Pepino - dressage & breeding

Alla inlägg den 17 april 2012

Av Sara - 17 april 2012 21:10

Inte blev det mycket sömn i natt heller. Redan i går eftermiddag såg jag att det var dags för Classan att föla. Hon har för vana att föla dagtid eller iallafall tidig kväll, men icke sa nicke denna gången. Jag glodde på märren hela eftermiddagen och kvällen. Gick i säng och ställde klockan på 30 minuter i taget. Kl 03 var det äntligen dags och jag fick hjälpa till en hel del, för det var ett GIGANTISKT föl som ville komma till världen. Vi kämpade Classan, fölis och jag och till slut gick allt väl. Efteråt var både mor och son ganska slutkörda och den lille var inte helt pigg på att kliva upp. Jag stannad dock så jag såg att han kom upp på fötterna första gången. Sedan lade jag mej och sov ett par timmar. Jag har av erfarenhet konstaterat att för att få fölen att dia, så är det absolut bästa sättet att lämna dem ifred. Det fungerade utmärkt även i natt, även om jag trodde att han var död när jag först slog upp ögonen igen kl 06.30 Det såg ut som om Clasica låg på honom och han såg livlös ut. Jag rusade ut som en tok men som väl var, var det en synvilla i kameran och allt var fint. Den lille studsade upp och visade att han lärt sej äta. Lille och lille, han går mej en bra bit över midjan och är det största föl vi någonsin fått. Han heter Xpri P, och är bedårande vacker och underbart tillgänglig. Bilder kommer imorgon för idag har de varit trötta så det har inte varit läge att ta ut familjen ur boxen.

Tre av fyra föl är alltså födda och jag sitter just nu och vaktar över Gittan som står med mjölkdroppande juver och oroligt beteende i boxen. det ser ut som om det inte blir mycket sömn i natt heller, men sedan är det iallafall slut för i år. Underbart, men ganska tufft oxå. Jag återkommer och rapporterar om nattens händelser.

Idag har det förutom glädje över Xpri, varit en sorgens dag. Suplemento, knappa 2 år gammal som ägs av mej och min bästa vän Linda tillsammans, har idag fått sluta sina dagar. Han hade en nervskada i ryggen som gjorde honom instabil och vinglig. Vi konstaterade detta redan förra sommaren, men i samråd med veterinär bestämdes det att han skulle få lite tid på sej och se vilket håll det gick på. Tyvärr gick det på fel håll och idag var vi på djursjukhuset med honom. Det tog inte lång tid för veterinären att konstatera det jag & Linda redan misstänkte. Vi lämnade kvar "Mento" och han springer nu på de evigt gröna ängarna....

Presentation

Fråga mig

217 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7 8
9
10 11 12
13
14 15
16
17 18
19
20 21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards