Pepino - dressage & breeding

Alla inlägg under februari 2012

Av Sara - 14 februari 2012 22:32

Uppe med tuppen för att fixa till mej innan en förmiddag på smådjurskliniken. Blev inte mycket sömn i natt när man har en tratt-försedd ynklig schäfer i sovrummet. Speciellt en schäfer som är van att bo i ett stall så han är varm och flåsar. Men han var oxå glad att sova jämte sin matte och kunde pussa på mej (MED TRATT) då och då i natt...

Var hemma från jobbet vid lunch och tog genast tag i ridningen. Klara hade fixat och donat hela förmiddagen och bla ridit David en sväng. Jag tog först Rio en sväng och sedan Tunante. Fina T har vilat i en dryg vecka för att få en liten paus från en intensvi träningsperiod. Det har gjort honom gott och igår och idag så har han varit finare än någonsin. Galoppen är väldigt mycket bättre än när han kom och han gör fina korrekta fattningar, snart från skritt. Så var det dags för Sensual - numera kallad "Sensiman". Han kändes otroligt nog bättre bara från igår till idag. Vi har en del att jobba på vad det gäller att stå stilla när man sitter upp mm. Som vanligt så handlar ju allt sådant om tillit så det blir bra om någon vecka när han känner mej och litar på mej.

Flera otåliga pojkar väntade och mina egna pojkar fick vänta till sist som oftast. Teo var otålig och hade plockat av handtagen från sin hage och stod och skrapade vid brädan som var det enda som höll honom kvar i hagen. GULP/// Tur att han är så lugn snäll... Fattar dock inte hur han lyft av dem för trådarna är väl spända så man får ta i lite för att få av dem. Hmm, han är en finurlig en den hästen. En rykt och den dagliga stunden i ridhuset, sedan är Teo nöjd. Jag löslongerar honom och så får han rulla sej och busa. Hans rörelser och muskulatur har utvecklats otroligt snabbt sedan han kom. Härligt att se. Jag blir stum av beundran över honom varja dag. Han är bara magisk...

Sist ut var Galope. Vi jobbar vidare på form och styrka och framför allt bärighet i galoppen och stadighet. Har börjat så smått med skolor och skänkelvikningar. Puh, vad jobbigt säger Galope men han kämpar ändå på. Ibland mot matte men som väl är oftast med.

Här är en liten filmsnutt på Sensual. Andra gången jag rider honom.

http://www.youtube.com/watch?v=V4PshMsDgf0&feature=g-upl&context=G28e391bAUAAAAAAAAAA




Av Sara - 13 februari 2012 21:45

Jösses vad dagarna sprang iväg nu då. SÅ dålig brukar jag ju inte vara på att blogga... För att uppdatera om vad som hänt här så kan jag börja med att säga, fortfarande inget föl. Jag tror hon spricker snart men jag har talat allvar med henne och sagt att hon MÅSTE föla inom tre veckor för sen åker jag bort en vecka. Vet inte om jag berättat men 3-I0 mars åker jag och en vännina till Hippikos, Portugal för en veckas ridsemester. Ska bli otroligt kul   ni kan se deras hemsida här: www.hippikos.pt Väldigt fint ställe tydligen. Klara har varit där två gånger och min vän Marie i Norge åker dit flera gånger varje år för att rida deras välutbildade hästar. 

Här hemma har det anlänt ytterligare en träningshäst. Den kom direkt från Spanien i lördags, men är svenskägd sedan ett år eller så av Millhorse. Han är en svart skönhet och idag har jag ridit honom för första gången. 

Rio sköter sej fint och så även de andra hästarna. Har fått en nytändning med Galope när jag läste min blogg för ett år sedan härom dagen. Det visade sej att det då var första gången jag satt på honom och jag har alltså ridit honom i exakt ett år med undantag för några månaders vila totalt. Inte speciellt lång tid egentligen om man betänker vad han kan nu. Min fina ståtliga häst   

Jag har jobbat lite natt och så har vi haft dramatik här hemma igår kväll när Tempo nästan dödade vår fina Knight... Jag vet inte vad som hände för jag var inte med utan vovvarna var ute och kissade när jag & Klara kvällsfodrade. Precis som alltid. Men när jag hörde hemska hundskrik så förstod jag att något hemskt höll på att hända och jag rusade ut. Knight var illa däran och kraftigt chockad och rejält tuggad på. Tempo däremot var det inget större fel på. Lite ytliga bitsår i huvudet, men annars oberörd. Idag fick så Knight tillbringa en stund på operationsbordet på djursjukhuset. Han är nu ihoptråcklad och ligger vid mina fötter. Det blir inget stall för honom nu på ett tag... Tempo har mått prima idag. Han är svullen och ser inte klok ut i huvudet, som en riktig kamphund, men annars pigg och glad som vanligt. Trots att jag avgudar min finaste Tempo, så måste jag ändå säga att denna ras inte är en hund för vilken hundägare som helst. Det är ett stort ansvar att äga en hund med den typ av intsinkter som denna ras besitter... Hädanefter får jag hålla dessa två vovvar under strikt uppsikt när de finns i varandras närhet. Vår fina fina vovvar...

        

     

Av Sara - 8 februari 2012 21:23

Igår hade vi ett litet projekt som innebar att vi flyttade ut Tibbe och Diamante till lösdriften och Tamina & Espri får stå på box nu i några veckor. De två sistnämnda skall åkta till Helen & Tomas i månadskskiftet som kommer, för att sedan föla hos dem i april. Allt gick strålande och de två småkillarna älskade den nyhalmade lösdriften. For runt som tokstollar och pep och busade. Men sedan så gick visst alla de andra hästarna in och då ville Tibbe följa med. Att det sedan knappt var ström på tråden i ett hörn hjälpte ju inte upp så den finurliga Tibbe klev helt sonika ut och gick till stallet som vanligt. Hmm, här krävdes åtgärder. Så idag blev det snickra, fixa, skoga, skruva och fixa och voilá: brädstaket MED strömförande tråd innanför och vips, unghingstar innanför staketet där de ska vara :) Tibbe är en sån liten skrutt som ger en gråa hår ibland med sin finurlighet. Honom kan man inte lura. Han funderar och kollar och hittar på egna små saker. Alldeles för smart för mattes bekvämlighet alltstå. Men det är ju bara helt underbart egentligen. Att han dessutom är så himla vacker och guldig gör ju inget. Finaste lilla guldskrutten//

Efter byggprojektet blev det hästfix. Vi snodde på som attan och var klara framåt tre. Då hade vi bestämt att det var bakning på schemat. Både jag och Klara är beroende av kakor och av att fika. Så vi tar saken i egna händer och bakar som tokiga emellanåt. Idag blev det syltgrottor, Amerikansk chokladtårta/kaka, sockerkringlor, chokladkyssar och banankaka med vallmofrån och valnötter. Det mesta hamnade i frysen för kommade eftermiddagsfikor, men ikväll blev det ändå lite frosseri...

Innan kvällsfikat red Alice David så att jag & Klara kunde fota och filma. Nya bilder och film finns på hemsidan strax. Alice är så duktig och David är som vanligt en stjärna.  Sist i kväll hade vi en kund som tittade på Artista. Artista visade sej fint och även Teddan fick komma ut och visa upp sej. Åhh han älskar ju det. Visade sej från sin bästa sida och flög fram och kråmade sej.

Nu sitter jag proppfull av amerikansk chokladkaka i soffan och Klara fixar filmen. Snart sängen för imorgon väntar hästarna som vanligt hungriga på mej. God natt :)

David & Alice

         

Av Sara - 6 februari 2012 18:31

Inte riktigt lika kallt idag. Och framför allt, ingen blåst... Nästan behagligt :)  Jag & Klara var fulla av energi och måndagen är nog veckans bästa dag. Utvilad efter helgen och väldigt sugen på att jobba med hästarna. Först ut var Zeus och Rio, nykomligen. Zeus gör framsteg varje vecka och bara sedan vi filmade honom sist har det hänt massvis. Vi ska göra en ny film igen i slutet av veckan. Rio fick komma ut och röra sej lite i lina innan vi började jobba. Han tyckte det var väldigt skönt och frustade och sträckte på sej. Efter en stund satt ajg upp och så jobbade vi en stund till. Rio har en dåligt musklad rygg och behöver arbeta korrekt för att stärka sej. Han kändes lovande idag och jag hoppas vi kan utveckla honom som jag hoppas. Han har härliga rörelser och väldigt bra inställning till arbete, så jag ser fram emot att träna honom.

Efter dessa killar så tog vi Danza och Tunante. Vi hann även klart med all mockning och vattning innan vi tog lunch vid halv ett. Mums vad gott med gårdagens taco-rester :)

Eftermiddagen har vi ägnat åt David, Galope och Teo som alla fått var sitt pass. David är som vanligt en liten stjärna. Galope går bättre och bättre och jag känner mer och mer att han är MIN häst. Det tar ju ett tag att rida ihop sej och nu har jag ridit honom i ganska exakt ett år. Vi börjar bli ett team. Teo är superduktig och är nu sadelvand. Ska testa träns en dag och sedan får jag väl hoppa upp :) Planen är att han ska vara riden i skritt och lite trav innan sommaren. Sedan blir det paus och så är det enkelt för mej att fortsätta hans utbildning i höst. Känner att jag kom lite efter i tiden med Galope som reds in först vintern när han var 3-4 och började hans utbildning först när han var 4 år. Med denna planen är Teo ett halvår före och det känns bättre.

Nästa vecka kommer en ny häst i träning och i slutet av veckan förmodligen en konvalecenthäst. Ja vi håller oss sysselsatta. Skulle bara sälja en häst eller fem oxå... Som vanligt så är det segt denna årstid, men jag blir alltid så frustrerad ändå. Fastän jag vet hur det är. Vem sjutton köper häst mitt i smällkalla vintern? Inte många. Men, men det verkar som om det börjar röra på sej för det kommer ett par stycken och tittar i veckan och vi hade en som provred Ita i lördags. Nu får vi förhoppningsvis visa vad vi jobbat med hela vintern :)

Här är Galope P, Heroico P & Trazzel i februar för två år sedan.

         

Av Sara - 3 februari 2012 18:59

Får väl börja med att beklaga mej över vädret som vanligt. Svinkallt (-13 grader i morse) och lite blåsigt. Suck. Ingen snö så det är knöligt och stenhårt överallt. Stackars hästarna står och hänger i sina hagar och har svårt att förflytta sej. Bäst har Teddy som går i en stor sommarhage som inte blivit nertrampad alls. Han travar runt som den kung han här... Även teo har en platt fin hage, fast liten... Stona får ta sej över en besvärlig bit mark innan de når bättre underlag. Men men, snart är det ju vår :)

I morse red jag Galope så snart alla andra kommit ut i sina hagar. Han var superfin   Vi kunde trava helt i balans i flera varv /// Det låter kanske töntligt, men att strava sin stora unghäst taktmässigt, balanserat och svävande utan jox  alls, DET är lycka...

Kl tio rullade det in en transport på gården. Igår åkte ju Pelle hem och idag kom Rio. Boxarna hålls fyllda, herregud... Rio klampade glatt in och käkade hö. En vacker kille är han och som vanligt så ska det bli väldigt skoj att börja jobba med en ny häst.

Dagen rullade på som den brukar. Har varit och lämnat Klara vid tåget, hon har en välförtjänt ledig helg. Sedan var det dags att samla in hästarna. Nu kan ju klockan bli fem innan man behöver börja. Underbart/// Tibbe har varit lite orolig i sin box i stostallet och så fort det är aktiviteter där så trampar han runt i boxen. SÅ jag fick den lysande idén att jag skulle ställa in honom & Diamante i en gemensam box i hingstallet i stället. Ledde in de snälla små liven där och de fann sej genast, trots de större grabbarnas liv och stoj när det kom in föl i stallet/// Det här går ju strålande tänkte jag. Småpojkarna började genast äta hö, dricka och slicka på saltstenen. Det gick bra i ca fem minuter. Sedan tyckte Tibbe det var lite läskigt och bestämde sej för att det var Diamantes fel. Stackars D blev nästan uppäten av Tibbe och jag fick kasta mej in för att rädda honom/ En skakade Diamante leddes in i sin gamla box i stostallet, där han har trivts utmärkt, och Tibbe fick ensam stå kvar bland pojkarna. Det verkar iallafall som om det funkar utmärkt. Efter att ha styrt upp Galope lite och talat om för Teo att Tibbe inte var ett sto, så infann sej lugnet och alla tittade sej nyfiket omkring medan de tuggade hö. Puh...

Nu ska jag ut och kvällsfodra så jag hoppas att de fortfarande tar det lugnt. Har lyssnat ut genom ytterdörren några gånger och det verkar gå bra. Ja jösses vad det kan stöka till sej med hästar ibland...

Bus-Tibbe får ny box

 

 
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
 
 
 


Åh
vi kunde trava helt i balans i flera varv/// Det låter kanske töntigt, men att
trava sin stora unghäst taktmässigt, balanserat och svävande utan att joxa
alls, DET är lycka....

Kl
tio rullade det in en transport på gården. Igår åkte ju Pelle hem och idag kom
Rio. Han klampade glatt in och smaskade i sej hö. En vacker kille och som
vanligt är det så kul att börja jobba med en ny häst.



 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 





Åh
vi kunde trava helt i balans i flera varv/// Det låter kanske töntigt, men att
trava sin stora unghäst taktmässigt, balanserat och svävande utan att joxa
alls, DET är lycka....

Kl
tio rullade det in en transport på gården. Igår åkte ju Pelle hem och idag kom
Rio. Han klampade glatt in och smaskade i sej hö. En vacker kille och som
vanligt är det så kul att börja jobba med en ny häst.

Av Sara - 1 februari 2012 22:10

Ytterligare en krispig, gnistrande och kall dag här i Skåne. Hästarna håller igån oss så vi (nästan) håller oss varma. Fingrar och tår lider konstant tycker jag, som inte kan rida i varken tjocka vantar eller stövlar. Imorgon åker Pelle-lusitanon hem, och på fredag kommer en ny häst, Rio, som ska vara här i träning och eventuellt försäljning beroende på hur han utvecklas.

Idag hämtade vi in fina fina Altanero från hagen. Han behövde komma ut i ridhuset och få röra sej fritt. Vi försökar låta alla hästarna göra det så ofta vi hinner, nu när det är så knöligt och hårt i marken. Hur som helst så var det Altaneros tur i förmiddags och han är bara fantastisk. Han är (tyvärr) till salu, eftersom man ju inte kan samla hingstar på hög. Ett verkligt tillfälle att skaffa sej en utställningsvinnare och en fantastisk ridhäst/avelshingt.

Altanero CLXXII - BILDBOMB

                               

Presentation

Fråga mig

217 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards