Pepino - dressage & breeding

Alla inlägg den 12 september 2012

Av Sara - 12 september 2012 20:30

Åh jag är helt pirrig i magen av lycka och äntligen har min kropp kunnat slappna av tillräckligt för att jag ska kunna skriva. Så uppspelt har jag varit den senaste timmen. Nu kommer en sån här: "Dont try this at home", MEN för min del var det FANTASTISKT idag. Jag har alltså ridit på Teo. Själv. Han & jag. Jag har inte fått till det sedan förra veckan med någon som kan leda, hålla eller vara med när jag arbetat med honom. Så därför har jag heller inte kommit upp på hans rygg på länge. Ikväll hade jag bestämt att jag skulle jobba honom med sadel & träns och när jag stod och sadlade honom kändes det som om jag sadlade en klar ridhäst så jag tänkte, likabra att ta på stövlar och hjälm innan jag går ut. Så jag longerade lite, körde lite ledarskapsövningar och så satt jag upp. Först blev han lite osäker när ingen stod kvar på marken och frös fast. Sedan började han backa och blev mera osäker. Så jag satt av igen, tog tillbaka honom till pallen, snackade lite med honom från marken och förklarade hur det var tänkt att vi skulle göra, så satt jag upp igen. Teo backade några steg men jag petade till med hälarna och so tog vi ett whiiii skutt framåt och med mycket beröm och uppmuntran från mej började vi sedan skritta framåt. Lite vingligt till en början med sedan mer och mera målmedvetet och jag kunde både svänga och stanna flera gånger. Heeeelt underbart. Nu när jag vet att jag kan sitta upp, skritta framåt, stanna och nääästan styra, då vet jag oxå att resten kommer att gå bra.Jag känner mej helt avslappnad på hans rygg och han lyssnat så fint på sin matte. Åh så glad jag är   

   

Dagen annars har varit toppen. Sensual fick gå ut i riktig hage idag och blev överlycklig. Han hoppade rakt upp i luften och pep och var sååå glad. Sedan kom han på att det fanns gräs och gnagde snart på det och såg helt avslappnad ut. Nu blir det hage i några dagar och på måndag är det dags att börja rida honom igen. Sedan ska han säljas och det är min uppgift att hitta en egen matte eller husse till honom, denna härliga och undersköna häst.

 

I morse red jag & Kaisa ut en härlig runda i höstsolen med Malibu & Faffe. Det var så underbart. Vi mötte bilar, red förbi de läskiga grisarna, stannade och pratade med en granne och galoperade över stubben. Faffe är så hilma duktig och strosar farm som en gammal läromästare, totalt orädd för allt som vi möter. Ikväll blev det bestämt att han ska stanna kvar här till slutet av oktober och då flytta till nya matte Malin utanför Stockholm. Vi ska jobba mera på hans galopp och även rida ut lite mera så att han är ännu mera befäst i detta. Känns som om det bli en enkel match :)

Har jobbat en del med Budda oxå sista veckorna och idag hade vi äntligen ett break-throug. ÄNTLIGEN kunde jag få honom att söka sej framåt utan att hänga i handen och LYSSNA på mina hjälper. Det blev ett kort men mycket positivt pass i bara skritt och trav, för att han ska ha i klart minne bara de positiva sakerna. Därför tog jag ingen galopp eller nötte runt i väntan på bekymmer. Kort och positivt så att hästen fick lyckas, fick mycket beröm och vara avspänd och nöjd. Nu hoppas jag att vi kan fortsätta arbetet i morgon på samma sätt, så ska Budda-Bus snart vara på rätt köl igen.


Presentation

Fråga mig

217 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12 13
14
15
16
17
18 19 20
21
22
23
24 25 26
27
28
29
30
<<< September 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards