Pepino - dressage & breeding

Alla inlägg den 26 februari 2012

Av Sara - 26 februari 2012 21:11

Numera verkar jag mest göra två-dagars blogginlägg, och så blir det när man har mycket att göra. Men jag hoppas ni håller tilllgodo  

Igår var vi uppe i tid och fixade med hästarna. Dusch och fix så vid lunch åkte Klara och jag mot Göterborg. Vi shoppade på Mässan. Massvis med fina saker. Först hittade jag inte riktigt mitt shopping-mood, men rätt var det var så kom det till mej och jag shoppade massvis med fina saker :) Lite senare träffade vi goda vänner i baren på Gothia Towers och hade några trevliga timmar med mat och dryck. Härligt. Sist avslutade jag & Klara med att se Patrik Kittel sopa mattan med de andra deltagarna. Alltså han rider bara så OTROLIGT bra. Jag blir helt pirrig och rörd av beundran när jag ser honom rida. För några år sedan var jag inte alls lika imponerad av honom. Det finns ju ganska många ryttare i världseliten, men väldigt få ekipage eller ryttare som imponerar. Många gånger ser det väldigt spänt ut, ryttaren sliter för kung och fosterland för att hålla ihop och fram hästen, hästen går i ihopdragen form och onaturliga rörelser som bara kommer från spänning och ingen spänst. Så har vi då de några få andra, de som rider med osynliga hjälper, hästarna i en naturlig och avspänd form, många gånger slaka tyglar och hästen dansar villigt fram. Det är så underbart att se. DET är dressyr = dresserad häst som villigt lyder ryttarens signaler. Inte för att att den inte kan göra annat utan att få obehag, tvång eller smärta, utan för att den är lycklig, lyhörd och lydig. Som jag brukar säga; lydig häst = lycklig häst. Jag såg ju Patrik och Scandic i somras I Rotterdam och jag hoppas få se dem igen tillsammans. I Göteborg hade han ju sin hustrus häst och den är inte lika begåvad som Scandic, men gör ändå ett jättebra jobb. Ska bli otroligt spännande med OS i sommar. Någa väldigt trevliga ekipage som då Patrik & Scandic, Charlotte & Valegro, Carl & Utopiha och inte minst vad nu Juan & Fuego kan åstakomma i sommar. Heja dressyren  

Fuego

Valegro 

Scandic

Utopia

 

Idag skulle vi ta det lugnt eftersom det blev sent igår, men som vanligt så blir det ändå en späckad dag. Frukost  i lugn och ro iofs efter fodring och utstläpp. Men sedan drar det igång med hästarna som ska skötas. Det kom en ny träningshäst som ska vara här i 6-8 veckor. En 4-åring som är inriden i fjol och ridits lugnt av sin ägare i höst. Nu har han vilat ett par månader och ska sättas igång och börja jobba lite mera allvarligt. En trevlig PRE-kille som är son till Alferez. Vi ställde honom bredvid Budda så att syskonen kan snacka ihop sej lite. De gillade varandra genast :)

Knappt hann jag äta lunch förrän hingstarna skulle putsas för att visas upp för stoägare. Alla pojkarna visade sej väl och i slutändan stod valet mellan Teddy & Teo. De har ett litet tag till på sej att välja innan de kommer med sitt sto i maj månad. I morgon väntar en ny vecka med massvis av fina hästar att rida. Härligt ///

see ya :)

Täppas den sötaste, är han en hund eller ett surikat? Ibland undrar jag...

 

Presentation

Fråga mig

217 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards