Pepino - dressage & breeding

Alla inlägg under april 2012

Av Sara - 2 april 2012 22:09

Ibland känns det faktiskt som "Groundhog-day" eller "Måndag hela veckan" som filmen heter på svenska. Samma dag upprepas dag efter dag efter dag efter dag. När helgerna är lika hektiska som vardagarna och man vet till slut inte vilken veckodag det är överhuvudtaget??? Men, nu är ju hingstvisningen över och man kan pusta ut. Eller?

Njae, snart drar betäckningsäsongen igång. Hingstarna ska provtas i morgon och så öppnar vi för ston den I:a maj.  Så har vi ju utställningen den 6:e maj och jag har anmält Teo & Galope. Är sugen på att visa Alhaja oxå, men hon ska föla först och så vill jag se hur hon mår efter fölningen. Hon var beräknad till igår, men hon ser ut att gå några dagar till, kanske en vecka. Och jag vill inte släpa en allt föl lite fölis på till utställning, även om det är nära... Så Måndag hela veckan eller ej, roligt har vi :)


Nåväl, idag körde vi på som attans. Alice har påsklov och var här och hjälpte mej & Klara. Jag red ut med Ploppen och vi gjorde galoppombyte på ett fält. Hurra  Så kom hovis och skodde Faffe och under tiden jobbade jag Sensual. Han blev genomgången av equiterapeut förra veckan och ska få flera behandlingar, men det var ingen katastrof alls och han går fint. Nu har vi kommit över det första "anpassningsstadiet" och vi börjar känna varandra. Då kan vi oxå komma till arbete ordentligt. Det är då som det ofta blir en liten svacka. Hästen har börjat komma in en en komfortzon och så höjer jag kraven. Men hallå, brukar hästarna tycka, vi har det ju bra som det är. Måste jag jobba oxå?  Japp, det måste du säger jag. Då blir det ofta en vecka eller två av lite protester i början av arbetspassen, tills hästan accepterat de liite högra kraven och börjar jobba med mej igen. Sensi är en mycket intelligent herre och han är väldigt rolig att jobba med.

Några gånger/vecka så har jag honom i lina innan jag sitter upp. Jag vill se hur han rör sej och låt honom arbeta fritt och ostört men ändå kunna påverka honom en del. Han är numera lugn och lyhörd även i linan.

                             

Klara jobbade Vandi och Tunante och sen höll vi en kort lunch. Kl I3 hade jag en lektion för ett ekipage som var här för andra gången. De fick förra gången en ganska omvälvande upplevelse, när jag totalt ville lägga om hur hästen reds och arbetade och vilket mål som skulle vara närmst för detta trevliga ekipage. De hade jobbat bra och det var roligt att se dem idag igen.

Så red jag Faffe och nog var han lite bättre och mera bekväm med skor även bak. Oftast tar det några dagar för hästen att "komma på" hur mycket den kan använda sina bakben när den inte är hovöm längre. Fina Faffe jobbar på bra och, som de flesta unghästar, är han så tacksam och rolig att jobba med,

En nygammal bekantskap har oxå anländ till gården i helgen. Amigo, som är född här hos oss och uppfödd av min väninnan Elina, såldes förra sommaren till Terese. Och nu har Terese lämnat honom här för en månads träning. Jag tycker mycket om denna hästen som har en fantastisk talang och ridbarhet. Just nu "samlar" jag på Alferez-avkommor. Galope, Faffe & Amigo är i träning och så är ju Alice Budda även en bror till de andra. Snart kommer det ytterligare en 4-åring och halvbror med de andra. Det är så roligt och de är alla så kvicka och lättarbetade. Känns väldigt kul att få förmånen att rida på dessa fina avkommor och hjälpa dem en bit på vägen :)

Amigo i höstas, på clinic här hos oss

 

Av Sara - 1 april 2012 21:50

Så var det dags för vår årliga hingstvisning denna söndag den I:a april. Efter fodring och utsläpp som vanligt tog vi en snabb frukost och passade på att aprilskämta lite. Mats lät jag tro att vårt nya golv med vattenburen värme läckte. Herregud vad han INTE tyckte det var kul. Min pappa fick höra att deras husvagn, som står hos oss, hade haft inbrott :) Pappa var övertygad om att de stulit hans skinnställ.  

Nåväl, sedan var det slutskämtat och vi satte igång med stallfix och puts innan visningen skulle börja kl I3. Vi har ju legat i här i flera veckor, så det mesta var ju redan klart. Tur man har visning varje vår, för då blir det verkligen städat och röjt överallt. Vår nya parkering är (nästan) klar, och fyllde väl sin funktion idag när bilarna rullade in som ett lämmeltåg strax innan ett. Så körde vi igång. Lindas man, Stefan, var speaker och först ut presenterades Teddan. Han var en stjärna och han äääälskar verkligen att visa upp sej. Han visade att han kan stegra på komando och spansk skritt. Sedan flög han fram i sin fantastiska trav och var en pärla. Teo imponerade nog på ALLA och honom visade vi lös. Han showade verkligen och visade prov på sina härliga rörelser. Var framme och hälsade på publiken, men vill ju ändå helst vara med sin matte. Galope visades först på lina, men gör ju sej allra bäst under ryttare. Han fick även visa prov på sin hoppförmåga.

Linda var här med vår fina Suplemento, som rör sej STORT och som en katt. Han är en liten "pelle" och är i år två år men född i september så han ligger efter sina årskamrater. Han är stor och valpig och vi ger honom tid tid och tid att växa i sej.

Det var en härlig dag och vi var otroligt tacksamma över vårt ridhus en dag som denna. Vi slapp precis regnet, men det blåste en isande vind. Den slapp vi iallafall och alla kunde stå bekvämt inomhus och äta våfflor och korv i bekväm miljö. TACK ALLA SOM KOM, OCH VARMT VÄLKOMNA ÅTER :)

Galope P 

         


Tanteo MAC - charmade alla idag  

      

 

Tendencioso IV vår finaste "Teddan" visade prov på sina cirkus-konster

 

   

Småkillarna var glada över att få busa inför publik, Tiburon, Diamante & Aranjuez

 

 

Elegida MAC & henne fina föl Unico P. Unico är till salu

   

Presentation

Fråga mig

217 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7 8
9
10 11 12
13
14 15
16
17 18
19
20 21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards