Pepino - dressage & breeding

Alla inlägg den 27 april 2013

Av Sara - 27 april 2013 22:35

Oj vad dagarna rusade iväg igen. Efter över två veckors vaka så har jag varit ganska groggy och knappt vetat vilken dag det var.

För att summera veckan så kan jag börja med onsdagen då jag & Klara hade en underbar dag. Förmiddagen tillbringade vi hemma med hästarna och sedan åkte vi till Göteborg för att se Kyra Kyrklund och för att shoppa. Vi lyckades bra med båda och inte minst shoppade jag två stora fina ridhusspeglar från Expåra. Skulle bara fråga om pris och så slutade det med att jag köpte de två speglarna de hade som monter-ex! Hurra! I morgon söndag åker jag upp och hämtar dem.

Torsdagen hämtade jag hem en nykastrerad Lusitano-valack och beställde tid för en annan. Nyanlända "Uffe" ska under kniven på måndag. Det kommer han nog att må väldigt bra av även om han är en väldigt samarbetsvillig och vänlig häst. Jobbat med honom i veckan med sadel och träns, byggt upp en relation och etablerat ett ledarskap. Han köper det väldigt fint men det kommer att gå ännu lättare när hormonerna inte distraherar honom. I torsdags kväll var jag HELT säker på att Alhaja skulle föla samma natt. Glodde på tv-skärmen två gånger i timmen hela natten men icke!

Fredagen bjöd på trevlig arbete med alla killarna och promenad med Mr Lusitano. Vid middagstid kom veterinären och Katrin och så blev Quiero kastrerad. Det gick fint. Han fick stå inne över natten och kom sedan ut i flocken i morse igen. Glatt ovetandes om vad han blivit berövad...

Igår kväll tog jag in en Alhaja med ett sprängfyllt juver. Hon var genast väldigt orolig och vandrade runt i boxen. Vi bänkade oss i soffan med stenkoll över monitorn och tittade på film. Tiden och Aljhaja växlade mellan att vandra runt i boxen, och sedan stå och vila. Emellanåt verkade det som om NU, men sedan inget igen. Gick ohc lade mej vid 00-tiden och ställde klockan var 30:e minut. Kl 02.00 var läget oförändrat. Men jag hade haft en bad feeling hela kvällen och bestämde mej för att nu måste jag kolla läget. Vad är det som pågår? Är fölet dött? Varför sätter det inte igång? Sagt och gjort, bara att gå ut och kontrollera läget. Alhaja  verkade glad att se mej och stod ganska lugnt och lät mej känna efter. Genast kunde jag konstatera att detta inte stod rätt till. Vad är vad här inne? Kvickt kunde jag konstatera att det fanns en nos, och döm om min glädje när jag dessutom kände nosen röra sej. Den levde!!! Kände mej vidare runt och kunde så hitta en böjd carpus men ingen hov. Tryckte nosen bakåt och fick tag runt benet och kunde dra fram ett ben. Oj vad den ryckte och kämpade! Men var FAAAAN är andra frambenet? Ligger den på rygg? Jäkla skit! Tryckte allt ännu längre ner och kämpade för att lokalisera allt. Följde bäckenet på Alhaja neråt och DÄR! En armbåge! Stor och rymlig är ju som väl är detta sto och hon krystade aldrig det minsta utan bara stod och flämtade. Så fick jag äntligen ett bra tag och kunde först böja frambenet och sedan lirka fram hoven. Pang, sa det så slängde Alhaja sej ner och vattnet forsade ut. Men stackarn var helt slut och hade inga krystvärkar utan bara låg helt stilla. NU jäklar gäller det så jag slet och drog och när jag fått ut framben och huvud och hals, då orkade Alhaja hjälpa till och med några få rejäla krystningar så kom han ut! Pigg och glad och ehlt frisk och underbar!!! Tack snälla högre makter för att han fick komma ut och fick leva! Jag är såååå lycklig! Han är bara helt fantastisk vår lille Zanteo P. Se själva på miraklet!

               

Presentation

Fråga mig

217 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20 21
22 23 24
25
26
27 28
29
30
<<< April 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards