Pepino - dressage & breeding

Alla inlägg den 21 juni 2012

Av Sara - 21 juni 2012 22:07

Kl 9 var vi på djursjukhuset med Budda & Galope. Båda hade tid hos tandläkaren och vi började med Ploppen. Han behövde justeras lite försiktigt på tuggytorna och inte mycket annat. Sedan fick vi hjälp med att prova ut bett och en riktigt bra lektion i HUR man tillpassar bett. Budda hade lite mera bekymmer i sin mun, men inga allvarliga och förmodligen inget som Alice orsakat utan det ligger längre tillbaka i tiden. Veterinären & Tandläkaren Nina Lundgren var verklgien duktig och trevlig och vi fick många nya lärdomar. Inspirerade körde vi direkt från djursjukhuset till HÖÖKS för att inhandla nya bett i rätt storlek... Blev som sagt väldgt inspirerad och imponerad (jag är ganska svårimpad vanligtvis...)  och jag insåg hur oerhört viktig tillpassningen av bett är. Det sperlar ju faktiskt ingen roll hur stilla jga är i min hand för någon gång måste jag ju ge signaler till hästens mun och vad hjälper det om bettet är feltillpassat och kanske t.o.m ger motsatt signal till vad jag tänker mej?? Hur lätt är det då att rida med små fina hjälper och att få hästen att förstå dem???  Jag har därför bestämt mej för att prata mera med Nina och lära mej allt om tillpassning av bett. Alla hästar som säljs härifrån kommer hädanefter att säljas tillsammans med ett träns med rätt inställningar på nosgrimma och betthöjd, samt då givetvis ett korrekt bett till hästen. Jag har ofta skickat med hästar träns och bett som jag tyckt passat bra, men nu vet jag mera och nu ska huvudlaget passa perfekt. Jag hjälper gärna er som redan köpt häst eller om man föredrar, så rekomenderar jag varmt ett besök hos Nina.

När vi kom tillbaka mockade vi stallarna i ett nafs. Det går som tusan när man är tr. Pierre kom och skodde Jerez på alla fyra fötterna. Budda fick bli av med sina skor och blev fint verkad. Nu ska han på sommarbete med Tibbe & co och ha lite skön vila. Vi käkade en lite sen lunch och stack sedan ner oh kollade staketen på sommarhage nr 2. Sedan fick Budda komma ner och joina småkillarna. Han är bara en klippa Budda, som är uppväxt i en megaflock. Inget knas här inte: Tibbe och han var bästisar i vintras och det märktes snabbt att de kände igen varandra. Skönt för småkillarna att få en lite äldre kompis att hänga med.

               

I söndags fick vi ju en ny hingst i stallet. Han ska bli avelshingst hos Kara PRE och mellanlandar här då deras fina sto, Yedra, står här för närvarande och skall betäckas med honom. Fer Avellado heter han och är en typisk häst från det kända Ferrero-stuteriet. Han är härlig i sin typ och har FANTASTISKA rörelser. Idag fick han komma ut i riktig hage för första gången och han var LYCKLIG. Vi kallar honom Räven, för han är så röd och vacker...

           

Presentation

Fråga mig

217 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5 6 7
8
9
10
11 12 13 14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26 27 28
29
30
<<< Juni 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards