Pepino - dressage & breeding

Direktlänk till inlägg 11 maj 2013

Två händelserika dagar

Av Sara - 11 maj 2013 00:06

Torsdag & fredag har sanneiligen inte låtit mej hamna i leda... Kl 05.00 i torsdagsmorse fölade Ellen så äntligen! Efter att ha vakat henne mycket nogsamt hela natten så var jag ganska groggy kl 5, men vaknade snabbt när det väl var dags. Allt gick bra iallafall och vi har nu fått ett vackert stoföl. Hon är den första i vårt andra alfabet! Dvs vi har fött upp föl som fått namn i bokstavsordning i ett helt alfabet (förutom å,ä & ö) så det är nu dags att börja om från början på A. I vårt första alfabet har alla hetat "P" men nu i nästa runda så blir det "de Pepino". Så denna sockersöta lilla tjej heter Altea de Pepino och är helt underbar. 100 % Cardenas, denna lilla tjej e. Tanteo MAC u. Elegida MAC.

 

Så den morgonen gick förstås åt till att pyssla med fölis och mamma. Vid 9-tiden fick jag beställningar på först Mino & sedan även på Räven. Eftersom det var röd dag igår går posten kl 12, så det fick bli lite snabba ryck. Mino var en stjärna och trots att det bara var andra gången han tappades kunde jag göra det själv på 5 minuter! Duktig kille! Fortsatte med stalljobbet och hästarna. Efter lunch kom Tiburons ägare, som är veterinär liksom hennes man. De kastrerade Tibbe och drog ut två vargtänder. Tibbe ville inte gärna stå på box så ha fick gå ut till kompisarna igen. 

Lagom till det var klart kom en kund för att lämna ett vacker PRE-sto som ska säljas. Hon var så fin och cool och klev lugnt at släpet och blev glad över att få komma ut i hagen med sina landsmaninnor!

Vädret var fint så Ellen kunde komma ut med sin nykläckta bebis i solen några timmar. Så fina!

Rävens låda fick levererad med bil så jag avslutade dagen med att köra ett par timmar med en seminlåda. Fick McDonalds på vägen för att hålla ögonen öppna...

Sov medvetslös i natt utan någon klocka som ringde. Gud vad skönt! Gjorde kaffe och kunde se Tibbe från fönstret som låg och vilade. Lugnt, tänkte jag. Kom ut en liten stund senare och tittade lite närmre på honom och såg att det INTE var lugnt. Väldigt svullen och fortfarande blödning... Ringde ägaren som kom och inspekterade honom. Han fick penicillin och smärtlindring och så skulle vi höras igen lite senare.

Jag släppte ut alla hästarn och njöt en stund av fölen i hagen. Så fina små liv!   Sedan fixade jag med pojkarna. Promenerade Mr Lusitano och noggran rykt och tagelvård. Samma runda med Legenden och sedan upp och sitta på honom i stallgången. Fin utsikt därifrån! Satt en god stund där uppe idag och fixade med stigbyglar, reste mej och rörde mej i sadeln. Inga problem! Även Räven fick komma ut i lina idag och sedan vara i hagen några timmar. Teo fick vila idag med pga tidsbrist... 

Från Legendns rygg

 

Red Mino en test-sadeln (som är en Frank Baines) och han var fin! Liten spänd i början, men i stället för att bli mera spänd under passet så blev han bättre och bättre och var helt avspänd i slutet . Skrittade lugnt av på helt långa tyglar. Sedan fick han en dusch i min spolspilta om ÄNTLIGEN, efter nästan 10 år, har både kall & VARMvatten! 

Efter en kvick lunch hjälpte jag Klara i hennes stall för kl 14 kom en kund för att prova Heroe. En ung tjej som ska köpa sin första stora häst. Provridningen gick jättebra och de ska komma tillbaka i morgon för att träffa honom en gång till.

Jag & Klara tänkte ta en kopp kaffe och skulle bara kolla till Tibbe igen. Det såg inte alls bra ut. Bara att ringa ägaren igen. Efter funderingar hit & dit kom vi fram till att det faktiskt var lika bra att de helt enkelt tog med sej Tibbe hem. Då kan de ha koll på honom själva och behandla honom. Och jag slipper oron och ansvaret att ta hand om någon annans sjuka häst... Trist men en bra lösning för alla. Duktiga Tibbe klev snällt på transporten, blädande och eländig men vid gott mod. Fick sms ikväll att han åkt så snällt och nu stod lugnt i sin nya box med sin stallkompis Mandon. Skönt att veta att han är i goda händer  och får all uppmärksamhet han behöver! Finaste Tibbe! Jag kommer att sakna dej!

   

Så var klockan helt plötsligt fredag kväll och man var helt slut igen. God mat och en bra film är precis vad man behöver då. Nu blir det att sova fem kvart i timmen. Imorgon är en ny händelserik dag här på Stuteri Pepino. God natt!!!

 
 
Ingen bild

Hanna

11 maj 2013 10:07

Ja, herregud vad det händer grejer hos er Sara, men se det så här, ni har aldrig tråkigt ;)

Sara

11 maj 2013 10:15

Nej Hanna, tristess är inget vi lider av här! ?

 
MalinMalin Johansson

MalinMalin Johansson

13 maj 2013 07:05

Härligt vad mysigt med föl.
Skulle vilja vara hos dig och hjälpa till lite för jag lider av tristess när jag inte är hos min häst!

http://www.havrefallen.bloggspot.se

 
sara

sara

13 maj 2013 16:42

Så otroligt söt liten fölis! :)

http://sanellie.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Charlotte (B)

13 maj 2013 21:55

Underbara föl! Dock tycks det ha blivit något misstag på salusidan för när man ska kolla filmen på Reservada så står det Heroe på filmen :) Hoppas kunna komma och se Mino på champiinatet den 25!
Kram!

Sara

14 maj 2013 07:12

Jäklar jag måste ha länkat fel! Jag fixar det!
Kram Sara

Ps, tack för sadeltipset! Kollar upp den!

 
Ingen bild

Charlotte (B)

14 maj 2013 22:34

Jag kan ta med sadeln till championatet så kan du känna och klämma på den : ), märket är ganska nytt så den är inte så lätt att springa på annars.

Sara

15 maj 2013 12:35

Det vore ju toppen Charlotte! Men nu blev ju även dett Championat inställt... Vi får ses i höst istället!
Kram!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara - 4 december 2016 20:45

Så har vi varit iväg på några LA, jag & Hugo. Förra helgen red jag hela programmet och kände mej nöjd, men på filmen såg vi ut som om Hugo hade tuggumi under fötterna och jag passiv i sadeln, som vanligt, suck... Jag nöjde mej och plockade inte upp h...

Av Sara - 21 november 2016 19:25

Helgen har gått och så är det måndag igen. I fredags var jag en sväng på HFRK, som arrangerade Nationella dressyrtävlingar i dagarna tre. Pepino Dressage & Breeding sponsrade PSG-klassen på fredagen och då var jag givetvis på plats för att titta och ...

Av Sara - 17 november 2016 20:36


Igår var det som vanligt dags för Amanda-träning med Hugo, och det är veckans höjdpunkt. Nu när jag sedan några år tillbaka, tränar varje vecka, fattar jag inte hur jag gjorde innan? Eller rättare sagt, det gör jag egentligen visst... Den utveckling ...

Av Sara - 14 november 2016 20:03


Ja det är nya tider här på Pepino, men det har ni ju iofs märkt redan med alla förändringar som skett senaste året. Och de fortsätter... Vi byter namn, Pepino PRE kommer framöver att heta "Pepino dressage & breeding" och det är precis vad det ska han...

Av Sara - 28 september 2016 19:43


Idag var det dags för träning med finaste Hugo för Amanda. Sedan jag sist skrev om hu knäckt jag var för att jag är så kass på att rida, så har jag tagit mej själv i kragen. Ja, det finns oändligt många som är sååå mycket duktigare på att rida än jag...

Presentation

Fråga mig

217 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28 29 30
31
<<< Maj 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards