Pepino - dressage & breeding

Alla inlägg den 29 mars 2012

Av Sara - 29 mars 2012 21:06

Typiskt, när det äntligen är sol och vårfint, jag då blåser det storm... Skåne i ett nötskal. Så vil håller oss mest i ridhuset fortfarande. Lite små uteritter går ju fint, men det är inte så njutbart när man får klamra sej fast i sadeln för att inte blåsa av. Idag hade vi hovslagaren här och bla Teo fick nya dkor. Han är så himla duktig. Totalt oberörd av hela uppståndelsen och står som ett ljus till och med när sömmen slås i. Han är bara en pärla och är så nöjd när han får vara i centrum. Jag har anmält honom & Galope till Åstorp så vi har börjat träna så smått. I Spanien hade de tränat lite grand för utställning, men som vanligt när spanjorer gör något så ska det gå fort och vara flashigt. Resultatet blir en stressad häst som exploderar i linan och knappast travar avspänt och balanserat. Jag har ju gjort detta några gånger nu, så det är bara att börja om från början. Hästar upp till tre år ska ju alltså visas i skritt längs medelinjen, trav i 3/4 varv längs spåret och sedan ställas upp flott mitt i ringen. I traven ska hästen visa upp sin allra bästa och största trav så det går inte bara att lunka runt. Det kräven mycket träning och teknik för att visa fram en häst på ett bra sätt och till hästens absoluta fördel. Så jag har alltså börjat med Teo nu sedan några veckor tillbaka. Vi går "fot". Först jobbar jag med skritten tills edn börjar sitta. Skritta avspänt med sänkt hals och vägvinnande steg på rakt spår. Stanna när jag stannr, vända snällt och vara avspänd. Det funkar ganska fint och senast igår tränade vi när det var andra hästar i ridhuset oxå. Efter några minuter klarade Teo även den störningen och skrittade strålande. Så nu har vi även börjat trava. Jag lär honom att trava på lös lina bredvid mej i min takt hela tiden. Vi kommer igång i trav, springer ganska långsamt och saktar av igen. Hela tiden ska han vara uppmärksam på mej och framför allt, avspänd óch glad. Det går jättebra och precis som Trazzel så har han så underbar att jobba med. Jag får nog säga att han är ännu enklare än Trazzel. Teo har bättre balans än Trazzel hade så han har väldigt enkelt för att trava i takt och hålla sitt spår. Det är så otroligt roligt och jag ser verkligen fram emot att visa upp honom i Åstorp den 6:e maj.  Om jag inte berättat det tidigare så är det alltså PRE-championat då. Spansk domare från ANCCE kommer och det är en officiell utställning. Väldigt spännande. Man kan läsa mera om utställningen, resultat och annan spännande info här www.swedisheventpre.se

Trazzel & jag på utställning i Danmark 20I0, där Trazzel blev unghingstchampion :)

   

Presentation

Fråga mig

217 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards