Pepino - dressage & breeding

Direktlänk till inlägg 22 augusti 2012

Lycka & besvikelser i hästvärlden

Av Sara - 22 augusti 2012 20:12

Helgens framgångar är verkligen en energi-boost och det är sådant som gör att man fortsätter att slita alla oglamorösa dagar. Vi har haft en fantastisk utställningssäsong med TRE Championtitlar till Teo, som då är obesegrad i år och fått väldigt fina poäng. Det känns underbart att ha en riktig vinnare i stallet :) Även Galope har gjort riktigt bra ifrån sej och vi har fått kvitto på att han absolut håller hög klass. Aldrig nerdömd av någon domare och då även fått sin första HINGSTCHAMPION-titel redan som 5-åring. Underbart. Galope ska ju åka till Danmark oxå så vi får väl se hur säsongen avslutas.

Champion-Galope, gömd bakom sin stora rosett :)

 

Året har även haft en del besvikelser över sej och det är det här med att köpa och sälja hästar... I Sverige så är denna uppgift ingen "walk in the park" och det gäller att var I00 % ärlig och seriös om man vill fortsätta i denna bransch. Vi har ju hållt på ett tag och man har lärt sej en del läxor. Trots det så gör man misstag ibland. Själv gjorde vi misstaget att köpa en häst från Mallorca från vad vi trodde var, en vän. Efter ca 9 månader så visade det sej att hästen i fråga, en vacker och oerhört trevlig fyra-åring, hade en deffekt knäled. Denna deffekt var en tydligt medfödd deffekt elller utvecklingsrubbning. Den var så dålig att hans framtid som ridhäst/tävlinghäst var totalt obefintligt. Här i Sverige hade detta kallats ett DOLT FEL och köparen hade haft full rätt att häva köpet. Vilken seriös och kunnig säljare som helst hade genast insett läget och köpt tillbaka hästen eller ersatt köparen enligt överenskommelse. I mitt fall önskade jag tillbaka själva köpesumman för hästen, och hade nöjt mej med det. I Sverige hade en köpare haft rätt till ersättning för veterinärvård, transport och andra kostnade man haft. Säljaren från Mallorca tyckte dock inte att de hade någon som helst skyldighet att ersätta mej utan hävdade att hästen var frisk när jag köpte den. De kunde tänka sej att ersätta mej med en annan häst, men då en yngre och av lägre kvalitet eller så skulle jag betala I500-2000 euro i mellanskillnad för en nästan likvärdig häst. Då ska man även bekosta ytterligare en transport från Mallorca, till en kostnad av nästan 20.000 kr... När jag inte genast accepterade säljarens, som de själva uttryckte det, VÄLVILLIGA ERBJUDANDE, så drog de tillbaka allt och sa att erbjudandet inte längre gällde. Alltså förlorade vi över I00.000:- rakt ut i sjön och hästen placerades hos en vän som sällskapshäst. Så en sak att komma ihåg när man handlar häst från utlandet, KÖPT ÄR KÖPT.

Vackra Tunante, blev inte vad vi hoppats...

 

Nästa tråkigta affär är Jerez. Honom tog vi tillbaka och bytte ut honom mot en fullt frisk och bra unghäst. Jerez såldes som 2,5-åring av misstag med ett dolt fel, pga att röntgenplåtarna förväxlades vid hans besiktning. När felet upptäcktes bekostade vi den operation som han behövde som 3-åring. Köparen kunde i detta läget valt att häva köpet och lämna tillbaka Jerez, men då hans prognos var mycket god så valde hon att behålla honom. Ett år senare tyckte Jerez matte att han inte var helt fräsch och åkte till klinik för att utreda hans besvär. Här kostaterades någon typ av röreslestörning men ingen direkt hälta. Jerez var opererad i båda hasarna och man lade bedövning i hasleden för att se om hans besvär kunde komma från operationsområdet. Dock släckte bedövningen inte hans rörelsestörning, vilket då antydde att problemen INTE kom från operationsingreppet. TROTS detta råder behandlande veterinär ägaren att HÄVA KÖPET. FY FAN rent ut sagt för den typen av veterinärer som slänger ur sej sådana åsikter. Veterinärens uppgift är INTE att agera juridiskt ombud, utan att konstatera vad hästens problem är. Den uppgiften misslyckades denna veterinären med totalt och skickade hem en förvirrade ägare med sin ofräsha häst. Med en missnöjd och orolig köpare och en älskad egenuppfödd häst så valde vi att INTE göra ett advokat-frosseri av Jerez, utan vi erbjöd hans matte att byta in honom mot en annan häst. Hon valde fina Altanero och vi fick tillbaka en omusklad och ofräsch Jerez... Efter en månads vila satte jag försiktigt igång Jerez och tyckte att han kändes ganska ok. Många hästar som kommer hit i träning är ofta lite sneda och/eller ojämt musklade så detta var inget jag var ovan vid. Jerez jobbade på väldigt positivt och med en härlig inställning. När jag började galoppera honom kändes han dock inte helt I00 varför jag åkte till klinik med honom. Det visade sej att han var lindrigt halt på vänster bakben. Vi gick igenom hela proceduren och bedövade nerifrån och upp. Veterinär Johan Lentz, vars kunskaper och känsla jag har stor respekt för, tyckte inte att det kändes som en led-hälta utan på försök bedövades gaffelbandets infästning och voilá - hästen var ohalt. Därefter röntgades HELA hästen och vi kunde kostatera att hans hasleder är hur fina som helst och alla andra leder oxå för den delen. Gaffelbands-infästningen behandlades och vi skickades hem med avaktande prognos och skritt i fem veckor. Igår var vi så tillbaka igen och Johan kunde snabbt konstatera att Jerez inte förbättrats överhuvudtaget. Hans gaffelband u-ljudades och det var inga roliga nyheter. Prognosen för att Jerez ska bli ridhäst med normal kapacitet är mycket mycket dålig. Det finns en operationsmetod som eventuellt kan vara aktuell, men konvalecencen efter den är 9-I0 månader eller mera... Så här står man med sin tillbakatagna häst som antingen döms ut som 4-åring eller ska opereras till dyra pengar och sedan vara konvalecent i ca ett år. Givetvis är inte heller prognosen efter en operation särskilt god heller.

Så är det att vara i häst-branschen. Ett steg fram och två tillbaka, eller en bra dag så är det tvärt om kanske? Inte vet jag....

Och snällaste Jerez - dödsdömd som 4-åring?

 


 
 
Natalie

Natalie

22 augusti 2012 21:29

Ja Fy. Det är ett jäkla lotteri det här med att hålla på med hästar! Ibland känns det som om det som om det inte spelar ngn roll hur många rätt man gör man får alltid en smäll på käften av ödet i alla fall...

http://colina.bloggplatsen.se

Sara

22 augusti 2012 21:40

Ja både du & jag vet ju hur det känns vid detta laget...
Kram

 
Ewa

Ewa

22 augusti 2012 22:10

Det trista med hästvärlden... köpte själv en frisk connemaraponny från Stuteri Asasara med obotliga hovroblem och får inget från uppfödaren eller försäkringen....

http://www.naturligdressyr.bloggplatsen.se

Sara

22 augusti 2012 22:25

Fy vad trist...

 
Ingen bild

Annika Törnberg

22 augusti 2012 22:29

Bra att du skriver om varför man bör köpa häst här hemma! Synd att ditt och andra seriösa uppfödares arbete inte uppmärksammas mer! Kvalitet borde ju löna sig i längden - bara köparna kunde inse det också...
Kram/Annika T

 
Ingen bild

Malin

22 augusti 2012 22:43

Jösses vilken tråkig situation för er. Men ni ska ha en stor eloge för historien med Jerez, väldigt stort agerat. Ska jag någon gång köpa häst så ska jag göra det från er!

Hälsningar Malin

 
Ingen bild

Ingrid

22 augusti 2012 22:56

Trista historier båda två. Blir dock konfunderad över att röntgenplåtar blandades ihop. Hur kom det sig? Tog inte kliniken ngt ansvar för detta? Dessutom måste ju då ngn frisk häst ha blivit behäftad med fel, eller?

Sara

23 augusti 2012 07:58

Ja hur det kom sej är ingen som vet. Vi röntgade två hästar samtidigt och Jerez bilder försvann i cyberrymden på något vis. Den andra hästens bilder granskades två gånger. Det var Kairoso, som ju var helt ua.
Kliniken har tagit fullt ansvar och ersatt köparen och även mej. Jag har inget att klaga på där mer än att tycka det är väldigt tråkigt...
Med vänlig hälsning, Sara

 
Ingen bild

Erica

22 augusti 2012 23:40

Finaste underbaraste Jerez <3

 
Cicci

Cicci

22 augusti 2012 23:41

Åhh.. :( .. Han kan få bo hos mig o bara va vacker :) . Är så ledsamt att läsa detta :( o tyvärr är det många som luras på sina hästar vid köp från utland .. Sorgligt!! Jag blir alldeles tagen av historien om Jerez :( . Både för hästen skull o er.
Kram C

http://www.bonnaliv.bloggplatsen.se

 
Nina

Nina

23 augusti 2012 07:56

Det är så tråkigt att höra om Tuante. Och lilla Jerez. Mardrömsläge. Förstår att det inte bara är känslor utan en hel del pengar inblandade. Pengar som bara rinner mellan fingrarna. 

Jag är i alla fall glad och lättad över att jag köpte min första PRE av dig. Du gav mig min drömhäst och det är jag dig evigt tacksam för.

Hoppas allt löser sig och försök att tänka på att dessa två är egentligen en liten procent i alla de hästar du sålt och det blivit rätt hela vägen.

Kram!

http://www.dorado.bloggplatsen.se

Sara

23 augusti 2012 07:59

Tack Nina!
Kram

 
Ingen bild

Maria

23 augusti 2012 08:11

Vad tråkigt med fina Jerez! Har ni provat andra behandlingsmetoder? Tex akupunktur? Min gammla häst hade sönder gaffelbanden på båda frambenen, blev bra med akupunktur. Sen finns ju laser och shockwave? Skadar inte att prova iaf. :)

Sara

23 augusti 2012 10:46

Det finns många behandlingsmetoder och vi ska säkert prova många av dem innan något blir bestämt. Men det gör ju inte situationen roligare. Mer pengar att lägga på en häst som oavsett blir väldigt svår att sälja för hans rätta värde. Jag menar inte att jag ger upp på Jerez, det är bara det att det ju inte är någon rolig situation. Jag försöker trots allt att få ekonomi i min verksamhet, och med sådana här affärer går det dåligt...

 
Ingen bild

Ingrid

23 augusti 2012 09:36

Vill man hitta ngt postivt i det hela så är det ju i så fall att
Kairoso fick rätt bilder. Det hade ju blivit en ännu värre situation om han hade fått Jerez bilder istället.
Mänskliga faktorn kommer vi aldrig i från, inte heller att unga hästar ibland måste tas bort. Det jag tycker är svåra med att INTE ta bort en trasig häst är man ju då måste föda och ta hand om den i många år utan att kunna använda den. Om man då istället väljer att sälja den billigt som sällskapshäst släpper man kontrollen och ansvaret och riskerar att hästen säljs vidare, kanske i flera led, och används trots att den inte är ok. Av den anledningen valde jag att ta bort en häst med cysta i sitt ena bakknä som jag själv hade fött upp när den bara var 8 år.

Sara

23 augusti 2012 10:42

Exakt, det är dilemmat att stå där med en obrukbar häst sim är det värsta. Jag kan absolut tävla mej att ta bort J om det är det bästa. Men han får lite mera tid och så får försäkringsbolaget säga sitt oxå...

 
Ingen bild

Camilla

23 augusti 2012 10:38

Tråkigt... men jag håller med Nina, jag är så fruktansvärt nöjd med min fina fina Zacke! Tack för att du hade tålamod med mig Sara!!!! :)

Sara

23 augusti 2012 10:41

Tack själv Camilla! Ja RÄTT köpare till RÄTT häst brukar vara det bästa konceptet. Känns som om jag lyckades bra med dej & Zacke!
Kram!

 
Ingen bild

Bea

23 augusti 2012 14:13

Så tråkigt! För då verkar det ju som om du gett köparna en frisk häst och du fick tillbaka en med gaffelbandsskada som dom fixat inte så smart veterinär, hemsk sitts du hamnat i både hjärtemässig och pengaläge.. Hoppas allt löser sig för dom vackra unga killarna.
Och stora lyck önskningar med Teos fortsatta utblildning!!
Kram Bea

 
Ingen bild

Ingrid

24 augusti 2012 08:32

En stor eloge till dig Sara f att du tar så stort ansvar! Även jag älskar min häst som jag köpte av dig! Fölis är jättefin och det är en ny i magen m Delfinus som pappa! Även om lagstiftningen är bättre i Sverige än i Spanien så måste man nog tänka sig för även här i Sverige och inte köpa häst av vem som helst. Även svenskar både luras och brister i ansvar tyvärr ...Även köparen kan ha orimliga krav eller ta en rövare. Det visar väl det ökande antalet ärenden i rätten och de många advokatannonserna i t ex Ridsport.

 
Ingen bild

Charlotte m K

24 augusti 2012 17:39

Mycket mycket tråkigt!!! Inte utan att man undrar vad det är för kvalitet/tillförlitlighet på den spanska röntgen, då det gäller Tunante. Eftersom Defekten/medfödda utvecklingsrubbningen, syntes tydligt på den svenska röntgen. Verkar ju som att man inte alls vågar lita på en spansk veterinärbesiktning! Hoppas hoppas att Jerez skada läker till 100% och att han får ett bra liv och hem så småningom. Mycket lycka till!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara - 4 december 2016 20:45

Så har vi varit iväg på några LA, jag & Hugo. Förra helgen red jag hela programmet och kände mej nöjd, men på filmen såg vi ut som om Hugo hade tuggumi under fötterna och jag passiv i sadeln, som vanligt, suck... Jag nöjde mej och plockade inte upp h...

Av Sara - 21 november 2016 19:25

Helgen har gått och så är det måndag igen. I fredags var jag en sväng på HFRK, som arrangerade Nationella dressyrtävlingar i dagarna tre. Pepino Dressage & Breeding sponsrade PSG-klassen på fredagen och då var jag givetvis på plats för att titta och ...

Av Sara - 17 november 2016 20:36


Igår var det som vanligt dags för Amanda-träning med Hugo, och det är veckans höjdpunkt. Nu när jag sedan några år tillbaka, tränar varje vecka, fattar jag inte hur jag gjorde innan? Eller rättare sagt, det gör jag egentligen visst... Den utveckling ...

Av Sara - 14 november 2016 20:03


Ja det är nya tider här på Pepino, men det har ni ju iofs märkt redan med alla förändringar som skett senaste året. Och de fortsätter... Vi byter namn, Pepino PRE kommer framöver att heta "Pepino dressage & breeding" och det är precis vad det ska han...

Av Sara - 28 september 2016 19:43


Idag var det dags för träning med finaste Hugo för Amanda. Sedan jag sist skrev om hu knäckt jag var för att jag är så kass på att rida, så har jag tagit mej själv i kragen. Ja, det finns oändligt många som är sååå mycket duktigare på att rida än jag...

Presentation

Fråga mig

217 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15 16 17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27 28
29
30
31
<<< Augusti 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards