Pepino - dressage & breeding

Alla inlägg under januari 2012

Av Sara - 4 januari 2012 20:48

Idag hade vi planerat hoppning eller bommar för alla hästarna. Alice har ju jullov så vi är tre nu som jobbar så allt går i ett rasande tempo. Först ut på morgonen var jag & Galope med Alice som fotograf och Klara som banbyggare. Efter förra veckans Pay & Jump så blev jag ju väldigt sugen på att hoppa igen. Det var några år sedan jag hoppade en bana, men jag har ju faktiskt ridit MSV hoppning ( som det hette på min tid) en gång i tiden. Innan vi skaffade PRE så får man nog säga att jag kallade mej hoppryttare. Men som sagt, det var ett tag sedan... Nåväl, jag och "Ploppen" testade på dagens uppdrag. Och vem har sagt att PRE inte kan hoppa???

       

Efter Galopes bejublade insatts så sadlades Danza, Budda och Tunante. Alltså Tunante är ju bara föööör cool. Idag reds han tillsammans med ett sto och en valack, travade över bommar och hoppade två små hinder. Han tyckte det var otroligt skoj, både att hoppa och att få vara i ridhuset med flera andra hästar. Liite spänd i början men bara snällt, nyfiket och lite busigt och utan ett ljud ifårn honom. I slutet av passet skrittade jag runt på långa tyglar när Budda och Danza travade runt och hoppade lite här och där. Tänk om man kunde fylla stallet med skimmelhingstar, då hade Tunante fått stanna...

Efter lunch reds Zeus & Ita. Zeus hoppkarriär började och slutade idag. Det var inte hans melodi. Han tyckte bara att det var trist och inte alls spännande. Bommar gillar han, men att hoppa, njae...

Vi fick besök från stoägare som var intresserade av att betäcka sitt sto så grabbarna visades upp. Teddy är som vanligt en player. Inte många hästar kan showa som han och flyga fram i trav, hoppa upp i luften och krumbukta. Han visade sedan prov på en superfin spansk skritt med säkert femton perfekta steg. Om Teddy fått bestämma skulle han visat spansk trav :)

Ikväll reds David i trav för första gången, om som allt annat vi gjort med honom så var det ingen affär över huvud taget. Han är makalös den lilla hästen. För liten är han. Han håller fortfarande ponnymått och jag börjar tro att han faktiskt kommer att förtsätta med det. Så han blir en riktigt fräck ponny///

       

Av Sara - 3 januari 2012 21:34

Äntligen är det vanlig dag igen. Och en vanlig dag som innefattar KLARA// She´s back// HURRA///

Så idag var vi effektiva, ridsugna och glada hela dagen. Hästarna gick strälande allihop och om det var för att vi båda var så himla abitiösa och ridsugna eller om det var hästarna som var sugna på jobb, ja det vet jag inte. Men bra gick det och kul var det. Vi har skrivit veckoplaneringar för hästarna och hoppas att det ska göra oss ännu mera effektiva och kvicka. Ikväll gjorde David sin premiär tur som ridhäst. Klara red honom själv ett helt varv i skritt med flera halter och igångsättningar. Så nu kan man nog säga att vi har ridit in honom/// Stolta är vi :)

I eftermiddag drog så stormen Emil in över oss med vansinnig blåst och sedan även regn. Fy fanken. Alla hästarna kom in strax innan det blev riktigt otäckt. Sedan var det till att bomma igen allt så att vi finns kvar imorgon...

Trots stormvindar står ridhuset dock stabilt kvar. Jag måste säga att jag är otroligt imponerad av byggkonstruktionen. Det varken knakar eller slamrar eller slår någonstans. Det är helt stilla och ombonat och ljust och mysigt. Snacka om att man är lycklig över sitt ridhus. Jösses...

Täppas kikar in genom ridhusporten. Svårt att veta om man vill in eller ut :)

 

Presentation

Fråga mig

217 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3 4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards