Pepino - dressage & breeding

Alla inlägg den 7 november 2012

Av Sara - 7 november 2012 21:24

Dagen började som vanligt med fodring, täckespåläggning, höpåsepackning och utsläpp. Tar sin lilla stund och jag är tacksam när man har praktikanter till hjälp. Lizette är jätteduktig men det är tyvärr hennes sista vecka. Sedan får jag & Therese klara oss själva. Men det ska nog gå :)

Sedan var det dags igen att köra ut hösolagebalar till lösdrifterna och in i stallarna. Jösses vilka mängder av hö det går när man har så många hästar på gården. DYRT! Men samtidigt hästens viktigaste näringskälla så det är ju inte något man kan snåla med precis.

Sedan var det dags att börja rida och Ploppen fick gå ett dressyrpass på kandaret. Det går väldigt fint och det är härligt att kunna använda små små signaler och han lyssnar uppmärksamt. Tror aldrig hans öron har vait riktade mot mej så mycket som idag. När jag kan använda mindre hjälper så blir han oxå mindre störd och det känns som om han tar i och koncentrerar dej väldigt fint. Jag får vara försiktig bara, så jag inte överanstränger honom. Ska rida två veckor till och sedan får han lite vila över SICAB och sedan ett par veckor till över jul & nyår. Sedan är Ploppen helt plötsligt 6 år gammal och en vuxen häst!

vid 11-tiden kom lastbilen och hämtade fina Sensi. Snyft. Lite sorgligt... Han klev förstås rakt upp på bilen lika duktig som alltid!

Lilla Esmeralda skötte sej strålande och idag travade vi några varv oxå. Verkar ju väldigt enkelt detta. Hoppas det fortsätter så!

I eftermiddag har jag varit hos Carina & Teddan och följt med dem på en rejäl skogstur. Teddan var så duktig. Han är helt orädd för vagnen så man kan väl betrakta honom som inkörd. Sedan är det "bara" resten oxå. Han måste våga gå fram överallt utan stöd från en ryttare. Han får inte tränga ut åt sidorna om det är något läskigt i skogen så att vagnen hamnar i diket osv. Kort sagt, han måste bli en trygg körhäst! Hoppas det går vägen!

Efter förfrågan lägger jag ut denna lååånga videon på Sensual. Den är gjord mest för att köparen ska ha en video att kolla på ibland, för att kunna se sina framsteg eller tips på hur jag red och tränade honom. Jag försöker alltid att göra en liten film som är aktuell vid tidpunkten när hästen åker till sin nya ägare. Bra att ha både för säljare och köpare. Så ha överseende för att den är låååång, och som sagt, inte gjord i underhållningssyfte. 

Presentation

Fråga mig

217 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5 6 7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<< November 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards