Pepino - dressage & breeding

Alla inlägg den 11 juni 2012

Av Sara - 11 juni 2012 20:45

Så var det måndag igen och det känns som att man bara blinkade till och så var man hemma. Nyss var det fredag och vi förberedde oss och packade och nu vips är det över. Men vi har hunnit med mycket denna helg...

Resan upp gick strålande.  Killarna reste väldigt bra trots avsaknad av hingstvägg. I början var de allt lite irriterade ¨på varandra, men efter en stund så tror jag nog att de faktiskt uppskattade sällskapet. 

     

I år tog Tullen bara ca en kvart, när jag hade alla papper klara. Så vi tuffade norrut och var framme på Lefdals Ridesenter kl I8.. Båda pojkarna var lite upprörda först, men efter varsin promenad och lite mat så var det lugn och ro i båda boxarna. Duktiga killar. Vi åkte till hotellet 5 minuter bort och intog middag med många utställare som sällskap. Hotellet låg i en otroligt pitoresk liten by med vidunderlig utsikt över hav, båtar och små öar. Underbart.

Efter en natts sömn var det så dags. Först ut var Teo som var väldigt lugn och duktig i ridhuset där man värmer upp. Det ser ut ganska precis som på Strömsholm med en stor samlingshall där man kan värma upp och sedan en liten gång in till själva visningsarenan. När det var vår tur så försvann den andra hästen i vår klass före oss och Teo var lite ovillig att gå igenom den mörka gången, så det tog oss ca en minut. Döm om min förvåning när jag kom in på arenan och upptäckte att domaren redan börjat bedömningen av den första hästen i Teos klass// Teo var ledsen över att lämna de andra hästarna i uppvärmningshallen och hade definitivt behövt ett varv eller två på visningsarenen för att slappna av. Reglerna säger ju att hästarna skall gå på ring innan den individuella bedömningen börjar. Men istället fick vi stå och vänta och hur jag än försökte få Teo att slappna av så var det omöjligt. Han gnäggade och hästarna i uppvärmningshallen svarade... Suck... Så var det strax vår tur och det gick såklart skit. Teo skrittade inte en meter utan taktade eller skrittade mycket spänt. Han travade hyfsat, men inte alls så avslappnat och vägvinnande som han kan, utan spänt och föll i galopp ett par gånger. Uppställningen var mest katastrof. Han stod som en kratta och det var omöjligt att få honom att slappna av och sträcka ut sin vackra hals. Han stod som en dromedar....

Efter bedömningen var jag så besviken att jag stortjöt. Här åker man I20 mil, lägger mååånga tusenlappar och så får man inte ens visa fram sin häst regelmässigt. INTE KUL////

Efter Teos klass var man väldigt noga med att låta alla hästar gå på ring, men vad hjälpte det Teo. Han fick 2 på skritten (såklart) och 3 på frambenen, då han hela tiden lutade sej bakåt och på fotona ser han nästan sabelbent ut. I övrigt fick han 7 & 8 på allt annat men totalpoängen blev långt under vad han borde ha. Besvikelse... Trots detta och en fin två-åring som vinnare i den klassen, så tog Teo hem Championtiteln. Vid den uttagningen stod han mycket bättre och domaren kunde se hans kvaliteer. Underbart skönt men svårt att vara riktigt glad likväl.

Tanteo MAC - min fina fina "Teo" JOVEN CAMPEON DE NORUEGA 20I2

       

Galope var en stjärna och både visningen för hand och ridprovet gick strålande. Ploppen var cool och avslappnad och att sitta på hans rygg vid dessa tillfällen är ett privilegium. Han är underbar och nu så spänstig och fin. Duktig kille. Domaren gillade honom och gav honom högst exteriörpoäng av alla vuxna hingstar. Härligt. Självklart skruvade jag upp förväntningarna på ridprovet, men blev lite avslagen när jag under framridningen blir tillropad av en funktionär "att domaren hälsar att han föredrar att jag rider i svarta stövlar". Jag trodde först det var ett skämt, för att mina bruna stövlar är så jäkla snygga   , men när jag förstod att det var allvar blev jag förbannad. Herregud/// Jag fick inga höga poäng på ridprovet och sämst fick jag på helhetsintrycket - som tydligen stördes av min klädsel... DET gör mej skitförbannad, men de låga betygen på övriga bedömningspunkter ska jag inte klaga på. Ploppen gick strålande, men jag ser på filmen att jag red i ett övertempo coh det ser lite hastigt ut. Bra med film. Det är den bästa instruktören jag vet. Gör om - gör rätt. Nästa gång ska jag samla ihop honom mera och göra tydligare skiftningar mellan arbetstrav/galopp och ökningarna.

             

Det blev ingen championtitel för Ploppen utan han fick snällt bli god trea. Besvikelse först, men de två championhingstarna var helt enkelt i bättre skick (Ploppen är lite smal nu mitt i betäckningsäsongen) och de stod fint och lydigt vid uttagningen. Ploppen stod med "laddat gevär" hela tiden pga brunstigt championsto som just stått på samma plats som oss. Han var således okoncentrerad och stod inte som han skulle. Inte mycket att säga om det.

Vi sov gott på natten iallafall, både hästarna och jag & Klara. Resan hem igår gick om möjligt ännu smidigare än upp och vi var hemma igen kl I6 med två trötta pojkar.

Helgen var i ett annat avseende en väldigt givande helg och det för att det fötts en hel hög med föl. Stall Havängs Amorosa nedkom med ett stoföl e. Razonado i fredagsnatt. Min vänninna Jessicas (Prosus PRE) sto Plancha fick även hon ett Trazzel-föl i lördags. Ett hingstföl som ska heta Carmelo. Så fick det Irlänska stoet Maya oxå ett stoföl e. Trazzel.  Stolt uppfödare till det fölet är Marie Liedström och hon har döpt den lilla till Mi Cielo. I norra Sverige nedkom Ulrika Aspers kallblodstravare med ett svart hingstföl e. Teddy. Den heter Juno.

Idag konstaterades Frivola dräktig med Teo och även Glassen, Yolistas fostermamma är dräktig med sin utvalde Diamant de revel.

Denna fina Galope-avkomman (Aires) var med sin mamma på Championatet i helgen. Stoet Urquiola fick 94,5 poäng och blev liksom Galope trea bland stona. Grattis Hannie & Linda. Aires var underbar :)

 

Presentation

Fråga mig

217 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5 6 7
8
9
10
11 12 13 14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26 27 28
29
30
<<< Juni 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards