmat!!! ???
Det har regnat så mycket idag att vattnet inte kunnat rinna undan från parkeringen som vanligt utan all vatten har bara forsat in i ridhuset! Och jag som vattnade igår! Det behöver jag inte göra om på ett bra tag för så här såg det ut mitt op dagen och sen blev det värre...

Inte minsta lilla ridning idag alltså. Typiskt. Men, men imorgon ska det bli fint väder och om inte annat så kan jag rida ut på förmiddagen så kanske det har hunnit rinna undan till på kvällen. Hoppas!
Idag fick jag hux flux två (!) nya ston till Mino! En hade bokat tidigare, men jag trodde inte att det skulle bli något. En annan ringde igår och frågade om det gick bra. Smidigt att båda stona på två olika stationer skulle ha just idag! Nu är mina transportlådor helt slut så jag får låna av Waldhof om det skulle behövas fler i år.
Lite mera värme skulle inte sitta fel... Jag & Teo svettades här på Hästens dag på Skromberga ryttarförening!

Av Sara - 13 augusti 2013 21:23

Idag var en helt vanlig dag utan något mer än det vanliga planerat. Så himla skönt! Jag körde igång full av energi och lämnade Ibero inne för att rida honom först. Mockade några boxar medan han åt sitt frukosthö. Bestämde mej även för att komma igång och vattna i ridhuset. Förvånad men glad över att traktorn startade! Gammal trotjänare det!
Ibero var jättefin och gick som en liten klocka. Red ett ganska kort pass och skrittade sedan ut en sväng då solen visade sej!
Ibero fick gå ut och så sadlade jag Alcon. Han är så fin!!! Stort smile hela passet. Han är lydig och glad och det är helt underbart att få jobba med en så fin och godmodig häst! Skrittade ut med honom oxå mellan skurarna! Himla bra det här med att vattna i ridhuset för då dammar det inte, hör & häpna! ?
Tog Xadrex oxå innan lunch och idag fick han jobba på träns. Tränade traven. Kort trav, stor och bärig trav och så passage och tillbaka igen. Duktig kille!
Sen blev det pannkakor till lunch och därefter var det dags för mina två pojkar. Först Teo som jag inte ridit på ett bra tag. Nu kör vi igång så får vi se om det blir något championat eller inte. Teos utbildning har ju dragit ut på tiden först pga hans hovar och sedan nu i sommar pga avel och mattes tidsbrist. Nu är han helt fin i fötterna och har inte visat något besvär på hela sommaren (puh!) så nu hoppas jag att han kan börja arbeta! Planerar att ta med honom på nästa Julio-clinic den 7-8 sept. Idag var han lite busig men efter en stund jobbade han hur fint som helst i traven och vi tog även en liten galopp. Så himla härligt!!
fet textförbereds för dagens jobb!

Även Mino har fått börja jobba lite. Kort pass på honom både idag och igår. Känns väldigt spänstig och fin men otroligt laddad! Vi tar det i små steg. Blir inget championat för honom i år tyvärr. Han är så fantastisk så jag vill vara helt säker på att han är mentalt förberedd innan jag tar ut honom. Han har haft ett tufft år och jag tycker han behöver vintern på sej för att bli mera van att åka och ridas på nya platser. Samma som Teo, fast jag & Teo känner varandra bättre.

Ikväll sitter jag på djursjukhuset och väntar på veterinären. Tempo har ont i magen, vill inte äta och är väldigt trött. Orolig matte! Finaste och bästa lilla hunden ju! Håll tummarna för Tempan! ?

Av Sara - 9 augusti 2013 22:29

Idag vaknade jag med en klump i magen. Idag var dagen när Klara åkte... Sorg i hjärtat   Klara & Knight kom ner och åt frukost med mej, sedan hoppade de in i Klaras fullproppade bil och lämnade Skåne. Lite ofattbart, men samtidigt så verkligt. Rakt in i vardagen igen mol alena. Märkligt är att jag ändå trivs väldigt bra i mitt eget sällskap. Drog igång med hög växel och släppte ut, mockade och red om vartannat. Har nu sex hästar i mitt stall. Mino, Alcon, Avellado, Ibero, Teo & Xadrez. Ett fint gäng! Xadrez fick jobba på träns idag. Brukar växla mellan kandar och träns och han funkar bäst när han får just variationen. Xadrez har verkligen blivit en cool valack nu. Han är lugn, harmonisk och ser lycklig ut! Även i ridningen är han coolare och inte lika explosiv som när han kom. Kanske tråkigt kan man tycka, men jag tror att han nu kan passa en ryttare som vill ha en otroligt ridbar häst som kan massvis med roliga saker och ändå inte är allt för svår. Gör man fel blir det lite tokigt, men ingen katastrof. Gör om gör rätt! Man kan rida ut på honom både själv och med sällskap och han är totalt orädd för saker och trafik och bara knatar på! En riktigt underbar och vacker häst som nu är klart redo för en ny ägare! 

Ibero är en annan stjärna som är lättriden och tacksam att jobba med. Klara har ridit honom sedan han kom hit och idag blev det premiärtur för min del. En väldigt trevlig bekantskap och jag kunder rida utan mista ansträngning. Lätt i handen, lydig och villig utan att vara allt för känslig. På söndag kommer ytterligare en spekulant för att träffa honom. Kanske blir det kärlek denna gång?

Lite lunch och sedan övade jag uppsittningar på Mino i stallgången. Flera gångern upp och ner och röra mej i sadeln och släppa och ta stigbyglarna. Han blir mer och mer avspänd för varje gång. Kanske dags att börja rida nästa vecka?

Så var det Alcons tur och idag provade vi att skritta ut en liten runda innan ridhuset. Inga problem alls! Vilken underbar häst!! Han är tjock och har ingen kondis, men han är lydig och välriden och helt ljuvilig att jobba med! Det är verkligen som att sitta på en sagohäst! Hon kommer att göra någon väääldigt lycklig och just nu är det mej!

Sex hästar på stall har jag och sedan två gäng på lösdrift/bete. Två-åringarna stödfodras med hösilage medans stona ännu klarar sej. De går tio stycken på sju hektar hage och ännu så finns det lite bete kvar. Inte länge till dock för det är torrt som fnöske i marken trots regn de senaste dagarna. Det är en fin flock men den krymper snart. Mantua hämtas på söndag av sin nya ägare Camilla. Den 21:a åker Luca till Åland och sedan ska Amapola åka hem och sen Campis. Kvar blir bara vårt lilla gäng! Ganska skönt! 

Klara hade kommit fram väl i kväll. Saknar henne redan. Men vi ses snart...

På kvällarna kommer tjejerna upp för att dricka och äta av äpplen som ramlat ner på marken. Eller om man kanske når några i träden! Så fina!

 

Alla fönsterna på plats i pojkarnas stall. Väntar ännu på hantverkarna som ska komma och putsa runt dem. Ännu sitter nämligen gallerna kvar så att de inte kan sticka ut huvudena. I väntan på att fönsterna är helt inmurade!

 

Av Sara - 8 augusti 2013 23:09

Hann inte med bloggen igår så det får bli en kortis i kväll! Dag två var precis lika givande som dag ett och både jag & Klara har känt oss inspirerade och nytända av de goda råden och tipsen som bara känns så logiska och rätt!
Här hemma jobbar jag vidare med Alcon, Xadrez och mina pojkar. Jag tar nu även över Ibero när Klara åker. Imorgon är en tung dag när hon & Knight lämnar Skåne. Klara har bestämt sej för att satsa på en utbildning och börjar plugga till sjuksköterska i Gävle om två veckor. Det kommer att bli otroligt tomt utan henne. Inte bara med hästarna utan det blir som om en syster försvinner... Vi har lovat varandra att försöka ses ofta iallafall och vi har flera gemensamma aktiviteter inplanerade i höst. Bl.a Strömsholm & SICAB. Fast just nu känns det mest tungt... Nu kör jag alltså solo igen och det innebär färre hästar i stallet. Hösten är redan fullbokad med salu- & träningshästar, så jag kommer att hålla mej sysselsatt. Kommer att satsa lite mera på min egen ridning och det känns därför extra bra med Julio-platsen! Nästa gång är 7-8 september och då ska Teo nog få följa med. Längtar redan!!!
Här är jag & Esmeralda igår! Hon är alltså inriden i vintras, av mej. Sto e. Alferez IV u. Gamina (e. Ganesco) uppfödare & ägare är Anna-Katarina Frank.
http://youtu.be/fIlEVSIiBlQ

Av Sara - 6 augusti 2013 21:46

 I flera år har jag sökt och letat och provat och hoppats, men inte lyckats. Att hitta en tränare som jag respekterar, beundrar och verkligen inspireras av! Jag har försökt vara öppen och utan förutfattade meningar och provtränat själv samt även varit och tittat på andra som tränat. Hela tiden utan att finna det jag söker. När folk har frågat vem jag tränar för så har det blivit märkligare för varje år att säga Julio Borba, eftersom sist jag red för honom var 2008...

Så äntligen, har jag fått en plats i en grupp bara en timme hemifrån. Julio kommer hit ca 8 gånger/år och om jag får vara med varje gång känns det otroligt lyxigt och fantastiskt! Idag & i morgon rider jag & Klara alltså lektion för JB. Jag har med mej Esmeralda och Klara har Ibero. Det var fantastiskt roligt idag och Esmeralda var superfin och jag fick så superbra tips och råd. Precis som jag mindes det och så lyriskt berättat för Klara genom alla år! Ser verkligen fram emot morgondagen oxå!!!

Idag red vi eftermiddagspass och låg i som remmar på förmiddagen för att hinna med alla hästarna. Klara red sin Campis på stubben och jag red Xadrez på samma plats. Helt slut efter denna långa och intensiva dag och imorgon börjar den 06.00, så jag avslutar med bilder. Ska filma lite från träningen i morgon så kanske blir det film!

Mino spanar efter Klara & Campanula III

          

Xadrez & jag 

               

 


Av Sara - 5 augusti 2013 21:41

Idag har det varit en lååååång och intensiv dag! Men mest med positiva upplevelser så likväl sitter jag i soffan nöjd och glad i kväll. Dagen började tidigt när jag åkte iväg med en häst som hade klinikbesök inbokat. Besöket tog som väntat halva dagen och jag var hemma igen kl 16. Tur att Klara kunde vara här och fixa hästarna! Under klinikbesöket hade jag även fullt upp med seminlogistik. Igår tappades Avellado och jag lämnade in lådan för expresstransport som vanligt. Tyvärr hade något gått fel på vägen och lådan kom inte fram i morse som beräknat. Efter många samtal med en frustrerad och orolig stoägare bestämdes att lådan skulle hämtas med bil och ägaren satte sej helt sonika i bilen och körde ner från Stockholm för att hämta en låda till sitt sto. Avellado fick snällt ge sitt bidrag idag oxå och kl 17.30 var lådan på väg norrut igen. Skulle tro att stoet semineras just i denna skrivande stund eller iallafall väldigt snart...

Fina Avellado. Foton tagna igår.

     


Hög tid att komma igång med ridningen sedan och jag & Klara började med Esmeralda & Ibero som fick komma ut på årets första stubbåker! Både underbart och lite vemodigt då man vet att hösten närmar sej när tröskorna kommer ut på fälten... Första paret ut skötte sej utmärkt men var lite matta i hettan och vi tog det relativt lugnt. I morgon ska dessa två hästar följa med mej & Klara på Julio Borba träning. Ser verkligen fram emot det!

Vackra Ibero - en underbar och otroligt ridbar PRE!

   

Tillbaka i stallet sadlade vi Campis & Xadrez och även de fick smaka på stubben. Xadrez var lycklig och knyckte på nacken och var så glad! Vi kunde galoppera sida vid sida och det var så kul att vi skrattade högt båda två! Hemma igen var det Minos tur att få en pysselstund och så tränar vi på uppsittning i stallgången. Mino har ett sto kvar att betjäna, sedan är han klar för i år, så jag förbereder för att komma igång med ridninge igen. Själva ridmomentet fungarar ju fint, även om han kan bli spänd. Men jag tror mest det beror på att han aldrig fått lära sej att stå stilla och koppla av när ryttaren sitter upp. För mej ett oerhört viktigt moment och jag har nu tagit till metoden stallgång. Det fungerar utmärkt på Mino och idag var tredje gången jag "red honom i stallgången". Första gången var han lite orolig och trampade runt en del. Andra gången var bättre och idag stod han blickstilla när jag satt upp. Blev sedan liiiite orolig i några sekunder, och slappnade sedan av och lät sej borstas av mej sittande i sadeln. Härligt!

Även Teo är på g att börja arbeta under ryttare igen men idag blev det bara en pysselstund. Något han verkligen uppskattar! Snart ska vi jobba igen!

Sist ut ikväll var så ALCON! Han var helt lugn och såg nöjd ut när jag sadlade och tränsade. Verkade väldigt nöjd med att få uppmärksamhet och få komma ut och röra på sej igen. Longerade lite först och då passade "Alce" på att skutta och pipa lite. Så söööt! Sedan satt jag upp och det var inga som helst problem. Kände genast att Alce slappnade av och släppte ner mej på ryggen utan att spänna mej. Vi provade på alla gångarter i båda varven och sedan var jag supernöjd. Vilken trevlig häst! Precis var jag hoppats på och jag är såååå nöjd med mitt köp! Detta är verkligen en PRE!

               


Av Sara - 2 augusti 2013 20:59

Ska börja med att berätta om Samson, som är min allra käraste kissekatt. Samson är 7 år gammal och jag har haft honom sedan han var kattunge. Han är kastrerad, öronmärkt och försäkrad och bara helt underbart tillgiven och söt! Jag älskar honom!!!  Tyvärr gär inte de andra katterna det och Samson är en vek katt som bättre flyr än illa fäktar när det kommer andra katter. Stackarn håller sej mest uppe på halmloftet, där han kan gömma sej bland balarna när något otäckt kommer. När man kommer upp för att slänga ner halm kommer han genast fram och vill bli kelad med och upplyft! Han är bara ljuvlig! Jag tycker dock så synd om honom som alltid måste vara på sin vakt och skulle så gärna se att han fick bo inomhus, med möjlighet att gå ut kanske, hos någon kattälskare. Han behöver bo hos någon som inte har andra katter, inga hundar och inte heller små barn. Ett lugnt hem kanske hos någon pensionär som vill ha sällskap i TV-soffan och sängen? Samson förtjänar det bästa! Vet du någon eller är det kanske du? Hör av dej i såfall!

Samson & Klara

           


Igår flyttade vi upp 2-åringarna till en av lösdrifterna och stonas vinterhage. De var väldigt tacksamma att för möjlighet till skugga och undslippa insekterna på dagens varmaste timmar. Nu får de beta på det stackars torra gräs som finns kvar och hö och kraftfoder på det. Nöjda killar idag!

Allt går bra med hästarna trots att vi nästan försmäktar i värmen. Xadrez, Esmeralda, Luca, Ibero och Klaras "Campis" jobbar alla på fint och nu är det även dags att börja med Alcon. Igår fick han äntligen longeras och skutta loss lite, även om han tog det med ro! Glad men lugn häst! Han är vacker som en tavla om än liiiite tjock efter vilan i samband med kastrationen. Idag fick han nya skor och om jag hinner i helgen ska jag rida honom, annars blir det på måndag.

Alcon i går!

           


Presentation

Fråga mig

217 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5 6
7
8 9
10
11
12
13 14 15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards