Pepino - dressage & breeding

Alla inlägg den 27 juni 2013

Av Sara - 27 juni 2013 23:13

Var är sommaren nu då??? 15-16 grader, mulet och ibland lite regn. Skitväder som vanligt i detta land... Ikväll blev det iallafall lite sol så jag lämnade fölen i beteshagen. Annars flyttar vi upp dem i lösdriften på nätterna så att småttingarna kan sova torrt. 

Sliter som ett djur med mockningen varje dag då jag väntar tålmodigt, och gjort i några veckor, på att min gödselstack ska tömmas. Av förklarliga skäl så prioriterar maskinstationen hösilage just nu, men han har iallafall lovat att komma i början av nästa vecka. Puh! Jag skyfflar och flyttar brädor och svettas och svär. Varje skottkärra som ska tömmas är som att bestiga Mount Skithög! 32 möh!!! Det ska bli en ren njutning (!) att mocka nästa veckan när jag bara kan tippa av kärran i stället...

Ridit grabbarna idag och alla är duktiga. Uffe ska åka hem i morgon och det ska bli skoj att visa hans matte hur duktig han är! Xadrez & jag gjorde vårt bästa pass tillsammans! Nu hade vi inte snoffsat till oss utan jag red i trasiga ridbrallor och X var fläckig, men nu är vi redo!

Avellado brukar gå i padockhagen, men nu har vi fyttat alla ston till baksidan så helt plötsligt blev två stora gräshagar blev lediga på framsidan. Släppte ut honom i en av dem och vad lycklig han blev!!! Sprang och rullade sej och betade och vandrade runt och luktade på blommorna! Här har vi lyckliga spanska hingstar!!!

I morgon är en spännande dag när tre ston ska dräktighetsundersökas, men redan idag fic jag reda på att palominostoet som seminerades här hemma med Mino för dryga två veckor sedan, vark dräktig! Härligt!!! 

Endast Avellado har haft beställning denna vecka, annars har det varit lugnt. Mino tappades i onsdag och så seminerades Mantua, som genast kommit i brunst här på nya marker. Det gick fort med henne och så även försäljningen och jag vill gratulera Camilla till ett väldigt fint sto! Mantua stannar här och blir förhoppningsvis dräktig, och åker till sin nya ägare lite senare i sommar. 

Ellen har gått 18 dagar nu och ingen brunst i sikte så jag hoppas att hon oxå är dräktig! Har ett par andra ston som ska kollas här hemma om ett tag så Ellen får vänta tills dess. 

I morgon lastas Alcon i Spanien. Han bor så otillgängligt till att han lastas på bilen på vägen ner och får åka med en sväng till Portugal, för att sedan åka östsidan av Spanien på tillbakavägen och så vidare norrut. Det kommer att dröja minst en vecka innan han är i Sverige, och förhoppningsvis lite mera, så att han får vila något dygn på stall under sin långa resa hit. Ska blir så spännande att få hit honom!

Stackars Quiero tar sin boxvila med ro och både jag & Katrin pysslar om honom. Idag var jag dock inte helt nöjd med hur såret såg ut så jag fick kontakta veterinären och nu får han stå på Hippotrim och Finadyne ett tag. Vi vill inte att han ska bli dålig igen... Jag hoppas ju fortfarande att han kan få lov att komma tillbaka ut till kompisarna på betet några veckor iallafall...

Quiero, så otroligt lik sin pappa ibland att det nästan är lite otäckt...

 

Presentation

Fråga mig

217 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22 23
24
25
26
27 28
29
30
<<< Juni 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards