Pepino - dressage & breeding

Direktlänk till inlägg 25 oktober 2011

Blåsigt värre

Av Sara - 25 oktober 2011 21:18

Idag har det friskat i ordentligt. Men solen var framme så det var ändå helt ok. Vi mockade hingststallet i rekordfart och sadlade sedan Cantor & Kairo och red ut. Ännu har vi lyxen att han många fält med stubb, och då det inte har regnat nu på ett tag så är de perfekta att rida på. Vi ger oss ut på långa härliga rundor med galoppturer i bredd. Helt underbart!!

Tillbaka i stallet började vi städa sadelkammaren. Mats har installerat en luftvärme-pump så nu har vi torrt, varmt och behagligt där inne. Nu ska vi bara göra fint oxå.

Hovslagaren kom och skodde Kairo och slog på Teddan en tappsko. Berömde Mats arbete med Galopes tappsko och unghingstarnas verkningar och så tittade vi på Teos hovar. Hovis och jag har kunnat konstatera att jag numera får hem en hel del hästar från Spanien som faktiskt är bra skodda/verkade. Teo en av dem. Dessutom har han välformade och stora hovar. Det underlättar ju att han är fullständigt korrekt i sin benställning oxå. Så inget att göra där just nu. Han behöver natruligtvis inga skor bak, men det finns heller ingen anledning att dra av dem nu när de sitter bra, så de får sitta lite till.

Så var det lunch och sedan fick J och ita jobba i ridhuset. Andra passet på den nykastrerade killen och efter lite bus och överskottsenergi gick han riktigt fint. Ska se om vi kan ta några bilder i morgon och sen kommer han ut på annons. Jag och Klara är så glada och förundras över varje häst vi har. ALLA är bara såå trevliga och går såå bra. Det är superkul!

Sist ut av Teddan som gjorde sitt första cirkus-pass. Med socker i fickan (egentligen helt emot mina principer om att ALDRIG handmata hingstarna) och Teddy i lina så gav vi oss mot manegen. Är man cirkusprinsessa så är man   Efter 10 minuter så gjorde Teddan 4-6 fantstiska steg i spansk skritt med lika höga framben. Urkul!!! Vi tränade på lite andra hyss och så fick T vara lös en liten stund och rulla sej i spånet och busa runt. det var en nöjd Teddy-boy som gick tillbaka till sin box ikväll.

Klara och J i kvälls-solen idag.

 

 
 
Emma

Emma

26 oktober 2011 11:04

Vad kul att det går så bra för er och kan bara tänka mig hur underbart det är att ha ett EGET ridhus!! Teddy kommer att passa bra i sin nya roll och kommer att få många att le :) Det jag undrar över är varför ni inte tar av skorna på Teo nu innan han råkar trampa av sig dom och riskera att hoven fläks upp. Jag tycker alltid att det är bättre att ta av skorna själv isället för att riskera att de trampar av sig dom och får skador... men det är vad jag tycker!!
Mvh Emma

http://emmaknutsson.bloggplatsen.se

Sara

26 oktober 2011 12:07

Teos skor sitter bra och gör ingen skada. förmodligen kommer jag att ha honom skodd fram och att de trampar av sej bakskorna är ju ovanligt. Om man resonerade så kan ju en häst aldrig vara skodd? Jag förstår faktiskt inte hur du resonerar... S

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara - 4 december 2016 20:45

Så har vi varit iväg på några LA, jag & Hugo. Förra helgen red jag hela programmet och kände mej nöjd, men på filmen såg vi ut som om Hugo hade tuggumi under fötterna och jag passiv i sadeln, som vanligt, suck... Jag nöjde mej och plockade inte upp h...

Av Sara - 21 november 2016 19:25

Helgen har gått och så är det måndag igen. I fredags var jag en sväng på HFRK, som arrangerade Nationella dressyrtävlingar i dagarna tre. Pepino Dressage & Breeding sponsrade PSG-klassen på fredagen och då var jag givetvis på plats för att titta och ...

Av Sara - 17 november 2016 20:36


Igår var det som vanligt dags för Amanda-träning med Hugo, och det är veckans höjdpunkt. Nu när jag sedan några år tillbaka, tränar varje vecka, fattar jag inte hur jag gjorde innan? Eller rättare sagt, det gör jag egentligen visst... Den utveckling ...

Av Sara - 14 november 2016 20:03


Ja det är nya tider här på Pepino, men det har ni ju iofs märkt redan med alla förändringar som skett senaste året. Och de fortsätter... Vi byter namn, Pepino PRE kommer framöver att heta "Pepino dressage & breeding" och det är precis vad det ska han...

Av Sara - 28 september 2016 19:43


Idag var det dags för träning med finaste Hugo för Amanda. Sedan jag sist skrev om hu knäckt jag var för att jag är så kass på att rida, så har jag tagit mej själv i kragen. Ja, det finns oändligt många som är sååå mycket duktigare på att rida än jag...

Presentation

Fråga mig

217 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11 12 13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25 26 27
28
29 30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards