Pepino - dressage & breeding

Direktlänk till inlägg 2 april 2012

Måndag hela veckan

Av Sara - 2 april 2012 22:09

Ibland känns det faktiskt som "Groundhog-day" eller "Måndag hela veckan" som filmen heter på svenska. Samma dag upprepas dag efter dag efter dag efter dag. När helgerna är lika hektiska som vardagarna och man vet till slut inte vilken veckodag det är överhuvudtaget??? Men, nu är ju hingstvisningen över och man kan pusta ut. Eller?

Njae, snart drar betäckningsäsongen igång. Hingstarna ska provtas i morgon och så öppnar vi för ston den I:a maj.  Så har vi ju utställningen den 6:e maj och jag har anmält Teo & Galope. Är sugen på att visa Alhaja oxå, men hon ska föla först och så vill jag se hur hon mår efter fölningen. Hon var beräknad till igår, men hon ser ut att gå några dagar till, kanske en vecka. Och jag vill inte släpa en allt föl lite fölis på till utställning, även om det är nära... Så Måndag hela veckan eller ej, roligt har vi :)


Nåväl, idag körde vi på som attans. Alice har påsklov och var här och hjälpte mej & Klara. Jag red ut med Ploppen och vi gjorde galoppombyte på ett fält. Hurra  Så kom hovis och skodde Faffe och under tiden jobbade jag Sensual. Han blev genomgången av equiterapeut förra veckan och ska få flera behandlingar, men det var ingen katastrof alls och han går fint. Nu har vi kommit över det första "anpassningsstadiet" och vi börjar känna varandra. Då kan vi oxå komma till arbete ordentligt. Det är då som det ofta blir en liten svacka. Hästen har börjat komma in en en komfortzon och så höjer jag kraven. Men hallå, brukar hästarna tycka, vi har det ju bra som det är. Måste jag jobba oxå?  Japp, det måste du säger jag. Då blir det ofta en vecka eller två av lite protester i början av arbetspassen, tills hästan accepterat de liite högra kraven och börjar jobba med mej igen. Sensi är en mycket intelligent herre och han är väldigt rolig att jobba med.

Några gånger/vecka så har jag honom i lina innan jag sitter upp. Jag vill se hur han rör sej och låt honom arbeta fritt och ostört men ändå kunna påverka honom en del. Han är numera lugn och lyhörd även i linan.

                             

Klara jobbade Vandi och Tunante och sen höll vi en kort lunch. Kl I3 hade jag en lektion för ett ekipage som var här för andra gången. De fick förra gången en ganska omvälvande upplevelse, när jag totalt ville lägga om hur hästen reds och arbetade och vilket mål som skulle vara närmst för detta trevliga ekipage. De hade jobbat bra och det var roligt att se dem idag igen.

Så red jag Faffe och nog var han lite bättre och mera bekväm med skor även bak. Oftast tar det några dagar för hästen att "komma på" hur mycket den kan använda sina bakben när den inte är hovöm längre. Fina Faffe jobbar på bra och, som de flesta unghästar, är han så tacksam och rolig att jobba med,

En nygammal bekantskap har oxå anländ till gården i helgen. Amigo, som är född här hos oss och uppfödd av min väninnan Elina, såldes förra sommaren till Terese. Och nu har Terese lämnat honom här för en månads träning. Jag tycker mycket om denna hästen som har en fantastisk talang och ridbarhet. Just nu "samlar" jag på Alferez-avkommor. Galope, Faffe & Amigo är i träning och så är ju Alice Budda även en bror till de andra. Snart kommer det ytterligare en 4-åring och halvbror med de andra. Det är så roligt och de är alla så kvicka och lättarbetade. Känns väldigt kul att få förmånen att rida på dessa fina avkommor och hjälpa dem en bit på vägen :)

Amigo i höstas, på clinic här hos oss

 

 
 
Ingen bild

Bea

3 april 2012 11:09

Nyfiken vad är Sensual för häst godkänd hingst, utbildning,till salu ???

Sara

3 april 2012 17:10

Sensual ägs av Millhorse AB. Jag kan inte svara på om han är till salu eller ej.
Vänligen, Sara

 
Marie Werup

Marie Werup

3 april 2012 22:32

Jätteroligt att följa din blogg, Sara. Superbra bilder. Fina hästar, bra text. Själv kämpar jag med att förstå mig på mobilkameran än så länge...
Hälsningar
Marie

http://avemaria.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Marie, Stall Lilla Rocknen

4 april 2012 19:24

Hej!
Jag bara undrar hur du orkar se så glad ut hela tiden? Det är fantastiskt att se att det alltid finns ett leende när du sitter till häst! :)
Hälsningar
Marie

Sara

4 april 2012 21:28

Ja vad ska jag säga, jag älskar att sitta till häst :) att få hästen att samarbeta gör mej lycklig//
Kram Sara

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara - 4 december 2016 20:45

Så har vi varit iväg på några LA, jag & Hugo. Förra helgen red jag hela programmet och kände mej nöjd, men på filmen såg vi ut som om Hugo hade tuggumi under fötterna och jag passiv i sadeln, som vanligt, suck... Jag nöjde mej och plockade inte upp h...

Av Sara - 21 november 2016 19:25

Helgen har gått och så är det måndag igen. I fredags var jag en sväng på HFRK, som arrangerade Nationella dressyrtävlingar i dagarna tre. Pepino Dressage & Breeding sponsrade PSG-klassen på fredagen och då var jag givetvis på plats för att titta och ...

Av Sara - 17 november 2016 20:36


Igår var det som vanligt dags för Amanda-träning med Hugo, och det är veckans höjdpunkt. Nu när jag sedan några år tillbaka, tränar varje vecka, fattar jag inte hur jag gjorde innan? Eller rättare sagt, det gör jag egentligen visst... Den utveckling ...

Av Sara - 14 november 2016 20:03


Ja det är nya tider här på Pepino, men det har ni ju iofs märkt redan med alla förändringar som skett senaste året. Och de fortsätter... Vi byter namn, Pepino PRE kommer framöver att heta "Pepino dressage & breeding" och det är precis vad det ska han...

Av Sara - 28 september 2016 19:43


Idag var det dags för träning med finaste Hugo för Amanda. Sedan jag sist skrev om hu knäckt jag var för att jag är så kass på att rida, så har jag tagit mej själv i kragen. Ja, det finns oändligt många som är sååå mycket duktigare på att rida än jag...

Presentation

Fråga mig

217 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7 8
9
10 11 12
13
14 15
16
17 18
19
20 21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards