Pepino - dressage & breeding

Alla inlägg den 29 november 2012

Av Sara - 29 november 2012 21:55

Inatt sov jag inte många timmar. Anledningen: Teo är halt. Har tyckt att han varit lite stum fram ett tag nu, men just som jag tänkt att nej, nu måste jag kolla upp honom, så har han varit superfin igen! Men i tisdags sadlade jag honom, glad i hågen att få rida honom igen efter Spanienresan. Men direkt vi kom ut i ridhuset så var han halt. Inte stum eller stel utan: HALT! Jag bröt ihop. Kan jag inte få ha min finaste, vackraste Teo frisk! Ringde genast Jonas Tornell och fick en akuttid idag. Därav min sömnlösa natt. Jag föreställde mej det värsta. Teo röntgades i samband med att vi köpte honom förra året, men man vet ju ändå aldrig. Kanske hade den spanska veterinären missat något? Kanske har han skadat sej i hagen? Vad vet jag. 

7.30 i morse lastade jag min älskling och körde till kliniken. Teo tog all personal med storm. Alla radade upp sej för att beundra honom, och såklart så älskar han ju att stråla sej i glansen!

Vi fick göra böjprov och springa fram och tillbaka på löpargången. Kunde konstatera att han inte hade några som helst böjprovsreaktioner, men var dock stum och kort i steget hela tiden. Så vi gick ut för att kolla honom på böjt spår. Fick först longera på hårt underlag. Samma sak, ingen hälta men stum. Sedan fick han komma ut på volten. De har en volt med en yttergång så att man kan släppa hästen lös och se den röra sej helt fritt medan vetrinären & jag kan stå i mitten och titta. Ute på volten är det fint terra-tex underlag med gummimatta under. Teo travade först lite försiktigt, men efter ett par varv så blev han mer och mer bekväm och efter ytterligare några varv så flög han fram! Hurrrrraaaaaaa!!!!!!! Det var länge sedan jag såg min fina fina häst röra sej så. Behöver jag säga att jag blev överlycklig!

Från longervolten gick vi till röntgen och röntgade hela hästen. Alla leder, och hovar i flera olika projektioner. INGET! Så då återstod bara frågan, varför så stum i steget? Anledningen har jag vetat sedan länge, jag har bara inte fattat att det kunde påverka honom så mycket! I Spanien fick Teo tyvärr inte den bästa hovvården, vilket har gjort att han snedbelastat sina framhovar. Det är nästan helt bra nu, efter skickliga korrigeringar av min hovslagare. Men under tiden som hovarna "växer sej rätt" så ökar förstås belastningen och han har fått små hovsprickor av detta. Helt väntat och oundvikligt, men dock. Min häst har nageltrång!! Veterinären var inte orolig alls utan rekomenderade  att hovsprickorna nitades och att Teo får slippa arbete tills de är fixerade. Detta skall göras på lördag. Så inom en vecka hoppas jag att min häst mår fint igen. Jag ska vara lite extra försiktig med honom tills hovsprickorna växt ner, och tänka på underlaget. Men annars, ingen fara!!!  Gårdagens ångest är utbytt mot total lycka!!

Vår finaste Teo är just nu aktuell i en reklamkampanj för MOUNTAINHORSE senaste stövlar "Interceptor". Ni ser honom i de flesta hästtidningar just nu. 

 

 

 

Presentation

Fråga mig

217 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5 6 7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<< November 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards