Pepino - dressage & breeding

Alla inlägg den 24 april 2012

Av Sara - 24 april 2012 22:15

Det gick inte med Gittan. I söndags tyckte jag att hon mådde liiite bättre och hoppades. I måndags var det svårt att få upp henne när hon väl lagt sej och under dagen blev hon snabbt sämre. Igår kväll tog vi beslutet att ta bort henne. Hon var så dolig och bara låg och stönade. Jag ringde min, numera gode vän Lars, på Trotjänaravlivningen. Samtidigt fick vi ett samtal från en tjej som hade ett islands-sto med föl vid sidan som skulle vänjas av. Mats åkte och hämtade Islandshästen och jag & Klara fick stanna hemma och ta emot Lars och ta faväl av Gittan... Allt gick bra och fölis lyfte inte en blick ens när mamma försvann. Det märktes att hon inte alls knutit ann till sin sjuka mamma. Tragiskt...

 Farväl Gaditana... Tack för tio fina år och många vackra föl    

Mats kom tillbaka till med islandshästen. Tyvärr så lyckades vi inte med henne och hon var riktigt grinig och arg mot fölis. Natten tillbringade Klara & jag i boxen tillsammans med Yolista. Vi turades om att mata henne en gång i timmen och den lilla puttade på oss varje timme. Framåt morgonen var hon riktigt kaxig och sparkade på oss med frambenen om det inte gick fort nog att hämta maten. Skrutt-Fia :) Idag ringde en annan tjej som hade ett  fullblodssto som förlorade sitt föl igår. Vi bestämde att jag skulle hämta henne så efter lunch åkte jag och
lämnade hem ett lyckligt islandssto och körde sedan till Genarp och hämtade hem "Glassen" som det fina lilla fullblodsstoet kallas. Ikväll har hon tillåtit Yolista att dia två gånger. Första gången bremsade vi henne, men nyss
så räckte det att jag höll henne kort i grimman. Detta SKA fungera så vi ska ha massvis med tålamod och ta väldigt god tid på oss att väcka modersinstinkten hos Glassen för vår lilla Yolista.


Andra saker som jag inte hunnit rapportera om här när det varit så dramatiskt med Gittan och fölis är bla annat att Tunate kastrerades i torsdags och numera alltså är valack. Det är otroligt, men jag har aldrig varit med om en så snabb förändning. Tunante var en väldigt snäll och söt hingst, men nu när våren kom så blev han irriterande nafsig och var lite väl gapig av sej, även om han höll sej på mattan. Sedan han kom hem i fredags har han inte sagt ett pip,
och han har oxå slutat att nafsa. Helt. Otroligt... Altanero är på inridning på Lönnstorp och i fredags satt Lina på honom för första gången och han är bara sååå duktig. Härligt. På torsdag kommer säsongens första betäckningssto och på söndag kommer ytterligare ett. Vi börjar vår säsong på onsdag om en vecka eller tidigare om det nu visar sej att någon av dessa damer är i brunst innan dess. Våra andra tre föl Unico, Valencia & Xprí växer så det knakar och de är alla ute tillsammans med sina mammor hela dagarna om vädret tillåter. De har börjat intressera sej för varandra och det är så underbart att se dem busa, sova och äta i vårgräset.

Detta är livet på ett stuteri. Sorg och glädje om vart annat. Som väl är mest gjädje...

         


Presentation

Fråga mig

217 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7 8
9
10 11 12
13
14 15
16
17 18
19
20 21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards