Pepino - dressage & breeding

Direktlänk till inlägg 28 oktober 2012

Att rida för instruktör

Av Sara - 28 oktober 2012 15:25

Fick en fråga som jag kände var för komplicerad att svara kort på under kommentarerna, så det fick bli ett helt inlägg istället. Nu när vi ändå är på ämnet   

Frågan från Gith var om jag kunde utveckla hur jag menade att instruktören allt för snabbt skapade sej en uppfattning om hur jag vanligtvis red och tränade min häst.

Redan första varvet jag skrittade på min häst så hade intruktören åsikter om hur jag skulle hålla i tyglarna, hur hästen skulle ha huvudet och hur han skulle skritta. Jag fick absolut INGEN tid att värma eller visa min häst i vår vanliga takt och rutin. Om man tar ut en 5-årig hingst direkt från stallet kl 9 på morgonen, så tycker jag att det är fullt normalt att den är lite taggad och pigg. Jag tom VILL att den ska vara pigg och glad. Jag blir då uppmanad att rida på HELT lösa tyglar och hålla längst ut på tygeln, helst bara med en hand. Det tycker jag känns direkt  oansvarigt. Jag vill känna mej bekväm på hästen och jag vill att hästen ska känna att jag ror skutan, inte han. Sedan skulle jag börja trava samma häst på fortfarande HELT långa tyglar och begära en stillsam igångsättning. Han fick absolut inte rusa iväg utan skulle smyga igång lugnt och försiktigt. Det tycker jag blir fullständigt orättvist och löjligt. Baserat på denna start, som varade i totalt kanske 5-7 minuter, fick jag veta att jag normalt red min häst med hårda händer och totalt instängd av mina hjälper.   Jag hade överhuvudtaget inte visat NÅGOT av hur jag normalt värmde upp eller red min häst. Jag fick rådet att han gärna fick gå runt och nosa på marken (!!!) för att han skulle slappna av och söka sej neråt. Det skulle jag ALDRIG tillåta någon häst att göra och absolut inte en hingst. Min häst ansågs vara frustrerad och motvillig att arbeta MED mej och denna diagnos då efter ovanstående tids iakttagelser.

Jag säger ingenting om att det kanske låg en hel del sanning i dessa påståenden. Jag kanske håller för mycket i min häst? Jag kanske använder mer hjälper än nödvändigt? Men oavsett så var det helt fel tidspunkt och sätt att uttrycka sej i detta skede. Jag måste även påpeka att jag en gång tidigare ridit för samma instruktör och då fick mycket beröm för hur välriden och bra grundarbetad hästen var. Givetvis var där saker att jobba på och det var vad jag få hoppats att göra...

Det jag vänder mej mot, och som jag upplevt flera gånger hos nya tränare, är just detta. Man får aldrig en chans att visa hur hästen vanligtvis går. Man får instruktioner redan från första steget och instruktören berättar för en att man har problem med saker som man faktiskt kanske inte alls har! Om man bara fick en chans att låta sin häst (och sej själv) slappna av, titta sej omkring och faktiskt värma upp lite grand, så kanske instruktören skulle välja att lägga focus på någonting helt annat och kanske oxå då få en nöjd kund.

Om jag själv har en ny elev, så ber jag alltid att få se eleven rida i alla gångarter i båda varven, innan jag säger NÅGOT! Självklart så ser man saker redan efter tio sekunder som man skulle kunna kommentera. Men frågan är om DET är saken man ska fokusera träningen på? Detta menar jag är omöjligt att veta innan man har sett mera. Jag tycker oxå att det är viktigt att man frågar eleven, efter man sett uppvärmningen, om det kändes som vanligt, om hästen var spänd eller annat som eleven vill berätta. Först då kan man verkligen börja hjälpa eleven.
Att instruktören troligtvis kan rida hästen bättre än eleven är ju oftast en självklarhet. Men som elev är man ju inte där för att någon annan ska rida hästen. Då kan man ju lika gärna bara lämna iväg hästen på tillridning. Man söker ju sej till en tränare för att man själv vill lära sej att rida och utvekla sej själv och sin häst häst på bästa möjliga vis. Som ordspråket säger, så byggdes ju Rom inte på en dag, och det är en viktig detalj att ha i åtanke om man vill skapa respekt och förtroende mellan tränare och elev.


Jag vill slutligen poängtera att den kritik jag framför här mot den aktuella instruktören, har jag tydligt även framfört direkt till denne. Jag ifrågasatte det mesta och var väldigt tydlig med att jag varken förstod eller höll med om många saker. Jag var även tydlig med att tala om vad jag tyckte var bra och de saker jag uppskattade. Jag får nog även tillstå att jag inte är en enkel elev att tillfredställa...

  

 
 
Ingen bild

Linda

28 oktober 2012 18:51

Låter som tränaren vaknat på fel sida?
Ditt eget koncept och tänkande låter vettigt, synd att vi bor i olika länder.

Sara

28 oktober 2012 19:33

Ja han hade nog gjort det. Alla kan ju ha en dålig dag men det blir ju lite dyrt ?// S

 
Nina

Nina

28 oktober 2012 22:17

Det är bra att du delar dina åsikter. Har du ridit för Arthur Kottas någon gång? Alla som rider för honom verkar helt euforiska när de kliver av hästen. Jag har själv aldrig ridit för honom.

http://www.dorado.bloggplatsen.se

Sara

28 oktober 2012 22:18

Nej Nina det har jag inte. Men jah skulle gärna vilja! Om man vågar...
// S

 
Ingen bild

Lena Holmsten

29 oktober 2012 07:59

Hmm, känner igen det du beskriver till stora delar från en del tränare. Droppen var när jag fått kommentaren att sådana som min arab skulle alla som jag ha att lära sig på eftrsom han är mjuk och välutbildad enligt denne tränaren. Trevlig komlimang kan man ju tycka då tränaren inte visste att jag har ridit in honom och lärt honom allt själv - märkligt att jag blivit så rutten på att rida på äldre dar då. Självförtroendet känns så där när samme tränare kommenterar att jag nog inte har så stor erfarenhet att jag kommer att klara av att rida in Tesoro ... struntar i att rida för denna tränare mer. Kanske klarar jag inte av det men jag lovar att ta hjälp när jag blir rådlös.

 
Emma

Emma

29 oktober 2012 11:40

Vad synd att du tog bort inlägget om hur du upplevde ridlektionen. Skulle varit intressant och läsa om det. Jag skulle med gärna vilja veta varför han ville att du skulle börja ridpasset med helt långa tyglar? Även om det kanske är målet som han ville att ni skulle uppnå så måste han förstå att man inte kan börja vid målet utan måste ta det i små etapper tills häst och ryttare kan gå vidare mot målet. Att rida en häst på helt långa tyglar kräver ganska mycket av en häst då den måste vara helt inskolad på ryttarens vikthjälper och ha sin egen balans med ryttare på ryggen. Inte så lätt om häst och ryttare aldrig har tränat på det innan.
Förstår heller inte varför du inte ska få skriva som du känner här på bloggen, det är din blogg och har du sagt samma sak till den tränare du ridit för som du skriver här kan jag tycka att det är samma sak.
Jag har själv en 4årig (valack sen ca 6mån sen) som är som en liten ängel hemma men när jag åker på kurs blir han som förbytt och har åsikter om ALLT... Just eftersom det är när jag åker bort så kan jag inte träna på det hemma utan jag måste åka på kurs för att kunna träna bort hans beteende. Om min tränare skulle ha dömt oss från första lektionen så skulle jag nog inte vara värd att ha häst eller vara riktigt klok som inte sålt honom då många tyckte att han var farlig... Nu på sista kursen var han nästan som hemma och jag fick höra att han var en helt annan häst och sååå snäll. Det är då man säger att han varit det hela tiden hemma men borta kan han hitta på lite allt möjligt... Nu är jag tacksam över att jag har den tränare jag har då hon alltid säger att man ska rida ett par varv först innan lektionen börjar så både häst och ryttare får andningen på rätt ställe och kan slappna av.
Varför slutade du rida för Borba? Har han inga kurser i närheten?
Hälsningar Emma

http://www.emmaknutsson.bloggplatsen.se

Sara

29 oktober 2012 13:01

Tack för din kommentar Emma. I senaste inlägget står lite mera om lektionen.
Härligt att du nu hittat en tränare som det fungerar med!
Min Julio-grupp lades ner och efter det har jag inte lyckats få en plats någon annanstans... ?
Vänligen, Sara

 
Ingen bild

Jenny

29 oktober 2012 16:08

Hej Sara, min uppfattning är att en av de viktigaste uppgifterna en instruktör har är att förmedla positiv vägledning till sin elev. Det spelar ingen roll hur duktig eller framgångsrik instruktören är om han/ hon inte kan förmedla sina kunskaper & sina erfarenheter vidare på ett pedagogiskt sätt. Att få sin elev att känna sig "dålig" är inte pedagogiskt alls, då kvittar egentligen innehållet eftersom det inte når fram...tyvärr. En BRA instruktör får sina elever att våga pröva nya tankar & idéer, & man måste våga för att lyckas :-)

Vänliga hälsningar Jenny H

 
Ingen bild

Annika Skude

1 november 2012 14:20

Det är riktig basic att börja med uppvärmning av långa tyglar. Vad är det för skuda du ror på om skudan bara lyssnar i ren tvång. Att kritisera en tränare och hänga ut han på offentlig blogg är dessutom otroligt oproffessionellt. Rädslan att ev samarbete med ert stuteri kan innebära att man blir uthängd här pga missförstånd är rentav katastrofalt. Synd att du inte godkänner kommentarer som är mot dig, hade faktiskt varit intressant att faktiskt få reda på hur många du nekat!

Sara

6 november 2012 17:04

Intressant att du känner till att jag nekat kommentarer... Jag gör nämligen bara det när jag starkt misstänker att de är falska. Dvs skrivna av illvilliga personer under påhittade namn endast för att ställa mej i dålig dager. Ditt namn har jag aldrig tidigare stött på men det är ju alltid trevligt att ha okända läsare.
Jag svarar annars på alla kommentarer. Och om man har annat man vill påpeka så går det ju även bra att maila!
Sara

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara - 4 december 2016 20:45

Så har vi varit iväg på några LA, jag & Hugo. Förra helgen red jag hela programmet och kände mej nöjd, men på filmen såg vi ut som om Hugo hade tuggumi under fötterna och jag passiv i sadeln, som vanligt, suck... Jag nöjde mej och plockade inte upp h...

Av Sara - 21 november 2016 19:25

Helgen har gått och så är det måndag igen. I fredags var jag en sväng på HFRK, som arrangerade Nationella dressyrtävlingar i dagarna tre. Pepino Dressage & Breeding sponsrade PSG-klassen på fredagen och då var jag givetvis på plats för att titta och ...

Av Sara - 17 november 2016 20:36


Igår var det som vanligt dags för Amanda-träning med Hugo, och det är veckans höjdpunkt. Nu när jag sedan några år tillbaka, tränar varje vecka, fattar jag inte hur jag gjorde innan? Eller rättare sagt, det gör jag egentligen visst... Den utveckling ...

Av Sara - 14 november 2016 20:03


Ja det är nya tider här på Pepino, men det har ni ju iofs märkt redan med alla förändringar som skett senaste året. Och de fortsätter... Vi byter namn, Pepino PRE kommer framöver att heta "Pepino dressage & breeding" och det är precis vad det ska han...

Av Sara - 28 september 2016 19:43


Idag var det dags för träning med finaste Hugo för Amanda. Sedan jag sist skrev om hu knäckt jag var för att jag är så kass på att rida, så har jag tagit mej själv i kragen. Ja, det finns oändligt många som är sååå mycket duktigare på att rida än jag...

Presentation

Fråga mig

217 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15 16 17
18
19
20
21
22
23
24 25 26 27 28
29
30 31
<<< Oktober 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards