Pepino - dressage & breeding

Alla inlägg den 20 april 2012

Av Sara - 20 april 2012 18:09

Puh ännu inget föl i Gittans box... Det är så tröttsamt för både henne och mej. Nu även för Klara som har fått hjälpa mej att vaka de sista två nätterna. Vi delar halva natten var och det är väldigt skönt att få sova ostört några timmar varje natt iallafall. Jag har nog inte berättat det innan, men det är tyvärr så att vår fina Gaditana lider av hemsk fång sedan några veckor tillbaka. Det är så oerhört tråkigt och hon är ganska dålig. Jag sätter mitt hopp till att hon kommer att må bättre så snart fölet kommer ut och hon blir lättare, men som det är nu mår hon inte bra. Hon har hela tiden stått på smärtlindring, vilket troligtvis inte är så jättebra för fölet, men Gittans lidande måste komma först, så man får välja mellan pest eller kolera... Alla typer av NSAID-preparat kan dessutom dra ut på eller försena försossningsarbetet och just nu verkar det göra just det. Inget kul alls, men man kan ingenting göra mer än att vänta och vänta och ta väldigt väl hand om sin stackars väntante märr.

Anledningen till att Gittan fick fång är ju givetvis övervikt och för stort foderintag. Jag blev hemmablind helt enkelt. Vi har haft Gittan sedan 2003 och hon har varit dräktig och fått föl varje år sedan dess. Men så 20I0 så föddes Optima med ett fel-läge och kvarbliven efterbörd på det gjorde att Gittan inte var helt fit för att betäckas om det året och hon fick hoppa över det året. Så förra sommaren gick hon utan föl vid sidan och hela denna vintern har hon ätit, och ätit och ätit. Jag hoppades hela tiden att fölet i hennes mage skulle ta ut sin rätt, men det räckte tyvärr inte... Alhaja & Clasica har ju gått på samma lösdrift och klarat det fint, men Gittan är en mat-maskin. Min idiot som inte satte på storbals-hönätet som jag hade liggandes i stallet.... NU är hönätet på och det går åt ungefär hälften mängd hösilage mot innan. Alhaja & Clasica är perfekta i hullet och stackars Gittan står fortfarande på mjuk bädd i en box och har ont i tassarna... Vi får se hur detta ska sluta, men jag är tyvärr ganska orolig för hur detta ska sluta...


Idag vill jag skicka en kram till Therese som förlorar sin vackra Jubileo i cancer. Tänker på henne...   


Avslutar med lite fina bilder från igår för att muntra upp detta dystra inlägg. Danza & Brentina är glada i vårvädert :)

     


Presentation

Fråga mig

217 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7 8
9
10 11 12
13
14 15
16
17 18
19
20 21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards