Pepino - dressage & breeding

Direktlänk till inlägg 31 december 2012

Resumé

Av Sara - 31 december 2012 14:10

Ja, jag får väl som alla andra skriva en "året som gått"-krönika. Det är ganska roligt att gå igenom och gå tillbaka och se vad året bjudit på. Och för första gången på länge, så får jag skriva en årskrönika utan allt för mycket tyngd i hjärtat. 2012 har varit ett år då vi faktiskt inte haft allt för många tragiska händelser. Vi kan lika gärna klara av den värsta med en gång, så är det avklarat. Stackars fina Gittan, som kämpade tappert för sitt föl i magen. Stod med akut fång som inte ville ge med sej under sista tiden av dräktigheten. Med risk för både henne och fölet behandlades hon med höga doser smärtlindring. Tyvärr med föga tillfredställande resultat... Gittan födde en liten fölunge, med placentaavlossning och stor dramatik. Som väl var, var jag beredd på det värsta och lyckades få ut fölungen illa kvivckt, då Gittan var svag. Fölis dock var värd att kämpa för. Hon hade en otrolig livsgnista från första stund och det stod helt klart att HON ville leva! Gittan orkade ett dygn men sedan fick vi låta henne somna in... Yolista, som fölis fick heta, fick strax en fostermamma, och även om denna period oxå var väl dramatisk med flera skador på stackars fostermamma, så har lilla "Spindeln" växt upp till en fantastiskt fin liten tjej! Hon är förstås en stor personlighet och den godaste av alla små hästar jag kännt! Nu ska hon strax flytta till sitt nya hem och börja sitt nya liv!

Lite bilder från Spindelns första levnadsår!

Första dygnet, Spindeln lär sej snabbt att dia sin mestadels liggande mamma :(

 

Och med sin nya mamma, Glassen!

 

2012 har varit ett framgångsrikt år för vårt Stuteri. Vi hade nyinköpte Tanteo MAC som skulle göra debut i utställningsringen, och vilken debut han sedan gjorde! Tre utställningar tog vi honom till och han var den självklara UNHGINGSTCHAMPION-hästen på dem alla tre. Första gången var i Åstorp och HERREGUD vad nervös jag var för hans första bedömning! Trodde jag svimmade av lättnad när han fick sina fina fina poäng och vann sin klass! Norge och Strömsholm var oxå succeer och vi kan väl säga att vi är nöjda med hans utställningsår 2012. Teo gjorde även debut i aveln och betäckte 7 ston totalt och alla var dräktiga på första försöket. Fiiina kom till Teo i år och det blir väldigt spännande att se hans första avkommor om bara några månader! Vi har även hunnit med att rida in honom och idag, sista dagen pååret kan jag nöjt konstatera att JA; han är numera en riktigt ridhäst!

Tanteo MAC 2012

 

 

  

Ploppen har även haft ett riktigt bra år! 2012 har han verkligen blommat ut. 5 år gammal har han blivit och börjar bli vuxen. I maj var även han med i Åstorp och jag visste inte riktigt vad jag skulle hoppas på. Han skulle tävla mot vuxna hingstar av hög kvalite och som slagit honom tidigare. Men Ploppen gjorde succé och belönades med högst exteriörpoäng av alla hingstarna! I slutändan stod han som segrare och tog sin första CAMPEÓN DEL CONCURSO-TITEL! Det hade jag aldrig vågat hoppas på och vi var superlyckliga!! Åkte hem med två hingstchampions den dagen!

Galope åkte oxå med till Norge, och även här blev hans exteriörpoäng den högsta. Tyvärr blev det stor besvikelse när han blev väldigt hingstig vid championuttagningen över en kissfläck... Stod som en kossa eller på bakbenen. Ingen domare vill ha en sådan championhingst och Ploppen fick smyga ut med svansen mellan benen...

På hösten var det iallafall dags för att åka till Danmark och utan större förväntningar blev vi glatt överraskade när Galope, återigen fick dagens högsta exteriörpoäng bland hingstarna! Han slog tom sin halbror, den obesegrade Delfinus, med poäng! Dagen kunde inte slutat bättre än den gjorde när Galope P, som första hingst någonsin i Norden, snuvade Delfinus på championtiteln. Galope tog sin andra CAMPEÓN-TITEL och Delfinus fick nöja sej med reservtiteln. Något som aldrig hänt tidigare!!!

Ploppen har utvecklats mycket under ryttare och är numera en underbar ridhäst! Vi har tävlat en del i år i lätta dressyrklasser och även varit med på en pay & jump!! Galope väntar 5-6 föl nästa år. Spännande ston är dräktiga med honom! Till sist i år har vi tagit beslutet att sälja Galope. Han & Teo är allt för lika varandra och blir varandras konkurrenter. Galope är vår uppfödning och stolthet. Han har bevisat att han är en hingst av yppersta klass och vi kan vara väldigt nöjda med hur han utvecklats. Nu säljer vi honom till någon som ser honom som sina drömmars häst. Ett hem där han får vara nr 1 i någons liv! 

Galope P 2012

 

 

 

Vi fick fyra fina föl 2012. Unico P, Xpri P & Yolista P såldes allihop till lyckliga ägare. Vackra Valencia P stannar kvar hos oss och för Trazzels blod vidare här på vårt stuteri. Det blir otroligt spännande att betäcka henne med Teo när den tiden kommer! Alhaja & Ellen betäcktes om med Teo, och beräknas föla i mitten av april. Clasica fick stå över i år. Hon har redan fått 5 föl och det känndes som om hennes kropp behövde en paus. 

I början av året var det  trögt med försäljningarna. Jag & Klara jobbade hårt och red 4-5 hästar var om dagen! Men så småningom lossnade det och så här vid årets slut kan jag nöjt räkna till 21 sålda hästar 2012. En väldigt trevlig siffra känns det som. Nöjda och glada kunder som fått rätt häst i sitt stall är receptet på denna framgången. Ser fram emot att se flera PRE ute i vårt avlånga land. På tävlingsbanorna kanske, eller på träningar och den typ  hobbyridning som 90 % av Sveriges hästägare sysslar med. Vad kan väl vara trevligare att ha i sin ägo än en spansk häst? Nej, det är en sak som står helt klart. P.R.E:n är här för att stanna! Sedan vi startade vår verksamhet för 11 år sedan har antalet hästar i Sverige ökat från ca 100 till ca 3000, som jag uppskattar att det finns idag. Om ytterligare tio år borde det finnas betydligt fler. Det kan jag lova!

 



 
 
Irene

Irene

2 januari 2013 09:01

Trivelig å lese om ditt årsresumé! Det er alltid mye som skjer i din blogg, og den er spennende å følge :-)

Håper at 2013 blir enda bedre, noe jeg tror det blir! :-D

Ang utstillingene, så har du som vanlig hatt stor suksess, men jeg må nesten rette litt på resultatene du nevner om Delfinus ;-) Det er riktig at han har hatt flotte resultater, men jeg husker godt när jeg stilte Infante i Sverige 2007. Delfinus gikk i samme klasse, og gjorde det ikke spesielt bra. Dessuten oppförte han seg mycket dårlig, jeg synes det var merkelig at han ikke ble diskvalifisert... Spanske hester skal vel ikke oppföre seg sånn :-p Delfinus kom vel midt i klassen (5- og 6-åringer) tror jeg? Infante slo ham i alle fall. Så han var ikke i närheten av noen Champion-tittel på det arrangementet. Den andre gangen jeg så ham, det var vel Grevagården 2005, var han også "tokig" og kom seg til og med lös... Han er utrolig vakker, Delfinus, og har oppnådd bedre resultater enn de fleste - men rett skal vara rett :-)

http://www.prehorse.info/breeders/263

Sara

2 januari 2013 16:07

Hej Irene!
Ja du har rätt i att det faktiskt var en utställning i Kungsbacka 2007, som Delfinus blev oplacerad. Att han uppförde sej illa som ung, och kom lös vid ett tillfälle kan man knappast lasta hästen för... Han har ju på senare år visats upp mera rättvist och uppför sej numera mycket väl. På Grevagården kom han lös och orsakade kaos, det minns jag väl. Men han vann likväl Championtiteln där. Som 4-åring. Det är knappast något tvivel om vilken kvalité den hästen håller...
Vänligen, Sara

 
Ingen bild

Ingrid

2 januari 2013 17:11

Som den stolta ägaren till en av Delfinus döttrar kan konstatera att han förvärver underbart temperament och bra storlek! Carmencita som är född i april är en självständig, vänlig och lätthanterlig ung dam och är på god väg att växa om mamma Jocosa som ju bara är 150cm. Vad jag kan se så rör hon sig också bra! Jag är ju ingen utställningsfantast, men får väl försöka göra en ansträngning med denna dam!

Jocosa väntar föl med Delfinus igen och förhoppningsvis blir kombinationen lika bra ännu en gång!

Håller tummarna för att det går bra med din gula hingst! Bailarina borde kunna ge färg så han blir en konkurrent till Delfinus när det är dax ...

 
Ingen bild

Johanna S

2 januari 2013 21:30

Ingrid, har du några bilder på Carmencita? Vore jättekul att se vad Delfinus ger!
Han har tyvärr används väldigt lite i aveln.
Mvh,
Johanna S

 
Ingen bild

Ingrid

2 januari 2013 23:30

Delfinus har bara tre avkommor ännu. Alla ston. Två föl väntas i år. Han var den första PRE jag såg och jag blev helt förälskad! Han är magnifik! Eftersom jag har ett litet sto så är det ju bra att han som jag hoppades ger stora avkommor! Maila mig på i.lindholm@telia.com så kan jag skicka bilder! Jag bor vid Sturup och har du vägarna förbi får du gärna hälsa på och se henne IRL

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara - 4 december 2016 20:45

Så har vi varit iväg på några LA, jag & Hugo. Förra helgen red jag hela programmet och kände mej nöjd, men på filmen såg vi ut som om Hugo hade tuggumi under fötterna och jag passiv i sadeln, som vanligt, suck... Jag nöjde mej och plockade inte upp h...

Av Sara - 21 november 2016 19:25

Helgen har gått och så är det måndag igen. I fredags var jag en sväng på HFRK, som arrangerade Nationella dressyrtävlingar i dagarna tre. Pepino Dressage & Breeding sponsrade PSG-klassen på fredagen och då var jag givetvis på plats för att titta och ...

Av Sara - 17 november 2016 20:36


Igår var det som vanligt dags för Amanda-träning med Hugo, och det är veckans höjdpunkt. Nu när jag sedan några år tillbaka, tränar varje vecka, fattar jag inte hur jag gjorde innan? Eller rättare sagt, det gör jag egentligen visst... Den utveckling ...

Av Sara - 14 november 2016 20:03


Ja det är nya tider här på Pepino, men det har ni ju iofs märkt redan med alla förändringar som skett senaste året. Och de fortsätter... Vi byter namn, Pepino PRE kommer framöver att heta "Pepino dressage & breeding" och det är precis vad det ska han...

Av Sara - 28 september 2016 19:43


Idag var det dags för träning med finaste Hugo för Amanda. Sedan jag sist skrev om hu knäckt jag var för att jag är så kass på att rida, så har jag tagit mej själv i kragen. Ja, det finns oändligt många som är sååå mycket duktigare på att rida än jag...

Presentation

Fråga mig

217 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards